کد خبر: 1230037
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
در گفتگو با «جوان» مطرح شد
مشاغل خاص مقصد مهمی برای کاهش شکاف مالیاتی و تحقق عدالت مالیاتی در بخش مشاغل هستند و تمرکز ویژه دولت سیزدهم بر این بخش بوده است
وحید عظیم نیا

جوان آنلاین:  بخش مشاغل یکی از بخش‌های مهم اقتصـاد کشور است که حدود ۳۰‌درصد از حجم اقتصاد را دربردارد، ولی مالیات این بخش کمتر از ۶‌درصد درآمد‌های مالیاتی کشور را شامل می‌شود که از وجود شکاف مالیاتی در این بخش حکایت دارد. 
 
دولت سیزدهم با تکیه بر تقاطع‌گیری داده‌های مالی توانسته است تمرکز ویژه خود را بر بخش ویژه مؤدیان کلان و مشاغل خاص دانه‌درشت قرار دهد، از همین رو به سمت کاهش شکاف مالیاتی در بخش مشاغل با تکیه بر تقاطع‌گیری داده‌ها رفته است. 
جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «جوان» با اشاره به آغاز طرح اخذ مالیات از مشاغل پردرآمد و خاص و تحقق عدالت مالیاتی در این بخش اظهار کرد: معتقدم منابع مالیاتی امروز به یکی از مهم‌ترین منابع کشور تبدیل شده است و می‌تواند به عنوان منبعی پایدار در بودجه شناخته شود. 
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید به منابع مالیاتی به عنوان منبعی پایدار در بودجه نگاه کرد، ادامه داد: این منابع نه بر پایه اسناد خزانه و نه به عنوان مثال بر پایه فروش نفت یا مشتقات آن است. 
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ما در سال۱۴۰۳ مجوز اخذ حدود ۲۰۰همت منابع مالیاتی را به دولت در قالب بودجه داده‌ایم، دولت یا باید در این بخش مالیات‌ستانی از بنگاه‌ها را مدنظر قرار دهد یا به عمق مسئله بپردازد و برخی مشاغل خاص و بنگاه‌های پردرآمد را مدنظر قرار دهد. 
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در حال حاضر برخی بنگاه‌ها و مشاغل پردرآمد و زیرزمینی درآمد‌های بسیار کلانی را کسب کرده، اما مالیات نداده اند و دفاتر مالیاتی نامنظمی دارند و به نوعی از مالیات‌دادن فرار می‌کنند که این مسئله به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست. 
این نماینده مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: با توجه به اینکه ما در قانون اذعان داشتیم همه دستگاه‌های اطلاعاتی و انتظامی موظفند با سازمان امور مالیاتی همکاری کنند، اخذ مالیات از مشاغل پردرآمد و خاص فرصتی طلایی است که سازمان امور مالیاتی می‌تواند مبنای کار را بر این موضوع قرار دهد تا اخذ مالیات از این بخش‌ها در سال‌های بعد هم به منابع بودجه کمک کند. 
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با ذکر این نکته که متأسفانه برخی مشاغل خاص و پردرآمد از پرداخت مالیات پرهیز می‌کنند، تأکید کرد: این بخش‌ها یا مالیات کمتری پرداخت کرده‌اند یا مالیات خود را اظهار نمی‌کنند، بنابراین هنر سازمان مالیاتی این است که از سوی دستگاه‌های مختلف بتواند این مشاغل خاص و پردرآمد را شناسایی و مالیات آن‌ها را اخذ کند. 
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اخذ مالیات از مشاغل خاص و پردرآمد یکی از اقدامات خوب سازمان امور مالیاتی قلمداد می‌شود، تأکید کرد: این مسئله می‌تواند مالیات‌ستانی از دانه‌درشت‌ها را مدنظر قرار دهد و به نوعی عدالت مالیاتی را برقرار کند. 
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کارمندان و کارگران در ابتدای ماه مالیات خود را پرداخت می‌کنند، ولی برخی مشاغل با یک سال تأخیر مالیات کمتری نیز می‌پردازند، اظهار کرد: اخذ مالیات از مشاغل خاص و پردرآمد می‌تواند به شفافیت اقتصادی بینجامد. 
این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برای کاهش فرار مالیاتی و عدم‌فشار بر مردم، رویکرد اصلی سازمان امور مالیاتی اخذ مالیات مبتنی بر رویکرد مالیات‌ستانی هوشمند و عادلانه از طریق اطلاعات سیستمی و اخذ مالیات واقعی مشاغل خاص بوده است که این امر می‌تواند امری مؤثر قلمداد شود. 


 مشاغل خاص و پردرآمد باید شناسایی و در راستای اخذ مالیات از آن‌ها اقدام شود
همچنین محمدحسن آصفری در گفتگو با «جوان» با اشاره به آغاز طرح اخذ مالیات از مشاغل پردرآمد و خاص و تحقق عدالت مالیاتی در این بخش گفت: فرایند اخذ مالیات به نحوی است که از عایدی سرمایه دریافت می‌شود. 
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در حاضر برخی مشاغل وجود دارند که حاضر نیستند مالیات خود را به درستی پرداخت کنند، این در حالی است که این مشاغل درآمد‌های بسیار بالایی دارند و در تلاش هستند از پرداخت مالیات فرار کنند. 
عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور در مجلس با بیان اینکه دریافت مالیات‌ها از جمله حقوق مردم قلمداد می‌شود، تأکید کرد: دریافت مالیات از جمله حقوق دولت نیز قلمداد می‌شود که باید منابع آن در فعالیت‌های نظیر مسائل زیرساختی بیمارستان، جاده‌سازی، حمل‌ونقل و راه‌سازی هزینه شود. 
این نماینده مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: معتقدیم دولت باید به جد فرار‌های مالیاتی را در کشور در قالب مشاغل پردرآمد شناسایی و مالیات را از آنان اخذ کند. 
عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور در مجلس با بیان اینکه برخی مشاغل پردرآمد از پرداخت مالیات پرهیز می‌کنند، تأکید کرد: مشاغل خاص و پردرآمد باید به درستی از سوی سازمان امور مالیاتی شناسایی و در راستای اخذ مالیات از آن‌ها اقدام شود. 
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: نمی‌شود نسبت به مالیات‌ستانی از مشاغل خاص و پردرآمد کوتاه آمد و توجهی به آن‌ها نداشت. ما حتی برخی مشاغل را داریم که به طور سالانه، بعضاً درآمدهای‌شان به هزار‌میلیارد تومان می‌رسد، اما این مشاغل مالیات خود را پرداخت نمی‌کنند. 
وی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از مشاغل خرد و همچنین کارمندان و کارگران مالیات پرداخت می‌کنند، تأکید کرد: اینکه برخی مشاغل پردرآمد و خاص از پرداخت مالیات استنکاف کنند، نوعی تبعیض و بی‌عدالتی است و خلاف اصول قانون اساسی قلمداد می‌شود، بنابراین باید مالیات از این بخش به درستی اخذ شود. 
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید در رابطه با اخذ مالیات از مشاغل خاص و پردرآمد اقدام خاصی صورت گیرد، تأکید کرد: اینکه سازمان امور مالیاتی در راستای اخذ مالیات از مشاغل خاص و پردرآمد برنامه‌ای را مدنظر قرار دهد، امر بسیار مطلوبی است، ما انتظار داریم سازمان امور مالیاتی پای کار بیاید و زیرساخت‌های لازم را جهت اخذ مالیات از این مشاغل فراهم کند. 
عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور در مجلس تأکید کرد: به واقع سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات باید سراغ مشاغل خاص و پردرآمدی که مالیات پرداخت نمی‌کنند، برود، این در حالی است که این مشاغل از امکانات زیرساختی کشور نظیر آب، برق و گاز استفاده و به این سود‌های کلان دست پیدا می‌کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار