کد خبر: 1206657
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۳:۴۰
۱۴۰۲؛ سال رونق سالن‌های سینما
اوضاع سینمای کشورمان در سال جاری از هر نظر نسبت به سال گذشته مطلوب‌تر است و شرایطی را ایجاد و تجربه کرده که به نوعی آن را غیر قابل مقایسه می‌کند
مصطفی شاه کرمی

جوان آنلاین: روند رو به رشد تعداد مخاطب و فروش فیلم‌ها در سینما‌های کشور با اکران بیش از ۲۰ فیلم طی چند ماه گذشته و حضور بیش از ۲۰ میلیون نفر مخاطب همچنان ادامه دارد؛ اتفاقی که بسیاری از منتقدان و کارشناسان از آن به عنوان رخدادی مثبت یاد می‌کنند که نشان دهنده شرایط قابل قبول در سینما بعد از سپری شدن رکودی نگران کننده است.
اوضاع سینمای کشورمان در سال جاری از هر نظر نسبت به سال گذشته مطلوب‌تر است و شرایطی را ایجاد و تجربه کرده که به نوعی آن را غیر قابل مقایسه می‌کند. بوی بهبود از اوضاع سینما در ماه‌های ابتدایی سال جاری به مشام می‌رسید و آمار و ارقام فروش فیلم‌ها و تعداد مخاطبانی که به سالن‌های سینما رفته بودند تأییدکننده و نویدبخش یک سیر صعودی بود. این اتفاق به شکلی جلو می‌رفت که آمار ارائه شده در سایت سمفا (سامانه مدیریت فروش و اکران) به عنوان مرجع اصلی اعداد و ارقام مرتبط با سینما نشان می‌داد که فیلم‌های اکران شده در سینما‌های کشور تا هفته اول شهریور ماه موفق شدند ۴۵۵ میلیارد تومان فروش را ثبت کنند. این اتفاق در حالی رخ می‌داد که کل فروش سینما در سال ۱۴۰۱ به طور کلی ۴۵۲ میلیارد تومان بود.
اعلام آمار فروش فیلم‌ها و تعداد مخاطبان سینما‌ها در روز‌های گذشته تأییدکننده ادامه سیر رو به رشد هنر هفتم است. اکران بیش از ۲۰ فیلم در چند ماه گذشته فروش کلی سینما را به حدود ۸۵۲ میلیارد تومان رسانده و تاکنون بیش از ۲۰ میلیون نفر، تماشاگر فیلم‌های سینمایی در حال اکران بوده‌اند. بعضی از فیلم‌های اکران شده در کنار فروش قابل توجهی که داشتند، موفق به جابه‌جایی برخی رکورد‌ها در سینما هم شدند. در حال حاضر فیلم «فسیل» که فروش آن نزدیک ۳۰۰ میلیارد تومان شده، توانسته است پذیرای بیش از ۶ میلیون و ۹۳۹ نفر تماشاگر باشد و بعید است که تا پایان سال فیلم دیگری به رکورد فروش آن برسد، اگرچه «هتل» با فروش بیش از ۴ میلیون و ۵۲۸ قطعه بلیت و با رقم کلی ۱۹۶ میلیارد تومان فروش در تعقیب «فسیل» است.
فروش خوب گیشه‌ها و اتفاقات مطلوبی که طی چندین ماه اخیر برای سینما افتاد باعث شد تا چند روز پیش وزیر ارشاد در برنامه‌های مختلف به رسانه‌ها بگوید که «امسال آمار فروش سینما‌ها به هزار میلیارد می‌رسد. در حوزه سینما یک سال بی‌نظیر را تجربه می‌کنیم. پیش‌بینی می‌شود که تعداد تماشاگران سینما‌ها تا پایان سال به بیش ۳۰ میلیون نفر برسد. درباره فروش فیلم‌ها در سینما پیش‌بینی می‌شود که به بیش از هزار میلیارد فروش دست‌یابیم.»
البته از آنجایی که حدود۴۰ روز تا شروع جشنواره فیلم فجر باقی مانده است، به نظر نمی‌رسد در هفته‌های آینده فیلم جدیدی به چرخه اکران اضافه شود. رسیدن به فروش ۸۵۲ میلیارد تومانی سینما‌ها و تعداد روز‌های باقیمانده تا پایان سال می‌تواند ما را به تحقق پیش‌بینی رسیدن به قله هزار میلیارد تومانی فروش سینما‌ها امیدوارتر کند. هر چند آمار مخاطبان سینما تا امروز حدود ۲۰ میلیون نفر بوده و رسیدن به عدد ۳۰ میلیون مخاطب در طول سه ماه باقی مانده تا پایان سال برای سینما‌ها خیلی خوشبینانه است ولی حتی با فرض اتمام سال سینمایی در زمان فعلی و تثبیت رقم فروش و تعداد مخاطب سینماها، باید گفت که همین الان هم سینما در کشور اوضاع مناسبی دارد.
البته روشن است که مسئولان سینمایی و اهالی سینما برای دستیابی به دو عدد سینمایی وزیر ارشاد (۳۰ میلیون مخاطب و هزار میلیارد فروش) در کنار همدلی و همراهی با یکدیگر باید اقدامات مؤثری را عملیاتی و اجرایی کنند. مهم‌ترین اقدام سینماگران برای تداوم رکوردشکنی‌های سینما حرکت در مسیر تولید محتوای حرفه‌ای و متناسب با فرهنگ جامعه، برجسته‌سازی نقاط مثبت و طرح مشکلات و کاستی‌ها با زبانی هنرمندانه به دور از غلتیدن در وادی سیاه‌نمایی است. مسئولان هم باید وظیفه تسهیل‌گری و هدایت جریان سینمایی کشور با استفاده از ظرفیت‌های موجود و همچنین تقویت هنر هفتم با حمایت‌های قانونی از هنرمندان و افراد خوشفکر برای بهتر شدن شرایط سینما را فراهم کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار