کد خبر: 1238748
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۸
مجموع بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) تا ۱۵ تیرماه به ۲۴۴.۸ میلیمتر رسید که نسبت به سال آبی گذشته ۱۹ درصد و نسبت به دوره بلندمدت سه درصد رشد را نشان می‌دهد.

جوان آنلاین: وضعیت بارشی کشور گرچه در مجموع روند بهتری دارد، اما همچنان در برخی مناطق کشور با کاهش همراه است.

بررسی آمارهای شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می‌دهد مجموع بارش‌های کشور تا ۱۵ تیرماه با رشد ۱۹ درصدی نسبت به سال گذشته همراه شده، اما نسبت به هفته اول تیرماه که میزان رشد ۲۰ درصد بوده، یک درصد کاهش یافته است.

بر این اساس از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۲) تا ۱۵ تیرماه ۲۴۴.۸ میلیمتر بارش در کشور ثبت شده که این رقم در سال گذشته آبی ۲۰۴.۸ میلیمتر بوده است.

میزان بارش‌های تا ۱۵ تیر امسال در مقایسه با ۲۲۷.۵ میلیمتر دوره بلندمدت ۳ درصد افزایش دارد.

وضعیت بارشی کشور در حالی چنین است که طبق آمارهای وزارت نیرو مصرف آب ۵۲ درصد خانوارهای ایرانی کمتر از الگوهای تعیین شده است، اما ۴۸ درصد خانوارها جزو مشترکان پرمصرف محسوب می‌شوند و نکته قابل توجه این است که ۴۸ درصد خانوارهای بالای الگوی مصرف حدود ۷۰ درصد حجم آب را مصرف می‌کنند.

ایران در سال‌های اخیر خشکسالی‌های پی‌درپی را تجربه کرده است، به‌طوری‌که گفته می‌شود در سه سال آبی متوالی اخیر با کاهش جدی بارندگی روبرو شده است.

گرچه در سال بارشی نرمال، بارش‌ها خوب است، اما کم‌بارشی‌های گذشته را جبران نمی‌کند. در چنین شرایطی وضعیت منابع آبی کشور متأثر از وضعیت بارشی در شرایط نه‌چندان مناسبی قرار گرفته و این در حالی است که مصارف فزاینده همچنان ادامه دارد.

همچنین به گفته کارشناسان آب و انرژی، اقلیمی که ایران در آن قرار دارد منطقه‌ای گرم و خشک است و زاویه تابش خورشید نسبت به سایر مناطق، عمودتر است، در نتیجه قرارداشتن کشور در چنین اقلیمی با حجم تبخیر بالای آب اهمیت توجه به موضوع آب را صدچندان می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار