کد خبر: 1235921
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۹
برخی ناظران نظرسنجی های شبکه ۱۴ تلویزیون اسرائیل را به دلیل نتایج کاملاً سوگیرانه به نفع بنیامین نتانیاهو، نظرسازی می‌دانند.

 جوان آنلاین: یکی از پدیده‌های جالب توجه در سپهر سیاسی رژیم صهیونیستی، نظرسنجی‌های پرتعدادی است که توسط رسانه‌های مختلف و نیز موسسات نظرسنجی برگزار می شود. فعالیت همیشگی نظرسنجی‌ها در رژیم صهیونیستی به عنوان یک واحد سیاسی با قلمرو و جمعیت نسبتاً محدود باعث شده ناظران و کارشناسانی که مسائل مختلف این رژیم را دنبال می‌کنند، از امکان افکارسنجی دائمی جامعه صهیونیستی برخوردار شوند.

بیشتر رسانه‌های اسرائیلی حتی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی، امروزه خصوصی سازی شده اند و همین امر باعث شده که هر شبکه ای بسته به خط و ربط سرمایه‌گذاران آن از حزب یا حزب‌های سیاسی متفاوتی حمایت کند و جریان سیاسی مورد نظر خود را تبلیغ کند. به همین دلیل معمولاً درگیری‌های سیاسی در رسانه‌های صهیونیستی بسیار شدید است.

در سال ۲۰۲۳ به طور کلی دو رویداد مهم در رژیم صهیونیستی به وقوع پیوست؛ بحران اصلاحات قضایی و سپس جنگ با غزه پس از حمله ۷ اکتبر. هر دو رویداد اعتبار و محبوبیت سیاسی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر کنونی را تضعیف کرد.

حزب لیکود به رهبری نتانیاهو در انتخابات نوامبر ۲۰۲۲ موفق به کسب ۳۲ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست شد و با یک پیروزی قاطع به قدرت بازگشت. در پی اوج‌گیری بحران ناشی از اصلاحات قضایی تا نیمه سال ۲۰۲۳، حزب لیکود در بیشتر نظرسنجی‌ها از جایگاه ممتاز قبلی سقوط کرد و از ۳۲ کرسی، دچار یک وضعیت نوسانی ۲۵-۲۸ کرسی شد.

ضربه کاری‌تر اما با حمله طوفان الاقصی در روز هفتم اکتبر ۲۰۲۳ به اعتبار نتانیاهو وحزب لیکود وارد شد و این حزب را تا ۱۷ کرسی پایین آورد. در مقابل ائتلاف بلوک دولت به رهبری بنی گانتس (که در انتخابات گذشته تنها ۱۲ کرسی از آن خود کرده بود) را با بیش از ۴۰ کرسی در صدر قرار داد.

آنچه گفته شد از میانگین نظرسنجی‌های معتبر اسرائیلی کاملاً قابل درک است. در میان همه رسانه‌های اسرائیلی روزنامه اسرائیل هیوم و شبکه ۱۴ تلویزیون این رژیم، به حمایت از نتانیاهو شهره هستند. اما تنها نظرسنجی‌هایی که نتایج آن نسبت به میانگین دیگر نظرسنجی‌ها، حاکی از سوءگیری چشمگیر به نفع نتانیاهو و حزب لیکود است، نظرسنجی‎‌های متعلق به شبکه ۱۴ تلویزیون اسرائیل است.

نتایج نظرسنجی‌های این شبکه حتی در روزهای اوج گیری اعتراضات نسبت به اصلاحات قضایی برخلاف دیگر نظرسنجی‌های اصلی، همچنان حزب لیکود را در صدر نشان می‌داد و پس از آغاز جنگ در غزه و فروپاشی انگاره‌های امنیتی نتانیاهو نیز همچنان حزب لیکود را در صدر نشان می‌دهد.

نکته جالب توجه دیگر این است که شبکه ۱۴ تلویزیون اسرائیل در ۴ ماه نخست جنگ هیچ نظرسنجی ای برگزار نکرد. در حقیقت آخرین نظرسنجی این شبکه پیش از عملیات طوفان الاقصی در ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهریور ۱۴۰۲) منتشر شده بود. نظرسنجی بعدی شبکه در ۶ ژانویه ۲۰۲۴ (۱۶ دی ۱۴۰۲) منتشر شده است.

نتایج این نظرسنجی برای پژوهشگران و ناظران اسرائیلی نیز جای تعجب دارد. بن کاسپیت، خبرنگار مشهور اسرائیلی در واکنش به یکی از نظرسنجی‌های این شبکه در شبکه اجتماعی ایکس نوشته: «اینکه مجری زمان اعلام این نتایج نمی خندد، خیلی با ارزش است.»

از سوی دیگر این نظرسنجی مدعی است که مشارکت کنندگان، بنیامین نتانیاهو را به رقیبان اصلی اش، یعنی بنی گانتس و یائیر لاپید نیز با فاصله قابل توجهی ترجیح می دهند. برخی از تحلیلگران معتقدند، ائتلاف حاکم بر رژیم صهیونیستی از نظرسنجی‌های جعلی این شبکه برای افزایش اعتماد به نفس خود در برابر مخالفان استفاده می کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار