کد خبر: 701677
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۸
گسترش تأثيرات نامه تاريخي رهبر انقلاب به جوانان غربي
نامه تاريخي مقام معظم رهبري خطاب به جوانان غربي و دعوت از آنان براي شناخت بي‌واسطه اسلام، هر روز بيش از روز گذشته بازخورد‌ها و بازتاب‌هايش را ميان جوانان امريكايي و اروپايي به خصوص متفكران و دانشگاهيان نشان مي‌دهد.
هادي عسگري
نامه تاريخي مقام معظم رهبري خطاب به جوانان غربي و دعوت از آنان براي شناخت بي‌واسطه اسلام، هر روز بيش از روز گذشته بازخورد‌ها و بازتاب‌هايش را ميان جوانان امريكايي و اروپايي به خصوص متفكران و دانشگاهيان نشان مي‌دهد.
«كاليب تي. ماپين»، خبرنگار و تحليلگر سياسي امريكايي در واكنش به نامه مقام معظم رهبري نامه‌اي را خطاب به ايشان نوشته است كه متن اين نامه به شرح زير است:
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي، بسيار متأثر شديم از اينكه دريافتيم شما جوانان اروپا و امريكاي شمالي را طي يك نامه خطاب قرار داده‌ايد. بيشتر متأثر شديم، وقتي اين نامه زيبا را خوانديم.
من هم مثل شما از اين واقعيت كه رهبران ما مي‌خواهند به نفرت از مسلمانان دامن بزنند، آشفته هستم. من به رهبران كشورم كه سابقه‌اي تاريخي در فريب و جنايت دارند و سبب رنج بسياري از مردم سراسر جهان شده‌اند، اعتماد ندارم. قصد دارم دقيقاً همان كاري را كه شما پيشنهاد كرده‌ايد انجام دهم و خودم در مورد اسلام تحقيق كنم.
اگرچه برخي افراد در كشور من شديداً مي‌خواهند جنگ و درگيري را بين دو كشور ما رواج دهند، من مطمئن هستم ميليون‌ها نفر از جوانان در امريكا اين حرف من را تأييد مي‌كنند كه ما صلح و تفاهم مي‌خواهيم. اسلام و مردم ايران دشمن ما نيستند با تشكر از كلمات الهام‌بخش و حكيمانه شما، كاليب تي. ماپين

مسلمانان قرباني خشونت هستند نه عامل آن

«آرت اوليوير»، نويسنده و فيلمساز امريكايي در واكنش به نامه مقام معظم رهبري، نامه‌اي را خطاب به ايشان نوشته است كه متن اين نامه به شرح زير است: «آيت‌الله خامنه‌اي از جوانان در اروپا و امريكاي‌شمالي خواسته است به تبليغاتچي‌هاي غربي اجازه ندهند، تروريست‌هاي مزدور خود را به عنوان نمايندگان اسلام معرفي كنند. بسيار حياتي است كه جوانان درك كنند اين تروريست‌ها مسلمان نيستند. يك مثال بسيار مشهور در اين‌باره، سخنگوي القاعده است. «كارل پرلمن» مدير «مجمع ضدافترا» بود. نوه همين فرد، كه همراه او در «سانتا آنا»ي ايالت كاليفرنيا زندگي مي‌كرد، تا به حال چند بار به عنوان سخنگوي القاعده در تلويزيون حاضر شده است. اتحاديه ضدافترا براي جلوگيري از اهانت به يهوديان تأسيس شد و هرگز به ترويج اسلام كمكي نمي‌كند. اگر جوانان غربي فرصت پيدا كنند تا به بازديد از خانه‌هاي مسلمانان بروند، همان‌طوري كه من اين كار را كردم، آن وقت مي‌بينند كه مسلمانان چقدر مهربان و دل‌رحم هستند. مسلمان‌ها در كشورهاي توليدكننده نفت، قرباني خشونت هستند، نه عامل آن.»
مايكل اكسورثي، مسئول اسبق ميز ايران در وزارت خارجه انگليس (1998 تا 2000) هشتم بهمن 93 در مقاله‌اي در روزنامه گاردين به ضرورت بهره‌گيري غرب به ويژه انگليس از نقش ايران براي ايجاد ثبات منطقه‌اي و انتقاد از عربستان سعودي به دليل حمايت ايدئولوژيك و مالي از افراط‌گرايي و تروريسم پرداخت. اكسورثي مي‌گويد: «من از شما مي‌خواهم اجازه ندهيد با چهره‌پردازي‌هاي موهن و سخيف، بين شما و واقعيت، سد عاطفي و احساسي ايجاد كنند و امكان داوري بي‌طرفانه را از شما سلب كنند. امروز كه ابزارهاي ارتباطاتي، مرزهاي جغرافيايي را شكسته است، اجازه ندهيد شما را در مرزهاي ساختگي و ذهني محصور كنند. اگرچه هيچ‌كس به‌صورت فردي نمي‌تواند شكاف‌هاي ايجاد شده را پر كند، امّا هر يك از شما مي‌تواند به قصد روشنگري خود و محيط پيرامونش، پلي از انديشه و انصاف روي آن شكاف‌ها بسازد. اين چالش از پيش‌طراحي شده بين اسلام و شما جوانان، اگرچه ناگوار است اما مي‌تواند پرسش‌هاي جديدي را در ذهن كنجكاو و جست‌وجوگر شما ايجاد كند. تلاش در جهت يافتن پاسخ اين پرسش‌ها، فرصت مغتنمي را براي كشف حقيقت‌هاي نو پيش‌روي شما قرار مي‌دهد. بنابراين، اين فرصت را براي فهم صحيح و درك بدون پيشداوري از اسلام از دست ندهيد تا شايد به يمن مسئوليت‌پذيري شما در قبال حقيقت، آيندگان اين برهه از تاريخ تعامل غرب با اسلام را با آزردگي كمتر و وجداني آسوده‌تر به نگارش درآورند.»
«كالب ماپين»، جوان فيلمساز و متفكر مستقل از اهالي ايالت اوهايو امريكا بعد از اين‌كه دريافت رهبر ايران خطاب به قشر جوان سخن گفتند بسيار تحت تأثير قرار گرفت. وي ادامه داد نوشتن اين نامه نشان مي‌دهد رهبري ايران به وقايعي كه خارج از مرزهاي جمهوري اسلامي رخ مي‌دهد علاقه‌مند است و آنها را به خوبي دنبال مي‌كند. ماپين ادامه مي‌دهد، «نامه رهبر ايران نشان مي‌دهد وي شناخت كاملي از عملكرد رسانه‌هاي غربي داشته و همچنين به تأثير آن بر ما آگاهي دارد.»
وي مي‌گويد: نامه رهبر ايران به قشر جوان غربي نشان اعتماد ايشان به جوانان غربي است.
به اعتقاد ماپين، امريكا براي مدتي طولاني تروريسم و جنايات جنگي را به ديگر كشورهاي جهان تحميل مي‌كرد: «بالا بودن سطح زندگي در امريكا در واقع معامله نسل‌هاي پيشين ما با خون [ديگر ملت‌ها] بوده است. جنگ‌هاي امريكا در ديگر كشورها ميليون‌ها نفر را در كره، ويتنام، خاورميانه، آفريقا و ديگر مناطق جهان كشته تا امريكا را مركز اقتصاد جهان كند.» به عقيده اين جوان متفكر امريكايي، قسمتي از دلايل ادامه اين جنگ‌هاي امريكا عليه ديگر ملت‌ها، حمايت منفعلانه خيل كثير جمعيت امريكا از اين جنگ‌هاست.
ماپين با اشاره به مخاطب نامه رهبري كه قشر جوان غربي است، مي‌گويد: اين مهم حاكي از آن است كه رهبر ايران اطمينان دارد اين نسل جديد امريكا مي‌تواند از نسل پيشين بهتر باشد. وي در پايان تأكيد مي‌كند: «اينكه مي‌بينم رهبر ايران در ديگر سوي كره زمين چنين اعتمادي به من و هم‌سالان من دارد، انگيزه بسياري به من داد.»
با توجه به اينكه پيام مقام معظم رهبري در شبكه‌هاي اجتماعي بازتاب داشته و بسياري از افراد اقدام به بازنشر آن كرده‌اند، پاسخ‌هاي مثبت زيادي از سوي جوانان علاقه‌مند غربي براي شناخت اسلام ديده مي‌شود كه مي‌تواند در آينده موجي از گرايش به دانستن واقعيت‌هاي اسلام را در غرب رقم بزند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار