کد خبر: 1210116
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۸
طبق قانون بودجه ۱۴۰۲ بند (د) تبصره ۱۷ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است هر ۶ ماه یک بار دهک درآمدی خانوار‌ها را به‌روزرسانی کند و براساس رفتار مالی افراد و شاخص‌های مختلف رفاهی تغییرات حاصل می‌شود. این مساله در روز‌های اخیر با واکنش‌هایی همراه بوده است.

جوان آنلاین: حذف ۶۰ هزار خانوار از دریافت یارانه در روز‌های اخیر واکنش‌هایی را به همراه داشته است. هر چند در ابتدا عنوان شد که دولت اقدام به حذف یارانه نقدی دهک‌های هشتم و نهم کرده، اما رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان این موضوع را تکذیب و اعلام کرد که تنها حذف در کار نبوده و ۶۰ هزار خانوار جدید نیز مشمول دریافت یارانه شده اند. طبق تصمیمات مجلس، دولت مکلف شد تا در دهک‌بندی خود تجدید نظر کند و شاخص‌های دهک‌بندی در سامانه رفاه ایرانیان را مجدداً متناسب با شرایط اقتصادی و معیشتی فعلی کشور و میزان درآمدی که افراد کسب می‌کنند، بازتعریف و دوباره مردم را در دهک‌های مختلف تقسیم‌بندی کنند. بر این اساس تقسیمات صدک‌بندی به جای دهک‌بندی شروع شده است تا بتواند ارزیابی دقیق تری به بررسی درآمد‌های خانوار‌ها داشته باشد. اما این مساله باانتقاداتی همراه شد.

 

مضمون این انتقادات این است که معیاردهک بندی یا صدک بندی فعلی ساختار درستی ندارد نیاز و به تدوین استاندارد‌های متقن‌تر و دقیق تری دارد. یکی از نمایندگان مجلس با بیان اینکه حدود ۱۸ هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد در دهک ۱۰ ارزیابی شده‌اند نسبت به حذف یکباره ۶۰ هزار خانوار از دریافت یارانه انتقاد کرد.


علی‌اصغر عنابستانی در گفتگو با خانه ملت، عنوان کرد: دولت تکلیف قانونی دارد که به مرور و طبق ضوابطی یارانه سه دهک بالای جامعه را قطع کند، اما معیار و ترازی که برای دهک‌بندی گذاشته شده، تراز واقعی و متناسب با شرایط اقتصادی کشور نیست، و در نتیجه ممکن است فردی در دهک ۱۰ یا ۹ قرار گرفته باشد، اما واقعا استحقاق دریافت یارانه را دارد.


عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر اینکه ساختار دهک‌بندی فعلی کشور ساختار درستی نیست، گفت: متاسفانه اینقدر دهک‌بندی‌ها قدیمی است و مدت‌ها به روزرسانی نشده است که بعضاً دیده می‌شود شخصی در دهک ۱۰ قرار دارد، اما تحت پوشش کمیته امداد است. در حال حاضر حدود ۱۸ هزار نفر در کشور تحت پوشش کمیته امداد داریم که در سامانه رفاه ایرانیان در دهک ۱۰ ارزیابی شده‌اند؛ بنابراین معلوم است یک جای کار در سامانه ارزیابی وسع و رفاه ایرانیان اشتباه است که فردی تحت پوشش کمیته امداد در دهک ۱۰ قرار دارد.


این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ضمن بیان اینکه در ارزیابی وسع افراد برای دهک‌بندی باید توجه داشت هم‌زمان با بالا رفتن درآمد، هزینه‌های فرد هم افزایش پیدا می‌کند گفت: الان درآمد ۱۰ یا ۱۲ میلیون تومانی یکی از پایین‌ترین وضعیت شرایط اقتصادی کشور است؛ بنابراین قاعدتاً این دهک‌ها نیاز به ارزیابی مجدد دارد و همه افراد جامعه از پایین‌ترین درآمد تا بالاترین درآمد به جای اینکه به ۱۰ دهک تقسیم شوند، به صد صدک تقسیم و براساس آن صد صدک تصمیم گرفته شود، زیرا با این وجود شرایط می‌تواند بسیار دقیق‌تر باشد.


همچنین علیرضا عباسی، نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس نیز گفت: برای تعیین دهک بندی و دارایی افراد اینکه قیمت خودرو بر اساس تورم افزایش داشته، قابل قبول نیست، بازبینی‌ها دوطرفه است و نباید صرفا افراد از دریافت یارانه حذف شوند.


این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید استاندارد‌های خود را که از گذشته بر اساس آن دهک بندی‌ها را تعیین کرده لحاظ کند و بر اساس آن اقدام کند، اما اگر شاخص دهک بندی‌ها ایراد دارد اصلاح شود و بروزرسانی دهک‌ها از اقدامات موثر برای جلوگیری از ضایع شدن حق افراد است.


یکی از شهروندان نیز ضمن اشاره به اطلاعات جدید سامانه رفاه ایرانیان گفت: در این سایت عنوان شده که در دهک ۱۰ درآمدی قرار داریم و بر این اساس با اعتراضاتی که داشتیم پرداخت یارانه دوباره از سر گرفته شد.


یکی دیگر از شهروندان دیگر نیز با اشاره به دریافت حقوق بازنشستگی و شرایط سخت برای امرار معاش گفت: با این وجود یارانه‌ای که قبلا دریافت می‌کردیم قطع شد و البته در جواب اعتراضات مواردی عنوان شد که اساسا ربطی به وضعیت مالی ما نداشت و متعلق به دارایی‌ها فرزندم بود که ازدواج کرده و زندگی مستقلی دارد.


اصلاح ساختار‌ها برای عادلانه پرداخت کردن یارانه‌های نقدی اگرچه یک ضرورت است، اما همان گونه که عنوان شد این مساله نیاز به ارزیابی‌های دقیق‌تر و تکمیل پایگاه‌های اطلاعاتی دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار