کد خبر: 1228143
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۰
«جوان» ۲ اقدام راهبردی مالیاتی دولت را بررسی می‌کند
بازار‌های دلالی و سوداگری نظیر سکه و املاک و دلار باعث شده است که سرمایه‌گذاری مولد مردمی تحت‌شعاع قرار گیرد و حتماً باید مالیات کامل و شفافی از این دست فعالیت‌های مخرب دریافت شود تا بتوانیم بخش سالم اقتصاد ایران را تقویت کنیم و حضور مردم در جهش تولید را افزایش دهیم
وحید عظیم نیا

جوان آنلاین: دولت در راستای حمایت از تولید در مسیر کاهش ۵درصدی مالیات تولید و دریافت مالیات از فعالیت‌های سوداگری قدم برداشته است تا از یک‌سو مشارکت مردم در جهش تولید فراهم شود و از سوی دیگر منابع و سرمایه‌های سرگردان به سمت بازار‌های غیرمولد و در جهت سوداگری استفاده نگردد. به باور کارشناسان کاهش مالیات بر تولید می‌تواند بار مالی را از دوش کسب‌و‌کار‌ها کم و فعالیت‌های تولیدی را مقرون به صرفه‌تر کند. از طرفی با کاهش نرخ مالیات بر تولید، دولت می‌تواند سودآوری کسب‌وکار‌های این بخش را افزایش داده و منجر به افزایش سرمایه‌گذاری و تولید‌شود و این مسیر می‌تواند تأثیر مثبتی بر رشد اقتصادی داشته باشد چراکه افزایش تولید می‌تواند رشد کلی تولید ناخالص داخلی را به همراه داشته باشد و اقتصاد پویاتری ایجاد کند. 
 
مشوق‌های مالیاتی نقش حیاتی در تشویق کسب و کار‌ها و مردم به سرمایه‌گذاری بیشتر در بخش تولید و نوآوری ایفا می‌کند. با اعطای مشوق‌های هدفمند جهت سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های تولیدی، دولت می‌تواند سودآوری بیشتری برای کسب‌وکار‌ها و مردمی که در بخش‌های تولیدی سرمایه‌گذاری کردند، ایجاد کند. این رویکرد به‌خصوص در حوزه توسعه زنجیره ارزش بسیار کارآمد است و می‌تواند شرکت‌ها را برای گسترش فعالیت‌های خود، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و کمک به رشد اقتصادی تشویق کند. مشوق‌های مالیاتی همچنین می‌تواند به جذب سرمایه‌های کوچک به سمت تولید کمک کند، زیرا ممکن است افراد تمایل بیشتری به سرمایه‌گذاری در مشاغلی داشته باشند که از معافیت‌های مالیاتی سود می‌برند. 
علاوه بر مشوق‌های مالیاتی و کاهش مالیات تولید، دولت با دریافت مالیات بر سفته‌بازی و سوداگری از طریق مالیات برعایدی سرمایه، از صرفه اقتصادی بالا و ریسک پایین فعالیت‌های غیرمولد جلوگیری کند و سرمایه را به سمت بخش‌های مولد هدایت کند. فعالیت‌های سوداگرانه منابع را از بخش‌های مولد اقتصاد منحرف می‌کند و منجر به ناکارآمدی و مانع رشد اقتصادی کشور نیز خواهد شد. با وضع مالیات بر سفته‌بازی و سوداگری از طریق مالیات بر‌عایدی سرمایه، دولت می‌تواند انگیزه چنین رفتار غیرمنطقی و ضدتولید را از بین ببرد و افراد و مشاغل را تشویق به تمرکز بر سرمایه‌گذاری‌های مولد کند. 
از همین رو دو اقدام راهبردی دولت در پایه مالیاتی جدید مالیات‌ستانی از فعالیت‌های غیرمولد و سوداگرانه در کنار کاهش مالیات تولید در بودجه ۱۴۰۳، اقدامات کلیدی دولت سیزدهم در حوزه مالیاتی برای حمایت از تولید و توسعه اقتصادی است که به تقویت رشد اقتصادی از طریق سیاست‌های مالیاتی هدفمند منجر خواهد شد. دولت با کاهش بار مالیاتی بر فعالیت‌های تولیدی و ایجاد انگیزه برای کسب‌وکار‌ها برای سرمایه‌گذاری در نوآوری و توسعه، فضایی را ایجاد می‌کند که با مشارکت مردم، جهش تولید را فراهم کند. این رویکرد مهم مالیاتی می‌تواند به جذب سرمایه‌های خرد مردمی به سمت تولید، تحریک کارآفرینی و توسعه اقتصادی کمک کند. 
حمایت مستقیم دولت از بخش تولیدی برای دستیابی به جهش تولید با مشارکت مردم ضروری است. از طریق ابتکارات هدفمندی مانند مشوق‌های مالیاتی، کاهش مالیات بر تولید و اقداماتی برای بازدارندگی از فعالیت‌های غیرمولد، دولت می‌تواند محیط مساعدی را برای رونق کسب و‌کار و جذب سرمایه‌های کوچک به سمت تولید ایجاد کند. با اجرای سیاست‌هایی که سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های تولیدی را تشویق می‌کند و از سفته‌بازی و سایر رفتار‌های غیرمولد جلوگیری می‌کند، دولت می‌تواند باعث رشد اقتصادی، ایجاد فرصت‌های شغلی و بهبود رفاه کلی جامعه شود. دولت سیزدهم در راستای حمایت از تولید در مسیر کاهش ۵درصدی مالیات تولید و دریافت مالیات از فعالیت‌های سوداگری قدم برداشته است تا از یک‌سو مشارکت مردم در جهش تولید فراهم شود و از سوی دیگر منابع و سرمایه‌های سرگردان به سمت بازار‌های غیرمولد و در جهت سوداگری استفاده نگردد. 

 حمایت مالیاتی مهم‌ترین رویکرد پشتیبانی دولت از مردم 
سید‌البرز حسینی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در رابطه اقدامات اخیر دولت و مجلس در کاهش مالیات تولید و اصلاح قوانین مالیاتی کشور به نفع تولید به «جوان» می‌گوید: کمک و پشتیبانی دولت از بخش مولد و تولیدی اقتصاد بسیار مهم و کلیدی است و در این میان، یکی از حمایت‌های مهم در حوزه حمایت‌های مالیاتی است که به وقوع پیوسته است. در کنار این موضوع بحث حمایت، وی در رابطه با اهمیت اعطای مشوق‌های هدفمند مالیاتی در جهت ترغیب مردم به سرمایه‌گذاری در بخش مولد اقتصاد می‌افزاید: یکی از انواع این مشوق‌های مهم مالیاتی در جهت ترغیب و تشویق مردم به سمت تولید بیشتر یا حتی سرمایه‌گذاری و هدایت منابع به سمت تولید، بحث مربوط به مشوق‌های مالیاتی است که در زمان‌های مختلفی به این موضوع پرداخته شده است و باید در وضعیت فعلی نیز تقویت شود. ظرفیت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری مردم در بخش تولید در مناطق مختلف کشور به خصوص مناطق محروم وجود دارد که با این رویکرد اعطای مشوق مالیاتی هدفمند کمک بزرگی به آن‌ها خواهد شد. 
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید درآمد پایدار با حاشیه سود خوب برای سرمایه‌گذار، تعریف شود، تصریح می‌کند: درآمد پایدار، باعث تشویق مردم به سرمایه‌گذاری می‌شود و قصد قانون‌گذار از تصویب کاهش مالیات تولید و دریافت مالیات از فعالیت‌های سوداگری و اعطای مشوق‌های هدفمند این است که سرمایه‌گذاری و تولید، باعث ایجاد اشتغال برای خانواده‌ها شود. زیرا کسی که شغلی ندارد مجبور است مهاجرت کند. بنابراین اعطای مشوق‌ها در کنار کاهش مالیات تولید به هر نسبتی خوب است و تقویت‌کننده جریان مثبت سرمایه‌گذاری خرد مردمی در تولید خواهد شد. 
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح می‌کند: باید به مردم اعتماد کنیم و زمینه حضور مردم را با بسترسازی‌های مختلف از جمله کمک‌ها و حمایت‌های مالیاتی فراهم کنیم تا شعار سال در جهت جهش تولید با مشارکت مردم تحقق یابد. 

 جذابیت بیشتر تولید و ورود سرمایه‌های مردمی به بخش مولد 
علی‌اکبر کریمی عضو کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی نیز در رابطه با اهمیت حمایت از تولید در جهت تشویق مردم برای سرمایه‌گذاری در بخش مولد اقتصاد به «جوان» می‌گوید: یکی از راهکارهای بسیار مهم و کلیدی در جهت توسعه بخش مولد اقتصاد، اصلاحات حوزه مالیاتی و تمرکز بر کاهش مالیات تولید و دریافت مالیات از مصرف و درآمد افراد است که باید این اتفاق بیفتد زیرا تولید، مهم‌ترین رکن یک اقتصاد سالم، خوب و مناسب است. 
وی در ادامه با اشاره به لزوم حمایت از رونق تولید با اصلاحات مالیات و کاهش مالیات تولید می‌افزاید: رونق تولید بسیار مهم است و اگر به سمت این امر حرکت کنیم. علاوه بر درآمدزایی پایدار، اشتغال و رشد اقتصادی نیز فراهم خواهد شد و باید با حمایت‌های گوناگون به رونق تولید کمک کنیم. کاهش مالیات تولید اقدام مؤثری در جهت رونق تولید است و کمک بیشتری به ورود مردم به اقتصاد مولد و سالم خواهد داشت. 
این عضو کمیسیون ویژه جهش، رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان می‌کند: چارچوب شفاف و حمایت محور از بخش تولید در حوزه مالیات موجب خواهد شد که مردم با انگیزه و اراده بهتری به سمت فعالیت مولد بروند و همین امر اهمیت کاهش مالیات تولید و در عوض مالیات از فعالیت سوداگرانه را به خوبی نشان می‌دهد. بازار‌های دلالی و سوداگری نظیر سکه، املاک و دلار باعث شده است که سرمایه‌گذاری مولد مردمی تحت شعاع قرار گیرد و حتماً باید مالیات کامل و شفافی از این دست فعالیت‌های مخرب دریافت شود تا بتوانیم بخش سالم اقتصاد ایران را تقویت کنیم و حضور مردم در جهش تولید را افزایش دهیم. 

 تشویق مردم به سرمایه گذاری در تولید
امیرحسین اقبالی کارشناس اقتصادی همچنین در رابطه با اهمیت و رویکرد مهم حمایتی دولت در زمینه مالیات با کاهش ۵ درصدی مالیات تولید به «جوان» می‌گوید: تغییر در سیاست مالیاتی به سمت حمایت از بخش مولد اقتصاد با کاهش ۵ درصدی مالیات تولید در قانون بودجه ۱۴۰۳ توسط دولت در تشویق مردم به سرمایه‌گذاری سرمایه خود در تولید بسیار مهم است. با کاهش بار‌مالیاتی بر بخش مولد اقتصاد، دولت اساساً منابع بیشتری را برای سرمایه‌گذاری مجدد در فعالیت‌های تولید، گسترش ظرفیت تولید و ایجاد مشاغل بیشتر در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد و از طرف دیگر مردم نیز امکان سرمایه‌گذاری مستقیم در بخش مولد جذب‌شده اقتصاد کشور را نیز خواهند داشت. این رویکرد نه تنها به نفع خود کسب وکار‌ها و سرمایه‌گذاران جدید در بخش مولد اقتصاد است، بلکه تأثیری موجدار بر کل اقتصاد دارد که منجر به افزایش رشد و شکوفایی اقتصادی می‌شود. 
وی با اشاره به اعطای مشوق‌های هدفمند مالیاتی دولت به تولید و بسترسازی برای جذب سرمایه‌های خرد مردمی به پشتوانه همین مشوق‌های مالیاتی می‌افزاید: علاوه بر کاهش ۵ درصدی مالیات تولید در قانون بودجه ۱۴۰۳، با ارائه مشوق‌های مالیاتی برای فعالیت‌های تولیدی، دولت سیگنال واضحی را ارسال می‌کند که برای این نوع سرمایه‌گذاری‌ها ارزش قائل است و از آن‌ها حمایت می‌کند. این رویکرد کلیدی اعطای مشوق جهت سرمایه‌گذاری در شروع و راه‌اندازی تولید یا توسعه زنجیره ارزش تولید قطعاً به ایجاد محیط مساعدتری برای رونق کسب‌و‌کار‌ها و جذب افراد بیشتری برای سرمایه‌گذاری در بخش مولد اقتصاد کمک کند. در مقابل، با هدف قرار‌دادن فعالیت‌های غیرمولد با مالیات‌های بالاتر و حتی تعریف پایه مالیاتی جدید، دولت را قادر خواهد ساخت تا سرمایه و نقدینگی جامعه را از انحراف به سمت تلاش‌های سوداگرانه یا غیرمولد منصرف کند و در نتیجه این سرمایه‌های خرد مردمی و نقدینگی سرگردان را به سمت استفاده‌های مولدتر هدایت کند. 
اقبالی در ادامه با اشاره به اثرگذاری بسیار مهم این رویکرد‌ها در تحقق عدالت مالیاتی و رونق تولید با اصلاحات مالیاتی مذکور تصریح می‌کند: با اجرای این اقدامات کلیدی در حمایت از بخش مولد اقتصاد با کاهش مالیات تولید و کاهش جذابیت فعالیت‌های مخرب موازی تولید، دولت می‌تواند با مشارکت مردم، نقش تعیین کننده‌ای در جهش تولید داشته باشد. با حمایت مستقیم از بخش تولیدی اقتصاد، دولت می‌تواند پتانسیل افزایش بهره‌وری، ایجاد شغل و رشد اقتصادی را فراهم کند. این موضوع نیز به نوبه خود می‌تواند به بهبود استاندارد‌های زندگی، کاهش فقر و افزایش رفاه کلی اقتصادی کمک کند. این سیاست‌های مؤثر نیز باید به نوعی طراحی شوند که رقابت، نوآوری و کارایی را تشویق کنند و در عین حال رشد پایدار و فراگیر را ارتقا دهند. 
این کارشناس اقتصادی در پایان با اشاره به حمایت مناسب و مستقیم دولت از بخش مولد اقتصاد با کاهش ۵ درصدی مالیات تولید خاطر نشان می‌کند: حمایت مستقیم دولت از بخش مولد اقتصاد در ایجاد جهش تولید با مشارکت مردم بسیار مهم است. دولت با ارائه مشوق‌های مالیاتی، کاهش مالیات بر تولید به میزان ۵ درصد و هدف قرار دادن فعالیت‌های غیرمولد با دریافت پایه جدید مالیات برعایدی سرمایه، توانسته است فضایی مساعد را برای رونق کسب و کار ایجاد کند و مردم را تشویق کند که سرمایه اندک خود را در فعالیت‌های تولیدی سرمایه‌گذاری کنند. از طریق این اقدامات، دولت می‌تواند به باز کردن پتانسیل افزایش رشد اقتصادی، ایجاد شغل و رفاه برای همه کمک کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار