کد خبر: 731640
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۰
ظريف به روسيه مي‌رود، اردوغان به دنبال منطقه حائل
در شرايطي كه تلاش‌هاي ديپلماتيك براي يافتن راه حل سياسي در پايان دادن به بحران سوريه افزايش يافته، ولي تركيه همچنان با كوبيدن بر طبل جنگ با دولت دمشق، مانع بزرگي بر سر راه حل بحران است. تركيه با ايجاد مناطق نظامي در مرزهاي جنوبي خود و منطقه حائل در شمال سوريه به تشديد درگيري‌ها دامن مي‌زند.
تجربه پنج سال جنگ در سوريه و كشته شدن صدها هزار نفر و آواره شدن ميليون‌ها تن ديگر، نشان داد راه حل نظامي نمي‌تواند به بحران اين كشور پايان دهد اما برخي كشورهاي منطقه نه تنها از اين تجربه‌ها درس نگرفته‌اند بلكه همچنان بر طبل جنگ و ادامه درگيري‌ها در سوريه مي‌كوبند تا بتوانند به اهداف اعلاني خود دست پيدا كنند. در روزهاي اخير اخباري منتشر شده است كه ايران، روسيه و عربستان تلاش دارند از مسيرهاي ديپلماتيك راه حلي براي پايان دادن به بحران سوريه پيدا كنند اما تركيه در نقطه مقابل اين ماجرا ايستاده و همچنان بر سياست‌هاي پيشين خود يعني سرنگوني دولت بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه اصرار دارد.  چند سالي بود كه رجب طيب اردوغان، در رؤياي ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز خاك سوريه بود تا بتواند با ورود به اين كشور طرح براندازي نظام سوريه را عملي كند و موافقت واشنگتن با ايجاد منطقه پرواز ممنوع در هفته‌هاي اخير مسير اردوغان براي اجراي طرح‌هايش را هموار كرد. روز جمعه اولين بار پهپاد امريكايي با استفاده از پايگاه اينجرليك تركيه مواضع داعش در سوريه را بمباران كرد و عملاً پروژه ايجاد منطقه پرواز ممنوع كليد خورد. پهپاد امريكايي مذكور مناطقي در نزديكي رقه سوريه را كه از پايگاه‌هاي اصلي گروه تروريستي داعش است، هدف گرفت. پيش از اين امريكا از پايگاه اينجرليك تنها براي انجام عمليات‌هاي شناسايي از پهپادها استفاده مي‌كرد. تركيه حتي به امريكا پيشنهاد داده است به پايگاه‌هاي هوايي بيشتري در جنوب شرقي اين كشور علاوه بر پايگاه اينجرليك در استان آدانا دسترسي داشته باشد و به سرعت كمپين هوايي خود عليه داعش را گسترش دهد. به گزارش ايسنا، به نوشته روزنامه تودي زمان، يك ديپلمات غربي كه خواست نامش فاش نشود، روز جمعه گفت: «طرف تركيه‌اي پيشنهاد استفاده از پايگاه‌هاي نظامي بيشتري را داده است. مقام‌هاي نظامي امريكا و تركيه در حال بررسي اين پيشنهاد هستند.» اقدامات تركيه مي‌تواند مانع بزرگي بر سر راه تلاش‌هاي ديپلماتيك كشورهاي ذي نفع در سوريه باشد زيرا ديپلماسي زماني جواب مي‌دهد كه درگيري‌ها متوقف شود اما رويكرد تركيه برخلاف اين است و بر تشديد درگيري‌ها كمك مي‌كند. ماجراجويي تركيه در سوريه كه نتيجه درك نادرست سياستمداران آنكارا از برنامه‌هاي امريكا در منطقه است، نه تنها براي تركيه سودي نخواهد داشت بلكه مي‌تواند نتيجه عكس داده و بي‌ثباتي را به داخل مرزهاي اين كشور بكشاند.  تغيير رويكرد تركيه آن هم در شرايطي كه كردها در امتداد مرز تركيه، در سوريه پيشروي كرده‌اند، نكته‌اي قابل تأمل است كه اهداف پيوستن تركيه به ائتلاف امريكايي را زير سؤال مي‌برد. تركيه هرچند در ظاهر به ائتلاف ضد داعش پيوسته اما در اصل هدف تركيه از عمليات نظامي اخير اين كشور، حمله به كردهاست.واشنگتن از تركيه درخواست كرده به جاي حمله به كردها بيشتر مواضع داعش در سوريه را بمباران كند و تركيه به بهانه مقابله با داعش تاكنون دهها حمله به مواضع حزب كارگران كردستان «پ ك ك» در عراق و سوريه انجام داده است.  تركيه به عنوان عضو تأثيرگذار ناتو حمايت امريكا و ديگر اعضاي اين پيمان را همراه خود دارد و تلاش مي‌كند با استفاده از اين امتياز مناطق شمالي سوريه را كه هم‌مرز با جنوب شرق اين كشور است به دست نيروهايي بسپارد كه به آنها اعتماد دارد و مطمئن شود كردها در اين منطقه براي آنكارا مزاحمتي ايجاد نمي‌كنند.  
 
تشديد ديپلماسي منطقه

ماجراجويي‌هاي خطرناك تركيه درحالي ادامه دارد كه كشورهاي منطقه و روسيه در حال رايزني براي يافتن راه حل‌هاي سياسي براي بحران سوريه هستند. روزنامه السفير لبنان در گزارشي با اشاره به سفر همزمان وزراي خارجه سوريه و عربستان به مسكو و نيز سفر احتمالي محمد جواد ظريف، وزيرخارجه ايران به روسيه، از احتمال برگزاري ديداري سه جانبه ميان وزراي خارجه سه كشور با ميانجيگري كرملين خبر داد. وزارت خارجه روسيه اعلام كرد عادل الجبير، وزير خارجه عربستان روز سه شنبه به مسكو سفر مي‌كند. به گزارش شبكه تلويزيوني روسيا اليوم، رايزني‌هاي وليد معلم، وزير امور خارجه سوريه در ايران و عمان، ميزان اميدواري به حل و فصل بحران سوريه را بيش از هر زمان ديگري افزايش داده است چراكه دمشق و همپيمانانش در منطقه و جهان به اتخاذ راهكارهايي مؤثر و قاطع براي برون رفت سوريه از چالش كنوني نزديك‌تر شده‌اند؛ راهكارهايي كه با توجه به نتايج گفت‌وگوهاي نشست دوحه و تهران و رايزني‌هاي وليد معلم، در عمان اتخاذ شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار