کد خبر: 835642
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴
يك كارشناس مسائل بين‌الملل در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين»
به نظر مي‌رسد كه نشست آستانه مقدمه‌اي است براي پايان بحران 6 ساله سوريه و اين در حالي است كه پيش از هر چيز تحولات ميداني اثر خود را باقي گذاشت.
نشست آستانه مقدمه‌اي براي پايان بحران سوريه  استجوا‌ن‌آنلاين: حسن هاني‌زاده، كارشناس مسائل بين‌الملل با اشاره به نتايج به دست آمده از نشست آستانه كه براي حل بحران سوريه برگزار شده بود گفت‌: نشست آستانه ميان گروه‌هاي مخالف دولت سوريه، بشار اسد و برآيند تحولات ميداني سوريه بود و با توجه به آزادسازي شهر حلب و شكست گروهك‌هاي تروريستي در سوريه، شرايط ميداني تاثير خود را بر شرايط سياسي سوريه باقي گذاشت و گروهك‌هاي تروريستي ناچار شدند پس از 6 سال، مذاكراتي با دولت سوريه داشته باشند.
 
هاني‌زاده ادامه داد: به نظر مي‌رسد كه نشست آستانه مقدمه‌اي است براي پايان بحران 6 ساله سوريه و اين در حالي است كه پيش از هر چيز تحولات ميداني اثر خود را باقي گذاشت. از سوي ديگر پيروزي دونالد ترامپ، رئيس جمهور امريكا و رويكرد جديد ترامپ در مورد سوريه و با توجه به اينكه او مدتي است قصد دارد با گروهك‌هاي تروريستي در سوريه مبارزه كند و اين باعث شد كه اين گروهك‌ها ناچار شدند با دولت سوريه مذاكره كنند و هر چند خروجي قابل قبولي به همراه نداشت و شرايط به گونه‌اي است كه هنوز مذاكرات بايد ادامه پيدا كند.
 
اين كارشناس مسائل بين‌الملل افزود: پس از پيروزي حلب وضعيت سوريه هر روز به سمت ثبات و آرامش مي‌رود و همين كه گروه‌هاي تروريستي پذيرفتند كه آتش‌بس پايداري را برقرار كنند، اين يك موفقيت بزرگي براي محور مقاومت تلقي مي‌شود زيرا مقاومت باعث شد كه دولت سوريه بر گروهك‌هاي تروريستي پيروز شود.
 
وي اظهار داشت: با توجه به وجود ده‌ها گروهك تروريستي در سوريه كه اين گروهك‌ها با يكديگر اختلاف نظر دارند و هنوز جبهه النصره و داعش در سوريه عليه دولت بشار اسد مي‌جنگند اما به هر حال اكثريت گروهك‌هايي كه با سوريه جنگ مسلحانه داشتند آنها آتش‌بس را پذيرفتند و حتي ميان خود گروهك‌ها درگيري ادامه دارد.
 
هاني‌زاده با بيان اينكه يك وضعيت نسبتا با ثباتي در سوريه حاكم شده ولي هنوز راه طولاني براي پايان بحران سوريه وجود دارد، گفت: گروهك‌هاي تروريستي همچنان در سوريه فعال هستند و يكي از خواسته‌هاي مشترك ايران، حزب‌الله و دولت سوريه اين است كه گروهك‌هاي تروريستي موجود، خاك سوريه را ترك كنند كه هنوز اين مسئله عملياتي نشده و تا زماني كه گروهك‌هاي تروريستي در خاك سوريه هستند انتظار نمي‌رود كه بحران سوريه به زودي به پايان برسد.
 
اين كارشناس مسائل بين‌الملل با اشاره به نقش ايران و حزب‌الله در مديريت مذاكرات آستانه و كنترل بحران سوريه گفت: اگر ايران و حزب‌الله نبودند قطعا دولت سوريه سقوط مي‌كرد اما حضور حزب‌الله در سوريه و مشورتي كه ايران به دولت سوريه داده موجب شده اين كشور 6 سال در برابر گروهك‌هاي تروريستي استقامت كنند و همين امر باعث شد در حال حاضر فضاي ميداني به نفع دولت سوريه تغيير كند. ايران نقشي فرادستي در حل بحران سوريه داشته و اكنون حتي مديريت مذاكرات هم به عهده ايران در آستانه است.
 
وي در پايان گفت: در حال حاضر بازيگراني مانند عربستان، قطر و امريكا با اصرار ايران از صحنه مذاكرات آستانه خارج شدند و اين يك پيروزي بزرگ براي ايران و حزب‌الله است كه توانستند امريكا، عربستان و قطر را از مذاكرات دور كنند و اين يك شكست بزرگ براي آنها تلقي مي‌شود، ‌چرا كه قبلا ايران اصرار كرده بود اين سه كشور نبايد مشاركت داشته باشند و بعد از مذاكرات فراوان گروه‌هاي تروريستي قبول كردند بدون حضور امريكا،‌قطر و عربستان مذاكرات خود را دربارع دولت سوريه آغاز كنند ضمن اينكه مشاركت امريكا بسيار پايين بود و در حد سفير امريكا در قزاقستان بود.  

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار