کد خبر: 1238474
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۲
تحلیلگر سرشناس رسانه انگلیسی معتقد است نیروهای مقاومت بعد از عملیات طوفان الاقصی، رژیم صهیونیستی را در داخل یک تله مرگبار که نمی‌تواند به همین آسانی از آن خارج شود، گرفتار کرده‌اند.

جوان آنلاین: «دیوید هرست» در مطلبی با این عنوان که «چگونه حماس اسرائیل را به داخل یک تله مرگبار کشاند» تصریح داشته است: «استراتژی حماس خیلی موثرتر از چیزی که ۹ ماه قبل انتظار آن می‌رفت خود را نشان داده است. اسرائیل حالا درگیر یک جنگ واقعی در همه جبهه‌ها شده که نمی‌توان آن را به آسانی متوقف کرد اما یک پرسش اصلی درباره حملات هفتم اکتبر حماس تا به امروز بی پاسخ مانده است. حماس فکر می‌کرد در صورت حمله کردن در این ابعاد گسترده به اسرائیل چه اتفاقی خواهد افتاد؟»

هرست در یادداشتی که در میدل‌ایست‌آی منتشر شده است، با اشاره به اینکه به باور او در موضوع عملیات طوفان الاقصی می‌توان «تئوری آشوب»‌ را دخیل دانست، نوشته است: «حماس انتظار داشت که اکثر ۱۴۰۰ نیروی آن که از فراز حصار در آن روز گذشتند کشته شوند اما اکثر آن‌ها زنده برگشتند.»

نگارنده در ادامه تحلیل کرد که اتفاقات بعدی در جنگ غزه این تئوری را کمتر محتمل کردند.

او با اشاره به اینکه «محمد ضیف» فرمانده کل گردان‌های «عزالدین القسام» شاخه نظامی حماس در روز اجرای عملیات طوفان الاقصی از نیروهای محور مقاومت نیز دعوت به پیوستن به یک عملیات واحد کرده بود، می‌نویسد که حزب‌الله لبنان در روز اجرای عملیات از شنیدن خبر آن غافلگیر شد، در حالی که نیروهایش در روستاهای نزدیک مرز با سرزمین‌های اشغالی حتی در آماده‌باش قرار نداشتند.

زمینه برای منطقه‌ای شدن جنگ علیه اسرائیل فراهم شده است

«سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز گفت عملیات طوفان الاقصی از جنبه تصمیم و اجرا ۱۰۰ درصد فلسطینی بوده است. ایران نیز تاکید کرده در جنگ غزه مداخله مستقیم نکرده اما همچنان حمایت سیاسی و اخلاقی از جنبش‌های مقاومت را ادامه خواهد داد.

هرست می‌نویسد که در ادامه جنگ غزه، رژیم صهیونیستی هر چه بیشتر به اهداف حزب‌الله حمله کرد و با پاسخ‌های تلافی جویانه نیز مواجه شد. همچنین در ماه نوامبر ارتش یمن با شروع حملات به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ، وارد نبرد شد.

میدل‌ایست‌آی در ادامه اشاره می‌کند که حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق در ماه آوریل نیز پاسخ تنبیهی ایران با ده‌ها موشک و پهپاد علیه اهداف نظامی اسرائیلی را در پی داشت.

هرست معتقد است در پی این رخدادها زمینه برای منطقه‌ای شدن جنگ علیه رژیم صهیونیستی فراهم شده و موضوع این است که چه زمانی این جنگ اتفاق خواهد افتاد.

او نوشته است: «امروز حزب الله در آستانه جنگ با اسرائیل است و سید حسن نصرالله به اسرائیل هشدار می‌دهد که صدها هزار نفر از رزمندگان این گروه مایل به پیوستن به این جنگ هستند هر چند که هم‌اکنون حزب‌الله به چنین کمکی احتیاج ندارد. او حتی قبرس را در صورتی که به جنگنده‌های اسرائیلی اجازه استفاده از پایگاه‌هایش را برای حمله صادر کند، تهدید به حمله کرد.»

راهبرد حماس موفق است

هرست می‌نویسد که طبق پیام فرمانده گردان‌های القسام در روز نخست جنگ غزه، این گروه می‌خواست که جنگ به فراتر از غزه تسری یابد اما برای وقوع این اتفاق، «منتظر ماند اجازه داد تکبر و تجاوزگری طبیعی اسرائیل علیه همسایگانش این موضوع را محقق کند».

نگارنده در ادامه آورده است: «استراتژی حماس دارد کار می‌کند اما آیا این استراتژی در پی حمله هفتم اکتبر سر هم بندی شده است؟ ظاهرا خیر. به سخنرانی‌های گذشته یحیی السنوار، رهبر حماس در غزه نگاهی بیندازید. سخنرانی‌های سنوار به نحوی هستند که انگار آینده را پیش‌بینی می‌کنند».

سنوار در دسامبر ۲۰۲۲ در سالگرد تاسیس حماس گفت: «تشدید مقاومت در همه اشکالش و وادار کردن قدرت اشغالگر به پرداخت هزینه به خاطر اشغالگری و شهرک‌سازی تنها راه برای رهایی مردم ما و تحقق اهداف آزادسازی و بازگشت فلسطینی هاست. کسی که امروز ابتکار عمل را به دست نگیرد، فردا متاسف خواهد شد. اعتبار نصیب کسی خواهد شد که اول عمل کرده و و قابل اعتماد بودنش را ثابت کند. اجازه ندهید هیچ‌کس بار دیگر شما را گرفتار مناقشه و نزاع داخلی کند. ما زمانی برای این‌ها وقتی که تهدید فاشیسم روی سر ما سایه انداخته است، نداریم.»

به باور دیوید هرست، سنوار مدتی بعد در یک سخنرانی دیگر با دقت بالایی اتفاقات بعدی را پیش‌بینی کرده است؛ سخنرانی که او در آن می‌گوید: «طبق برآورد خودم تا چند ماه دیگر و حداکثر تا یک سال دیگر ما اشغالگران را تنها با ۲ انتخاب روبرو خواهیم ساخت: اینکه یا ما آن را مجبور خواهیم کرد قوانین بین‌المللی را اجرا کند، به قطعنامه‌های بین‌المللی احترام بگذارد، از کرانه باختری و قدس عقب‌نشینی کند، شهرک‌ها را بر چیند، اسرا را آزاد کند و اجازه به بازگشت آوارگان بدهد. یا اینکه ما کاری خواهیم کرد این اشغالگری در وضعیت تعارض با کل اراده بین‌المللی قرار گرفته، به این ترتیب به میزان شدید و زیادی منزوی شده، وضعیت همگرایی با آن در منطقه و جهان پایان یافته و روند جدایی مقاومت و همه جبهه‌هایش که قبلا در سال‌های گذشته وجود داشتند، معکوس شود.»

جبهه کرانه باختری فعال شده است

نویسنده این مطلب تاکید می‌کند: «این حرف‌ها دقیقا اتفاق افتادند. اسرائیل به طرزی که تاکنون سابقه نداشته، در سطح بین‌المللی منزوی شده است. پای آن به عالی‌ترین دادگاه‌های بین‌المللی باز شده و پشتیبان‌های اصلی آن یعنی آمریکا و انگلیس در پشت جبهه به نفع اسرائیل مبارزه می‌کنند تا موج فزاینده تحریم‌های بین‌المللی علیه آن را بگیرند.»

به گفته این تحلیلگر انگلیسی، رژیم صهیونیستی همواره به دنبال سیاست «تفرقه بینداز و حکومت کن» در میان شیعیان و سنی‌ها در جهان اسلام بوده و می‌داند چنانچه همه آن‌ها به هم بپیوندند ظرفیت مانورش پایین می‌آید.

او نوشته است: «این سیاست همین الان نیز دارد اتفاق می‌افتد و تبعاتی واقعی دارد. کمتر توجهی به عملیات‌های نظامی در کرانه باختری معطوف شده است اما اسرائیل اکنون از جنگنده‌های اف-۱۶ برای بمباران اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی استفاده می‌کند. اسرائیل آخرین باری که دست به چنین اقدامی زد در زمان انتفاضه دوم بود».

هرست ادامه می‌دهد: «در پاسخ، نیروهای فلسطینی سطح کیفی عملیات‌های خود را بالا برده‌اند. آن‌ها حالا سربازان اسرائیلی را به سمت تله‌های مرگبار و پیچیده می‌کشانند. آن‌ها از بمب‌های کنار جاده‌ای پیشرفته‌ای که زمانی علیه آمریکایی‌ها در عراق استفاده می‌شد، استفاده می‌کنند. اخیرا پس از آنکه یک خودرو زرهی سنگین در طولکرم به یک بمب کنار جاده‌ای برخورد کرد، منفجر شد و در نتیجه آن یک سرباز کشته و چند تن دیگر شدیدا زخمی شدند. گردان‌های القدس از این حمله فیلمبرداری کرده و مسئولیت آن را پذیرفتند. چند روز قبل‌تر نیز در پی انفجار مواد منفجره پنهان شده در جاده‌ای در جنین یک سرباز کشته و ۱۶ تن دیگر زخمی شدند. آمار تلفات اسرائیلی‌ها در کرانه باختری به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرده است. طبق اعلام وزارت بهداشت فلسطین نیز از هفتم اکتبر گذشته تا کنون ۵۴۰ فلسطینی در کرانه باختری کشته شده‌اند. در همین مدت ۲۵ اسرائیلی نیز کشته شدند که اکثر آنها سرباز بودند.»

السنوار ماموریت خود را انجام داده است

به باور دیوید هرست اگر یحیی سنوار همین فردا شهید شود، اما ماموریت خود را به سرانجام رسانده است.

او همچنین معتقد است که هم‌اکنون صحنه مهیای حمله رژیم صهیونیستی به لبنان و متعاقب آن در گرفتن جنگی منطقه‌ای شده است؛ جنگی که احتمالا چند دهه طول خواهد کشید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار