کد خبر: 1226325
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۵
اول هفته در دانشگاه‌های ایران در حمایت از خیزش دانشجویان امریکایی و اروپایی تجمعاتی شروع شد. فقط هم دانشجویان ایرانی نبودند، بلکه استادان و کارمندان دانشگاه هم در کنار آنان قرار گرفتند و با برگزاری تجمعات پرشوری حمایت قاطع خود را از خیزش سراسری دانشجویان در امریکا و اروپا اعلام کردند. 
زینب شریعتی

جوان آنلاین: دانشجویان امریکایی در حمایت از مردم مظلوم غزه و علیه جنایات اسرائیل تجمعات متعددی را در روز‌های گذشته برگزار کرده‌اند و، چون با ورود نیرو‌های نظامی به داخل دانشگاه‌ها و خشونت پلیس امریکا و موج دستگیری‌های پر تعداد و ضرب و شتم دانشجویان در داخل دانشگاه مواجه شدند، دانشجویان دیگری از سراسر جهان هم حالا در حال همراهی با آن‌ها هستند، خصوصاً در اروپا نیز همچون امریکا، صحنه‌هایی سرشار از خشونت، از رفتار پلیس با دانشجویان معترض به رژیم صهیونیستی ثبت شد که برگ جدیدی از رسوایی امریکا و اروپا در دروغگویی پیرامون آزادی بیان و آزادی تجمعات اعتراضی را رقم زد. روز گذشته دانشگاه‌های ایران نیز به این خیزش سراسری دانشجویی پیوستند و جهان تصاویر دیگری از اتحاد علیه صهیونیسم جهانی را مشاهده کرد. البته دو تفاوت عمده میان تجمع دانشجویان ایرانی با تجمعات دانشجویان در اروپا و امریکا وجود دارد؛ اول امنیت دانشجویان ایرانی، دوم عدم اعتراض به دولت خود. چه آنکه دانشجویان در امریکا و بعد اروپا، به خاطر اعتراض به صهیونیست‌ها اولاً با دستگیری و ضرب و شتم و خشونت پلیس مواجه شدند، ثانیاً آن‌ها فقط به اسرائیل معترض نبودند، بلکه به دولت‌های خود هم بابت حمایت از رژیم صهیونیستی معترض بودند. 
اول هفته در دانشگاه‌های ایران در حمایت از خیزش دانشجویان امریکایی و اروپایی تجمعاتی شروع شد. فقط هم دانشجویان ایرانی نبودند، بلکه استادان و کارمندان دانشگاه هم در کنار آنان قرار گرفتند و با برگزاری تجمعات پرشوری حمایت قاطع خود را از خیزش سراسری دانشجویان در امریکا و اروپا اعلام کردند. 
دانشجویان دانشگاه تهران، دانشگاه‌های مشهد و خصوصاً دانشگاه فردوسی، دانشگاه فنی حرفه‌ای شهید بابایی قزوین و دانشگاه شهید چمران اهواز در حمایت از دانشجویان و استادان امریکایی تجمع کردند. 
نمازگزاران مسجد دانشگاه تهران نیز پس از اقامه نماز ظهر و عصر، به جمع تجمع‌کنندگان پیوستند. 
در روز‌های گذشته دانشجویان دانشگاه‌های اروپا و امریکا در حمایت از مردم فلسطین تجمعات گسترده‌ای برگزار کرده بودند که با سرکوب نیرو‌های نظامی امریکا مواجه شد. این تجمعات در دانشگاه‌های معروف امریکا از جمله کلمبیا، آستین و هاروارد برگزار شد و تجمعات گسترده‌ای شکل گرفته بود که با ورود نیرو‌های نظامی به درگیری شدید کشیده شد. دانشجویان خواستار پایان وحشی‌گری و نسل‌کشی علیه مردم مظلوم فلسطین هستند. در برخی از دانشگاه‌ها اعضای هیئت‌های علمی و کارمندان نیز به جمع دانشجویان پیوسته‌اند. 

 امت واحد جهانی بر محورعدالت‌خواهی 
سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در حاشیه تجمع اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارکنان دانشگاه تهران در حمایت از خیزش دانشجویان بیدار دانشگاه‌های امریکا و اروپا در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شاهد خیزش دانشگاهیان در کشور امریکا و کشور‌های اروپایی بودیم. امروز در دانشگاه تهران متشکل از استادان، دانشجویان و کارکنان مقابل سردر دانشگاه گرد هم آمدند که از این اقدام جسورانه و عدالت‌خواهانه‌ای که دانشگاهیان به‌ویژه در امریکا انجام دادند تجلیل و قدردانی و با آن‌ها ابراز همبستگی کنند. 
رئیس دانشگاه تهران بیان کرد: دانشگاهیان کشور‌هایی که در راستای دفاع از غزه و محور مقاومت علیه استکبار و ایادی آن رژیم صهیونیستی که امروز در غزه فاجعه‌آفرینی می‌کند، اعتراض کرده‌اند، اقدام بسیار تحسین‌برانگیزی را انجام دادند که این نشان می‌دهد وارد مرحله امت واحده جهان می‌شویم، امت واحد جهانی که بر محورعدالت خواهی برقرار خواهد شد. 
مقیمی عنوان کرد: همان خواسته‌ای که بار‌ها ملت ایران برای آن تلاش کردند و امروز نیز به برکت جهاد و شهادت مردان و زنان غزه، در کنار کاخ استکبار شاهد حرکت دانشجویان و دانشگاهیان هستیم. 
وی ادامه داد: این موضوع نشان دهنده این است که امروز جبهه معرفت، دانش و دانایی در مقابل جبهه جهل و نادانی قرار گرفته و فارغ از هرگونه مرزبندی جغرافیایی چه ایران و چه کشور‌های جبهه مقاومت یا در ایالات متحده امریکا یا در اروپا باشند حول محور عدالت‌خواهی جمع شده‌اند و نویدبخش آینده درخشان برای جهانیان خواهند بود. 
رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه امروز خیزشی که به برکت خون شهدا در غزه صورت گرفته و جوانان، مردان و زنان و کودکانی که جان خود را از دست داده‌اند شاهد خیزش بزرگی هستیم، بیان کرد: به امید روزی که شاهد باشیم عدالت و آزادی به عنوان ارزش محوری کسانی که مبتنی بر معرفت، دانش و دانایی حرکت می‌کنند بتواند جهل و نادانی را مغلوب کند و جهان عاری از ظلم و ستم داشته باشیم. 
 حرکت دانشجویان غربی پوچی ادعای نظام استکبار را که مدافع دانشجوست نشان داد
وی افزود: بسیار خوشحالیم حرکت ارزشمندی که دانشگاهیان آغاز کردند توانست ادعا‌های پوچ و واهی نظام استکبار را که مدافع دانشگاه و دانشجو است به خوبی نشان دهد. 
رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: این موضوع نشان می‌دهد که دانشجو و دانشگاهی ظلم را تحمل نکرده و در مقابل آن صف‌آرایی می‌کند و امید است این تلاش‌ها به نتیجه برسد و ما شاهد جهانی عاری از ظلم و ستم باشیم. 
 رفتار‌های دوگانه و شعار‌های دروغین امریکایی‌ها از آزادی و حقوق بشر 
محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید نیز در حاشیه این تجمع گفت: یک‌شنبه - نهم اردیبهشت - بعد از نماز ظهر و عصر استادان و دانشجویان در تمامی دانشگاه‌های کشور تجمع و ضمن حمایت از خیزش عمومی دانشگاهیان غربی و کشور‌های دنیا، جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کنند. 
وی اظهار داشت: تجمع امروز (دیروز) در مقابل سردر اصلی دانشگاه تهران در حمایت از خیزش عمومی دانشجویان، دانشگاهیان و نخبگان دانشگاه‌های کشور‌های غربی و امریکایی صورت گرفته است چراکه امروز بعد از ۷۵ سال شاهد آگاهی و بیداری نخبگان و دانشگاهیان در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و حقانیت شعار‌های انقلاب اسلامی هستیم. 
مردانی ادامه داد: امروز در کنار اعتراض استادان، دانشجویان و دانشگاهیان ما شاهد رفتار وحشیانه پلیس و مراجع امنیتی کشور‌های غربی و امریکا با استادان و دانشجویان دانشگاه‌های این کشور‌ها هستیم که چگونه آن‌ها با رفتار‌های دوگانه و شعار‌های دروغین دم از آزادی و حقوق بشر می‌زنند. 
 دانشجویان معترض در امریکا آقازاده‌های این کشور هستند
فؤاد ایزدی کارشناس مسائل امریکا و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفتگو با مهر، با اشاره به اعتراضات گسترده دانشجویی در امریکا علیه نسل‌کشی در غزه اظهار داشت: این اعتراض‌ها به دو دلیل انجام می‌شود؛ یکی بحث نسل‌کشی در غزه است و دیگری مربوط به نسبت میان این دانشگاه‌ها با دولت امریکا و رژیم صهیونیستی بر سر تأمین تسلیحات نظامی است. 
وی با بیان اینکه حرکت اعتراضی دانشجویان از دانشگاه کلمبیا و هاروارد که جزو دانشگاه‌های برتر امریکا هستند آغاز شد، ادامه داد: این دانشگاه‌ها در شرکت‌های تسلیحاتی سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ لذا این وابستگی و درهم‌تنیدگی میان این دانشگاه‌ها و دولت امریکا و رژیم صهیونیستی مورد اعتراض است. 
ایزدی با اشاره به اهمیت پرداختن به اعتراضات دانشجویان دانشگاه‌های امریکا گفت: در کشوری که رسانه‌های اصلی دست صهیونیست‌هاست، یک دفعه جمعیتی از جوانان و دانشجویان از عملیات حماس حمایت می‌کنند و به عملکرد امریکا در قبال غزه و فلسطین انتقاد دارند؛ بنابراین این مسئله اهمیت بسزایی دارد. 
وی با بیان به اینکه دانشجویان دانشگاه هاروارد و کلمبیا نماینده اکثریت جوانان امریکایی هستند، افزود: بسیاری از والدین دانشجویان معترض، درون حکومت امریکا مشغول هستند و در واقع این دانشجوها، آقازاده‌های امریکا هستند. 
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اعتراض دانشجویان امریکایی را مصداق داستان حضرت موسی (ع) و کاخ فرعون دانست و تأکید کرد: پیام اعتراض‌ها در منزل نخبگان مدیریتی امریکا از سوی جوانان این کشور شنیده می‌شود؛ بنابراین این مهم حائز اهمیت است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار