کد خبر: 1232137
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
حسین فصیحی

 این روز‌ها افزایش دمای هوا و شدت گرفتن گرما ضرورت استفاده از لوازم سرمایشی در منازل و محل کسب و کار را شدت می‌بخشد؛ در چنین وضعیتی باید در نظر داشت نصب وسایل سرمایشی یا سرویس کردن آن نباید منجر به بروز حوادث جبران‌ناپذیر شود. 
کولر‌های آبی، گازی و انواع پنکه‌ها از جمله لوازم سرمایشی هستند که شهروندان هنگام خرید، نصب و استفاده از آن باید شرایط ایمنی استفاده از آن را در نظر بگیرند. خرید دستگاه‌هایی که از خدمات پشتیبان نصب برخوردار هستند، بهترین شرایط برای استفاده از تجهیزات را فراهم می‌کند، از جمله اینکه کارشناسان این شرکت‌ها دستگاه‌ها را با در نظر گرفتن شرایط محیطی و یادآوری نکات ضروری هنگام استفاده از آن نصب می‌کنند. همچنین این امکان برای استفاده‌کنندگان وجود دارد که در صورت نیاز به خدمات، امکان بهره‌مندی از خدمات غیرحضوری هم ممکن می‌شود. 
در صورتی که شهروندان از چنین شرایطی استفاده نکنند، هنگام نصب کولر‌های آبی یا گازی باید از افراد متخصص کمک بگیرند. از آنجا که استفاده از کولر‌های آبی فراگیری زیادی دارد عمده شهروندان ترجیح می‌دهند شخصاً کولرهایشان را سرویس کنند. باید در نظر داشته‌باشیم عمده شهروندانی که در جریان نصب یا راه‌اندازی کولر‌ها دچار برق گرفتگی منجر به فوت، آتش‌سوزی یا وارد شدن جراحت می‌شوند، از دادن هزینه به سرویس‌کار امتناع می‌کنند، در حالی که وارد شدن خسارت ناشی از این پرهیز، ممکن است به تحمیل هزینه‌های بیشتری منجر شود، با این حال از آنجا که خیلی از شهروندان هر ساله خودشان اقدام به سرویس کولر می‌کنند و اتفاقی هم روی نمی‌دهد نسبت به این موضوع توجه نمی‌کنند. 
از آنجا که کولر‌ها در پشت‌بام ساختمان‌ها همواره در معرض آفتاب، باد و باران قرار دارند دچار فرسودگی می‌شوند از جمله اینکه خیلی‌ها هم بعد از پایان فصل تابستان فراموش می‌کنند آب موجود در کولر را تخلیه کنند که این آب در مدت چندماه به پوسیدگی بیشتر سازه آهنی کمک می‌کند. طبیعتاً در چنین شرایطی روکش سیم‌ها و اتصالاتی که در معرض آسیب قرار می‌گیرند، پوسیده‌می‌شوند و امکان برق‌گرفتگی را افزایش می‌دهد که باید نسبت به تعویض کولر اقدام شود. همچنین در صورت سهل‌انگاری نسبت به عوض کردن سیم‌ها یا عدم استفاده از نوار چسب این امکان وجود دارد که با اتصال کردن سیم، برق به بدنه و آب کولر به دلیل رسانا بودن سرایت کند، در چنین وضعیتی دست زدن هر فرد به بدنه کولر می‌تواند منجر به بروز حادثه شود. اتصال سیم برق در این نقطه همچنین می‌تواند منجر به آتش‌سوزی شود و با شعله‌ور شدن مواد قابل اشتعال داخل کولر از جمله پوشال، روغن و اتصالات پلاستیکی آتش از طریق کانال کولر داخل خانه هم سرایت کند و حوادث بعدی را ایجاد کند. توصیه ایمن همواره این است که کولر هنگام سرویس شدن باید خاموش باشد و بدون اطلاع فردی که در حال سرویس کردن است، کلید آن روشن نشود چه بسا عده‌ای از شهروندان اینگونه دچار حادثه می‌شوند. 
 هستند شهروندانی که از کولر‌ها در محل‌های غیراستاندارد استفاده می‌کنند به طوری که گاه منجر به سقوط کولر یا سرایت برق به بدنه کولر می‌شود. تأکید بر نصب کولر در محل مناسب به منزله تحمیل کردن هزینه برای استفاده‌کننده نیست، بلکه بر ایمن بودن شرایط استفاده تأکید دارد از جمله اینکه در مواردی که کولر‌ها در جایی غیر پشت‌بام یا بلندی نصب شود، امکان دسترسی کودکان به آن فراهم می‌شود و احتمال برق گرفتگی افزایش پیدا می‌کند. باید در نظر داشته‌باشیم هنگام استفاده از کولر‌های گازی، آبی، دستی و انواع پنکه‌ها باید شرایط استفاده ایمن از آن را هم در نظر گرفت، چراکه با اتصال برق، امکان بروز حادثه وجود دارد.

برچسب ها: کولر ، افزایش دما ، سوانح
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار