کد خبر: 1173807
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
به رغم محکومیت و واکنش تند کشور‌های مسلمان به هتک حرمت قرآن، تعدادی از افراط‌گرایان ملی‌گرای دانمارکی دیروز برای دومین بار در خاک این کشور و این بار در برابر سفارت مصر، کتاب مقدس مسلمانان را آتش زدند. 
 
کپنهاک و استکهلم به پناهگاه افرادی تبدیل شده که تحت عنوان آزادی، به اعتقادات مسلمانان توهین می‌کنند. پنج فرد عضو گروه افراطی «میهن‌پرستان دانمارک» دیروز در برابر سفارت مصر در کپنهاگ، پایتخت دانمارک قرآن‌سوزی کردند. هتک حرمت اخیر به قرآن در شرایطی صورت گرفت که هفته گذشته هم اقدام مشابهی در این کشور و در مقابل سفارت عراق انجام شد و طی یک ماه گذشته دو مورد از این اقدام شنیع هم در سوئد انجام شده است، این در حالی است که کشور‌های مسلمان به شدت به چنین اقدامات موهنی واکنش نشان داده بودند. روز دوشنبه، وزارت خارجه عراق با انتشار بیانیه‌ای تکرار اهانت به قرآن کریم در برابر سفارت عراق در دانمارک را به شدت محکوم کرده بود. در این بیانیه آمده است: «این رفتار‌های برنامه‌ریزی‌شده موجب سرایت افراط‌گرایی و نفرت‌پراکنی می‌شود و همزیستی مسالمت‌آمیز در جوامع را با تهدید واقعی مواجه می‌کند.» وزارت خارجه عراق از کشور‌های اتحادیه اروپا خواسته است به صورت فوری در آنچه آزادی بیان و حق اظهارنظر خوانده می‌شود، تجدید نظر کنند. احمد الصحاف، سخنگوی وزارت عراق نیز در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد: «کارکنان دیپلماتیک نمایندگی دانمارک در بغداد دو روز پیش خاک عراق را ترک کردند.» 
سیدعمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق در انتقاد صریح از دولت دانمارک تأکید کرد که این رفتار‌ها نشان‌دهنده وجود یک طرح برنامه‌ریزی شده و افراط‌گرایانه برای از میان بردن اتحاد جهانی و نفرت افکنی میان ملت‌هاست و این مسئله مستلزم هوشیاری نسبت به طرح‌های مشکوک آن است. حکیم در ادامه از شورای امنیت، سازمان ملل، سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه عرب و همه فعالان مذهبی و سیاسی در جهان خواست در قبال این اقدامات که احساسات ۲ میلیارد مسلمان را جریحه‌دار می‌کند، به صورت قاطع و مسالمت‌آمیز متناسب با آموزه‌های قرآن کریم موضع بگیرند. 
همچنین حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه عصر دوشنبه، اهانت به قرآن کریم در سوئد و دانمارک را عامل جریحه دار شدن احساسات ۲ میلیارد مسلمان در جهان خواند و افزود: «ما اهانت به کتب آسمانی را محکوم می‌کنیم و معتقدیم نباید به بهانه آزادی بیان، اجازه اقدام اهانت‌آمیز به مقدسات مسلمانان و پیروان ادیان الهی داده شود.» 
وزارت امور خارجه ترکیه نیز در بیانیه‌ای اقدام هتاکانه علیه قرآن در دانمارک را به شدت محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: «مقامات دانمارک باید در چارچوب مسئولیت‌های بین‌المللی خود عمل و تدابیر لازم را برای جلوگیری از این اعمال زشت و شنیع اتخاذ کنند چراکه این اقدامات به نفرت از دین اسلام و میلیارد‌ها پیرو آن دامن می‌زند.» شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان روز سه‌شنبه در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «الگوی تکرارشونده این حوادث شنیع و شیطانی طرحی شوم دارد؛ صدمه زدن به روابط بین ادیان، آسیب رساندن به صلح، هماهنگی و ترویج نفرت مذهبی و اسلام‌هراسی.»
هتاکی‌های اخیر علیه مقدسات اسلامی ابتدا با هتک حرمت به قرآن کریم با اقدام «سلوان مومیکا» سوئدی عراقی‌تبار در مقابل سفارت عراق در سوئد و با مجوز پلیس این کشور آغاز شد. وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران درباره مومیکا اطلاعیه‌ای منتشر کرد. طبق این اطلاعیه، این فرد به دستگاه جاسوسی رژیم‌صهیونیستی مرتبط بود و این اقدام را با هدف انحراف افکار عمومی مسلمانان از جنایت بزرگ صهیونیست‌ها علیه ساحل غربی و جنین انجام داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار