کد خبر: 1234999
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰
یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در اولین مناظره اقتصادی به بسیاری از مسائل مهم از جمله بحران ارزش افزوده صفر و همچنین مساله رمز ارز‌ها توجه نشد گفت: پاسخ به سوالات کارشناسان اقتصادی در بسیاری موارد سیاسی بود.

جوان آنلاین: مجید گودرزی، کارشناس اقتصادی در ارزیابی خود از اولین مناظره اقتصادی ۶ نامزد ریاست جمهوری به جوان آنلاین گفت: باید بپذیریم که ۳ نفر از افراد تایید صلاحیت شده پزشک هستند و بنابراین نمی‌شود در زمینه مسائل اقتصادی توقع چندانی از آن‌ها داشت.


وی افزود: در بسیاری از مسائل مهم اقتصاد کشور از جمله بخش مسکن، ایده جدیدی مطرح نشد و همچنین درباره چالش رمزارز‌ها نیز صحبت قابل توجهی به میان نیامد.


این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه پاسخ به سوالات کارشناسان بیش از اینکه اقتصادی باشد سیاسی و نقد به یکدیگر بود اظهار داشت: چالش‌های اقتصاد عدیده است و انتظار می‌رود که نامزد‌ها از مشاوران اقتصادی قوی کمک بیشتری بگیرند.


گودرزی با انتقاد از تاکید بیش از حد برخی از نامزد‌ها از جمله آقای پورمحمدی به تاثیرات تحریم در اقتصاد کشور گفت: بخشی از مشکلات تحریم جنبه روانی آن است و بنابراین بزرگنمایی آن در جامعه اثرات مطلوبی ندارد.


وی ادامه داد: این یک واقعیت است که ما توانستیم در برابر تحریم‌ها مقاومت و آن را دور بزنیم و بنابراین بیش از آنکه به ضرورت‌های توسعه تجارت کشور در جامعه جهانی تاکید شود، انتظار می‌رفت خودکفایی و تقویت تولید در شرایط تحریم مورد تاکید نامزد‌ها قرار گیرد؛ مساله‌ای که البته در صحبت‌های آقای زاکانی درباره واردات واکسن کرونا اشاره شد که «وقتی تحریم را خنثی نکردیم در دوران کرونا به ما واکسن ندادند بلکه واکسن را درست کردیم و گفتند تحریم بی اثر است.»


گودرزی با اشاره به اهمیت توجه به برخی چالش‌های مهم کشور از جمله رمز ارز‌ها در مناظرات گفت: درست است که رمزارز‌ها یکی از عوامل دورزدن تحریم بود، اما واقعیت آن است که باید درباره سرمایه گذاری در رمزارز‌ها و تولید بدون پشتوانه آن تصمیم گیری جدی صورت گیرد. امروز هر بیت کوین معادل ۳۸ میلیارد ریال به نقدینگی کشور اضافه می‌کند.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: تورم و نقدینگی از موضوعات مهم اقتصاد امروز کشور است. درست است که نقدینگی در دولت آقای رئیسی کاهش یافت، اما تولید بسیار گسترده رمز ارز متاسفانه انحرافات زیادی در سرمایه گذاری کشور ایجاد کرده است.

جای خالی توجه به بحران ارزش افزوده صفر در اولین مناظره

وی با بیان اینکه سرمایه در کشور کم نداریم افزود: این سرمایه به درستی مدیریت نمی‌شود تا جایی که امروز با بحران ارزش افزوده صفر روبه رو هستیم و بخش بزرگی از سرمایه کشور در بازار‌هایی همانند بازار ارز، طلا، سپرده بانکی و رمز ارز و... است که ارزش افزوده ندارد.


وی در خصوص دوگانه بهره وری و سرمایه گذاری در اقتصاد کشور که توسط نامزد‌ها درمناظرات مطرح شد گفت: بهره وری از مسائل مهم است که آقای قالیباف به درستی بر آن تاکید داشتند. امروز برای فروش یک صندلی در یک وزارتخانه باید بروکراسی‌های پیچیده‌ای را طی کرد که این امر مولد سازی را با چالش روبه‌رو کرده است.


این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ۶۵ هزار طرح نیمه تمام در کشور داریم که ارزش افزوده آن صفر است تصریح کرد: تعیین تکلیف این طرح‌ها نیاز به سرمایه گذاری دارد و لذا انتظار می‌رود موانع در این مسیر با ارائه راهکار‌های شفاف از سوی نامزد‌ها برطرف شود.


وی با اشاره به اینکه ۳۷ درصد تورم بازدهی تمام فعالیت‌های اقتصادی منفی است گفت: در این شرایط مالیات نیز گرفته می‌شود که مزید بر مشکلات تولید می‌شود.


گودرزی افزود: در مجموع به نظر می‌رسد که این موارد مهم در مناظره مورد توجه قرار نگرفت و البته کلی پاسخ داده شد. در واقع بهتر بود به جای موضوعات کلی به مسائل مهمتری همانند خروج سرمایه از کشور، بازدهی منفی سرمایه گذاری و کم توجهی به ظرفیت‌های بورس پرداخته می‌شد. تجدید ارزیابی در بورس امروز یک الزام مهم است. بخش قابل توجهی از سرمایه‌های مردم در بورس از بین رفت و این مسائل چندان در مناظره مورد توجه قرار نگرفت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار