کد خبر: 1237659
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۰
گفت‌وگوی «جوان» با کارشناس حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی
رویکرد راهبردی دولت سیزدهم ایران در خنثی‌سازی تحریم‌ها موفقیت چشمگیری بوده است و به کشور این امکان را می‌دهد تا نه تنها با حمایت دیپلماسی فعال انرژی، تجارت نفت خام خود را توسعه دهد، بلکه به رشد اقتصادی و افزایش درآمد‌های ارزی خود نیز دست یابد. 

جوان آنلاین: کارشناس حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی معتقد است، مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها و معطل نماندن برای بدعهدی طرف غربی در مذاکرات و رویکرد مبتنی بر مقابله هدفمند با تحریم‌ها مسیری است که دست شما را در مذاکرات برای رفع تحریم‌ها باز خواهد گذاشت، مسیر روبه‌روی اقتصاد شما را شرطی نخواهد کرد، بلکه متنوع خواهد کرد. از همین رو اقدامات راهبردی دولت شهید رئیسی در بازطراحی تجارت نفت خام ایران مبتنی بر سیاست پالایشگاه‌داری فراسرزمینی و همچنین بازاریابی برای فروش نفت خام به مینی‌ریفاینری‌ها و پالایشگاه‌های بخش خصوصی ثابت کرد که می‌توان به درآمد‌های نفتی معادل زمان برجام برسیم و درآمد ۳۶ میلیارد دلاری نفت خام ایران در سال آخر دولت شهید رئیسی به خوبی بیانگر نتیجه دادن این مسیر است. 
 
سیدعلی مرتضوی، کارشناس حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی در رابطه با راهبرد دولت شهید رئیسی در تحقق رشد تجارت نفت خام به «جوان» می‌گوید: رویکرد راهبردی دولت سیزدهم ایران در خنثی‌سازی تحریم‌ها موفقیت چشمگیری بوده است و به کشور این امکان را می‌دهد تا نه تنها با حمایت دیپلماسی فعال انرژی، تجارت نفت خام خود را توسعه دهد، بلکه به رشد اقتصادی و افزایش درآمد‌های ارزی خود نیز دست یابد. 
وی در رابطه با رویکرد‌های اتخاذ شده در این مسیر افزود: یکی از محور‌های اصلی راهبرد دولت سیزدهم ایجاد بازار نفت خام ایران با پالایشگاه‌های خصوصی کوچک در شرق آسیا بوده است. ایران با ارائه تخفیف‌های شش تا ۱۰ دلاری در هر بشکه توانسته است خریداران قابل اعتمادی را برای نفت خام خود حتی با وجود تشدید تحریم‌های غرب تضمین کند. همچنین یکی دیگر از عناصر کلیدی راهبردی دولت سیزدهم، بازسازی پالایشگاه‌های مستهلک شده در کشور‌های همسو با ایران بوده است. این رویکرد شامل صادرات خدمات و تجهیزات ایرانی برای نوسازی فرآیند پالایش است، با این درک که نفت خام ایران در تأسیسات نوسازی شده پالایش خواهد شد. این کارشناس حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی در رابطه با رکوردشکنی درآمد‌های ارزی ایران حاصل از فروش نفت خام با وجود تشدید درآمد‌های ارزی ادامه داد: رویکرد‌های راهبردی دولت سیزدهم تأثیر به سزایی بر درآمد‌های ارزی ایران داشته است. به‌رغم تشدید تحریم‌های غرب، درآمد ارزی ایران از صادرات نفت خام تنها در سال ۱۴۰۲ به ۳۶ میلیارد دلار رسید که یک دستاورد قابل توجه است و نزدیک به بهترین زمان برجام، یعنی سال ۱۳۹۶ است که ۴۰ میلیارد دلار درآمد ارزی حاصل از فروش نفت خام، دستاورد اصلی برجام بوده است. ایران با تنوع بخشیدن به بازار‌های صادراتی خود و تأمین امنیت خریداران تضمین شده از طریق بازسازی پالایشگاه‌ها توانسته است حجم صادرات نفت خام خود را افزایش دهد که به معنای درآمد ارزی بالاتر است. 
مرتضوی افزود: همچنین استراتژی قیمت‌گذاری کارآمد نیز در این مسیر و تخفیف‌های ارائه شده به پالایشگاه‌های خصوصی در مقیاس کوچک به ایران کمک کرده است تا مزیت رقابتی خود را در بازار جهانی نفت خام حفظ و تضمین کند که درآمد ارزی آن به حداکثر می‌رسد. موفقیت دولت سیزدهم در بازطراحی تجارت نفت خام ایران نیز تأثیر مثبتی بر عملکرد کلی اقتصادی کشور داشته است. طی سه سال گذشته، ایران به نرخ رشد اقتصادی سالانه بیش از ۴ درصد دست یافته که عمدتاً ناشی از رشد بهره‌وری و گسترش تجارت نفت خام بوده است. 
وی در پایان گفت: مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها و معطل نماندن برای بدعهدی طرف غربی در مذاکرات و رویکرد مبتنی بر مقابله هدفمند با تحریم‌ها مسیری است که دست شما را در مذاکرات برای رفع تحریم‌ها باز خواهد گذاشت و مسیر روبه‌روی اقتصاد شما را شرطی نخواهد کرد، بلکه متنوع خواهد کرد و از همین رو اقدامات راهبردی دولت شهید رئیسی در بازطراحی تجارت نفت خام ایران مبتنی بر سیاست پالایشگاه‌داری فراسرزمینی و همچنین بازاریابی برای فروش نفت خام به مینی‌ریفاینری‌ها و پالایشگاه‌های بخش خصوصی ثابت کرد که می‌توان به درآمد‌های نفتی معادل زمان برجام برسیم و درآمد ۳۶ میلیارد دلاری نفت خام ایران در سال آخر دولت شهید رئیسی به خوبی بیانگر نتیجه دادن این مسیر است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار