کد خبر: 1232290
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
حفاظت از گونه‌های حیات‌وحش جزو برنامه‌های اصلی سازمان حفاظت محیط‌زیست است که در اجرای آن بر مشارکت مردم تأکید فراوان دارد. بر این اساس چندین تفاهمنامه با بخش خصوصی امضا شده که بخشی از آن‌ها اجرایی شده‌اند، اجرای آن‌ها موجب‌شده جمعیت گونه‌هایی مانند گوزن زرد ایرانی، گورخر ایرانی، آهو و جبیر در مراکز تکثیر افزایش یابد. 

جوان آنلاین: مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در مدت دو سال گذشته جمعیت گونه‌های جانوری گوزن زرد ایرانی، گورخر ایرانی، آهو و جبیر در مراکز تکثیر و پرورش، در استان‌های مختلف کشور در مجموع ۳۵ درصد رشد داشته‌است. 
حفاظت از گونه‌های حیات‌وحش جزو برنامه‌های اصلی سازمان حفاظت محیط‌زیست است که در اجرای آن بر مشارکت مردم تأکید فراوان دارد. بر این اساس چندین تفاهمنامه با بخش خصوصی امضا شده که بخشی از آن‌ها اجرایی شده‌اند، اجرای آن‌ها موجب‌شده جمعیت گونه‌هایی مانند گوزن زرد ایرانی، گورخر ایرانی، آهو و جبیر در مراکز تکثیر افزایش یابد. 
البته منظور از این تعداد افزایش حیات‌وحش در طبیعت نیست، بلکه در مراکز تکثیر گونه‌های در معرض خطر انقراض است که تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست فعالیت می‌کنند و این قطعاً در افزایش جمعیت حیات‌وحش در طبیعت هم تأثیرگذار خواهد‌بود، چون طبق برنامه سازمان حفاظت محیط‌زیست تعدادی از آن‌ها در زیستگاه طبیعی خود رهاسازی می‌شوند. غلامرضا ابدالی، مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست به ایرنا گفت: علاوه بر گونه‌های جانوری که در طبیعت موجود است، یکسری مراکز تکثیر داریم که تحت مدیریت سازمان محیط زیست فعالیت می‌کنند که گونه‌های در خطر انقراض و مهم خود را در آنجا تکثیر می‌کنیم. 
غلامرضا ابدالی افزود: اکنون ۱۰۵ مرکز تکثیر و پرورش گونه‌های حیات‌وحش با ارزش جانوری از جمله یوزپلنگ، گورخر، قوچ و میش در کشور فعال است که ۳۲ مورد از سوی سازمان محیط‌زیست و ۷۳ مرکز توسط بخش خصوصی مدیریت می‌شود. 
وی تأکید کرد: البته وظیفه اصلی سازمان حفظ گونه‌ها در طبیعت و زیستگاه اصلی خودشان است، اما عواملی مانند توسعه و تغییر کاربری اراضی موجب تخریب و جزیره‌ای شدن زیستگاه‌ها و کاهش طعمه شده‌است، از این‌رو حیات تعدادی از گونه‌ها از جمله یوزپلنگ، گوزن زرد ایرانی و گورخر در خطر نابودی و انقراض قرار گرفته‌است و سازمان محیط‌زیست به موازات وظیفه اصلی خود، سایت‌های تکثیر و پرورش برخی گونه‌ها را ایجاد کرده تا با حفاظت از گونه‌ها مانع از دست رفتن ژن‌های ارزشمند جانوری شود. ابدالی اظهار داشت: در طبیعت ایران ۲۰۹ گونه پستاندار، ۵۶۸ گونه پرنده، ۲۷۲ گونه خزنده و ۲۴ گونه دوزیست زندگی می‌کنند که نشان می‌دهد کشور ما زیستگاهی مناسب برای جانوران و در میان کشور‌های خاورمیانه دارای غنی‌ترین فون و فلور (پوشش گیاهی و جانوری) است؛ از این‌رو باید از آن‌ها محافظت کنیم. 
وی گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست در مدت دو سال گذشته اقدامات خوبی را در زمینه تکثیر گونه‌های جانوری در مراکز تکثیر و پرورش انجام داده که موجب افزایش جمعیت سه گونه گوزن زرد ایرانی، گورخر ایرانی و آهو و جبیر شده‌است. 
مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: بر این اساس در مدت دو سال گذشته، جمعیت گوزن زرد ایرانی از ۲۸۸ رأس به ۳۴۴ راس رسید، این افزایش جمعیت در هشت مرکز واقع در هفت استان اردبیل، ایلام، فارس، مازندران، یزد، آذربایجان غربی و خوزستان است که نشان می‌دهد رشدی ۱۹ درصدی داشته‌است. وی ادامه داد: همچنین جمعیت گورخر ایرانی در پنج مرکز و سه استان فارس، سمنان و یزد از ۳۶ رأس به ۴۴ رأس رسیده‌است که ۲۲درصد رشد را نشان می‌دهد. ابدالی درباره جمعیت آهو و جبیر گفت: تعداد این گونه‌ها هم در مراکز تکثیر استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کردستان، خوزستان و بوشهر از ۱۸۸ رأس به ۳۰۹ رأس رسیده که نشان می‌دهد جمعیت آن‌ها ۶۵ درصد رشد داشته است. 
وی با اشاره به اینکه در مجموع جمعیت این گونه‌ها در دو سال گذشته ۳۵ درصد رشد داشته گفت: قطعاً به این آمار اضافه خواهد شد، چون زایمان‌های امسال را در نظر نگرفتیم و با تولد بچه‌های جدید و سرشماری آن‌ها این آمار افزایش می‌یابد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار