کد خبر: 1237588
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۵
نشریه «فارن پالسی» با اشاره به تمایل آمریکا برای تمرکز بر آسیای شرقی و افزایش تردیدها در جامعه سیاسی این کشور در مورد لزوم ادامه حمایت واشنگتن از اروپا نوشت: به نظر می رسد، ‌دورانی که اروپا می توانست روی ایالات متحده حساب کند به پایان خود نزدیک شده است.

جوان آنلاین: طی ۷۵ سال گذشته، هیچ بلوکی از کشورها به اندازه اروپا با ایالات متحده پیوند نداشته است. در ابتدا، نیمه غربی این قاره و از پایان جنگ سرد، بیشتر نیمه شرقی آن تحت گسترده‌ترین حمایت اوراق قرضه جهان در تجارت، امور مالی و سرمایه گذاری رونق یافته است. اروپا همچنین به تعهد محکم ارتش ایالات متحده - که در ائتلاف ۷۵ ساله ناتو به آن تاکید شده - برای دفاع از خود متکی بوده است.

فارن پالسی با اشاره به اتحاد ایالات متحده و اروپا به عنوان زیربنای سیستم جهانی امروز و نظم تحت رهبری غرب افزود: مهم نیست که چه کسی در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در ماه نوامبر (آبان) برنده می شود، در هر حال توجه واشنگتن به پکن، اقیانوس هند و اقیانوس آرام معطوف شده و اروپا به پایان دریافت حمایت ها از آمریکا نزدیک می شود.

در بخشی از این تحلیل آمده است: اروپا به زودی باید به تنهایی با تهدیدات موجود علیه خود روبرو شود. مسکو اولین جنگ بزرگ زمینی را در اروپا به راه انداخته است. از سوی دیگر، ‌چنان‌چه درگیری‌ها در خاورمیانه به یک جنگ بزرگ تبدیل شود، ممکن است موج جدیدی از مهاجران به اتحادیه اروپا منتقل شوند. این در حالی است که اروپا به صحنه رقابت ایالات متحده و چین تبدیل شده و جنگ روسیه و اوکراین اولین اقدام در رقابت بین نظم تحت رهبری غرب و بلوک دیگر به رهبری چین است که به دنبال نابودی آن است.

فارن پالسی افزود: مشکل اروپایی‌ها - طبق اذعان بسیاری از رهبران و متفکران اروپایی- این است که آنها هنوز برای دنیایی از قدرت سخت (قدرت نظامی و جنگ) آماده نیستند. اتحادیه اروپا برای بیرون راندن جنگ از این قاره طراحی شده بود و به نظر می‌رسید که عدم وجود جنگ در مقیاس بزرگ در اروپا بین سال‌های ۱۹۴۵ تا ۲۰۲۲ (۱۴۰۰-۱۳۲۳) - موفقیت آمیز بودن این پروژه را ثابت می کند. اما اکنون، اروپایی‌ها نیز به این باور رسیده اند که آمریکایی‌ها همیشه آنها را از خطر جنگ در امان نگه داشته اند. تا جائی که جوسپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ماه مارس (اسفند) گفت: گویی اروپایی‌ها می‌گویند: "برای جنگ، لطفاً با ایالات متحده تماس بگیرید. "

اتحادیه اروپا با ۴۵۰ میلیون شهروند خود، یکی از بلوک‌های قدرت در جهان است. تولید ناخالص داخلی جمعی آن پس از ایالات متحده و حدود ۱۰ برابر روسیه است. بسیاری از اعضای آن، به ویژه آنهایی که از لحاظ جغرافیایی نزدیک به روسیه هستند، دیدگاهی سختگیرانه و استراتژیک به جهان دارند. با این حال، اروپا منابع اقتصادی خود را به قدرت ژئوپلیتیکی تبدیل نکرده که به عنوان مثال بتواند مسکو را به تنهایی تحت کنترل خود نگه دارد.

این تحلیل در پایان نوشت :این حس که دوران تعطیلات طولانی مدت اروپا به پایان رسیده، در پایتخت‌های اروپایی قابل لمس است. پس از حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، در این رابطه به واژه «تغییر دوران» اشاره کرد. امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، نیز هشدار داد که اگر اروپا به سرعت خود را با شرایط موجود تطبیق ندهد، «ممکن است بمیرد». حال باید دید آیا اروپا می‌تواند با حمایت کمتر ایالات متحده، امنیت و رفاه خود را تضمین کرده و یاد بگیرد که چگونه به تنهایی از سختی های آن عبور کند یا خیر.
-استفان تیل، معاون سردبیر

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار