کد خبر: 1237416
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۸
المیادین تاکید کرد اقتصاد رژیم صهیونیستی در حالی که زیر آتش پاسخ‌های راکتی و پهپادی مقاومت لبنان خسارت‌های جبران‌ناپذیری را متحمل شده است، رمقی برای تحمل ضربات سنگین‌تر در جبهه شمالی ندارد.

جوان آنلاین: پایگاه خبری المیادین در یادداشتی با عنوان نابودی اقتصادی اسرائیل به قلم محمود بری تاکید کرد، ضربات اقتصادی حملات حزب الله به شمال اسرائیل به اندازه‌ای برای این رژیم سنگین بوده که دیگر طاقت و ظرفیت رویارویی گسترده‌تر و سنگین‌تر را ندارد.

به گزارش فارس، در این یادداشت آمده است: سیلی «هدهد» مقاومت (عملیات پهپاد هدهد مقاومت در تصویربرداری از صنایع اسرائیل در حیفا که به عنوان هدف شناسایی شدند) و پیامد‌های زلزله وار آن، نهاد امنیتی و نظامی اسرائیل را در عمق خاک فلسطین اشغالی زمین گیر و تحقیر کرده است به گونه‌ای که این روز‌ها صهیونیست‌ها شکار صاحبان حق و سرزمین و آینده فلسطین شده و خود را در برابر دیوار مستحکم مقاومت، عاجز و دست بسته می‌بینند.

به نوشته بری، جناح راست حاکم بر اسرائیل، با همه رهبران و مگس‌های الکترونیکی‌اش، در یک شوک بی سابقه از زمان تاسیس این رژیم به سر می‌برد، از همین رو زخم‌های خود را می‌لیسد و با حمایت رسانه‌های غربی و همه دیپلمات‌ها و بازو‌های مختلفشان تقلا می‌کند به وضعیت آشفته شمال اسرائیل زیر حملات حزب الله پایان دهد و در این راستا صدای طبل پوچ تهدیدهایشان به گسترش دامنه جنگ با لبنان و همه منطقه را بالا برده‌اند.

نویسنده المیادین در ادامه با بیان اینکه بحران اسرائیل در وهله نخست اقتصادی است، ادامه داد: بحران واقعی وجودی اسرائیل را نمی‌توان به فاجعه جدید (عملیات هدهد) برای دستگاه امنیتی و نظامی اسرائیل تقلیل داد؛ زیرا اسرائیل در حوزه دیگری هم در حال پنهان کردن واقعیت و حقایق فاجعه آمیزی است و آن، وضعیت اقتصادی ملتهب و در حال فروپاشی این رژیم است آن هم فروپاشی گسترده‌ای که در حال بدتر شدن است و درمان آن دشوار به نظر می‌رسد.

به عقیده بری، در صورتی که نتانیاهو جرأت کند بار خود را سنگین‌تر کرده و با گسترش تجاوزات خود و راه اندازی یک جنگ جدید و اضافی و در مقیاس بزرگ علیه لبنان شعله‌های آتش یک جنگ جهانی را روشن کند، باید منتظر بدترین عواقب برای موجودیت اسرائیل باشد. وی افزود: علاوه بر شوک مرگبار ناشی از عملیات هدهد در محافل عمیق اسرائیل، رهبران سیاسی، نظامی و امنیتی پیش از دیگران از پیامد‌های خطرناک آن برای اقتصاد متزلزل خود آگاه هستند و اینکه عواقب حماقت گشودن رویارویی گسترده و اضافی در شمال فلسطین اشغالی چیست آن هم در حالی که این رژیم بدون امید از یک سو در شن‌های غزه گرفتار آمده و از سوی دیگر زیر فشار ده‌ها هزار اسرائیلی است که از شمال فلسطین اشغالی و شهرک‌های همجوار نوار غزه آواره شده‌اند و کار و کاسبی آن‌ها تعطیل و نابود شده است.

المیادین افزود: شمال اسرائیل که دربرگیرنده بخش اساسی از ظرفیت‌های اقتصادی اسرائیل در رشد و تولید بوده زیر آتش حملات حزب الله کاملا فلج شده همان طور که در مرز‌های این رژیم با نوار غزه نیز فعالیت‌های اقتصادی متوقف شده است و شرکت‌های گردشگری و سرمایه گذاری و بسیاری از نهاد‌های خدماتی شمال فلسطین اشغالی در شرایط جنگ ورشکسته شده‌اند.

علاوه بر این، گزارش منتشر شده توسط موسسه تحقیقاتی "Rise Israel" نشان داد که سرمایه گذاری در بخش فناوری پیشرفته که موتور اصلی اقتصاد اسرائیل است، از زمان شروع جنگ در نوار غزه ۳۰ درصد کاهش یافته است.

نویسنده افزود: همان طور که روزنامه «تایمز اسرائیل» گزارش داده، کاهش سرمایه‌گذاری خارجی در اسرائیل فقط یک خبر گذرا نیست، زیرا بخش فناوری پیشرفته اسرائیلعمدتاً به سرمایه گذاری خارجی وابسته است و به دلیل نگرانی سرمایه‌گذاران از وضعیت بی ثباتی ناشی از اقدامات کابینه بنیامین نتانیاهو ضعیف شده است.

نویسنده تأثیر کلی همه موارد فوق الذکر بر اقتصاد اسرائیل را به معنای واقعی فاجعه‌بار خواند و افزود: دردناک‌تر این است که شمال اولین رکن اقتصادی برای رژیم صهیونیستی در سطوح تولید زراعی و بازدهی گردشگری است. وی ادامه داد: علاوه بر خسارات هنگفت آتش حزب الله به شمال فلسطین اشغالی، کابینه نتانیاهو برای اقامت شهرک‌نشینان فراری از مرز با لبنان در هتل‌ها، هزینه‌های سنگینی متحمل شده است افزون بر هزینه‌هایی که برای حمایت مالی از شهروندانی پرداخت می‌کند که از جنگ خسارت دیده‌اند آن هم در شرایطی که از کسری بودجه‌ای رنج می‌برد که طی ماه‌های گذشته تاکنون به طور پیوسته هم در حال افزایش بوده است.

گزارش‌های اداره مرکزی آمار اسرائیل نشان می‌دهد که دولت با تلاش‌های بیهوده‌اش برای افزایش هزینه‌ها در بازار محلی که تحت تأثیر عواقب جنگ غزه و آشفتگی در کرانه باختری است، زیر فشار مالی بیشتری قرار گرفته است آن هم در حالی که ویرانی‌ها، خسارت‌های اقتصادی و تنش‌ها در شمال اسرائیل تمامی ندارد افزون بر اینکه کابینه نتانیاهو خود را مجبور به تامین هزینه‌های بخش نظامی و جنگی نیز می‌بیند.

المیادین افزود: هزینه‌های عمومی اسرائیل پس از افزایش بی سابقه ۸۶ درصدی در سه ماهه آخر سال گذشته ۷.۱ درصد در سه ماهه اول سال جاری افزایش یافت که عمدتاً ناشی از بار هزینه‌های دفاعی است که واشنگتن در تلاش برای برآوردن آن است.

در ادامه این یادداشت آمده است: پس از همه این‌ها یک واقعیت نظامی-اقتصادی سنگین نیز برای اسرائیل به وجود آمده که کابینه نتانیاهو می‌خواهد آن را پشت دود جنگ پنهان کند و آن فرخوان ۴۶۵ هزار اسرائیلی به عنوان افسر و سرباز ذخیره ارتش اسرائیل است.

اکثر آن‌ها یا کارمندان رسمی در ادارات هستند که به خدمت سربازی اجباری فراخوانده شدند یا صاحبان مشاغل و سرمایه گذارانی هستند که چرخ تولید را به حرکت درمی‌آورند.

المیادین با اشاره به گزارش روزنامه اقتصادی اسرائیلی گلوبز آورده است، صاحبان مشاغل در اسرائیل به سربازان ذخیره فشار می‌آورند تا به سر کار بازگردند، در حالی که فرماندهی ارتش آن‌ها را مجبور به جنگ می‌کند که همین‌ها شرایط ناامن خانواده شهروندان و صاحبان مشاغل را دوچندان کرده است.

در این شرایط سخت، سربازان ذخیره اسرائیل مجبورند عمر باقیمانده خود را بین خدمت سربازی اجباری که نمی‌توانند از آن فرار کنند، و کار ادارات و مؤسسات دولتی یا فعالیت‌های سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها و مؤسسات خصوصی تقسیم کنند.

در این زمینه، روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» تاکید کرد مخارج و استقراض کابینه اسرائیل فوق‌العاده بالا است، در حالی که درآمد‌های مالیاتی و درآمد‌های حاصل از صادرات در همه بخش‌ها رو به کاهش است که این امر می‌تواند به کاهش بیشتر رتبه اعتباری اسرائیل منجر شود.

نویسنده المیادین تصریح کرد: فعالیت‌های تولیدی در میادین گازی اسرائیل در دریای مدیترانه نیزکه تنها با بخش کوچکی از ظرفیت خود کار می‌کنند، در حال سقوط است؛ در حالی است که همه متوجه شده‌اند که حزب الله اکنون می‌تواند سیستم برق اسرائیل را به طور کامل نابود کند، که این به معنای فلج کردن کامل صنعت در اسرائیل و فرو بردن این رژیم در تاریکی کامل است.

در ادامه یادداشت آمده است: در بحبوحه این بحران، بانک مرکزی اسرائیل (که در مورد مخارج گسترده کابینه نتانیاهو ملاحظاتی دارند) بدبینی فزاینده خود را نسبت به وضعیت اقتصادی و مالی این رژیم اعلام کرده است در حالی که پیش بینی‌های صندوق بین المللی پول در آوریل گذشته نیز بدبینانه به نظر می‌رسد.

خبرگزاری رویترز به نقل از امیر یارون، رئیس بانک مرکزی رژیم صهیونیستی هزینه‌های فزاینده کابینه نتانیاهو را برای آینده اقتصادی این رژیم خطرناک خوانده همان طور که واشنگتن پست درباره تبعات هزینه فزاینده جنگ بر اقتصاد اسرائیل هشدار داده است.

المیادین آورده است: کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز این روز‌ها خود را وقف لیسیدن زخم‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم موقت کرده و به تازگی کلیپی منتشر کرد که او را به سخره می‌گیرد و تمام اظهاراتی از وی را یادآور می‌شود که قبل از هرگونه عملیات نظام شکست خورده در نوار غزه بیان داشته بود.

شبکه تلویزیونی آمریکایی الحره نیز اذعان داشت که در میانه پیامد‌های سخت هزینه‌های جنگ غزه که بالاترین هزینه در تاریخ اسرائیل است، هر گونه تشدید تنش با حزب الله بار اضافی بر اقتصاد اسرائیل ایجاد خواهد کرد.

المیادین در پایان آورده است: شای آگمون و ناوو اشپیگل در مقاله‌ای مشترک در هاآرتص به این نتیجه رسیدند که «در شرایط کنونی عاقلانه نیست که اسرائیل علیه حزب الله جنگ کند» این یک نتیجه کاملاً منطقی با توجه به حقایق بسیار دردناکی است که سیلی «هدهد» و عواقب حقیقی و دردناک آن بر اقتصاد اسرائیل وارد کرده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار