کد خبر: 728664
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۹
درگيري‌ها بر سر شهر بندري و استراتژيك يمن در روز دوشنبه بين نيروهاي دولتي و مردمي با گروه‌‌‌هاي مخالف ادامه يافت و برخي منابع يمني از اعزام نيروهاي كمكي انصارالله به اين شهر جهت مقابله با پيشروي تروريست‌هاي القاعده و طرفداران عبدربه منصور هادي خبر دادند.
تحولات ميداني عدن روز گذشته شاهد رخداد مهمي در موازنه شكل گرفته طي چند روز اخير نبود. بعضي منابع نزديك به رياض از ورود گروه‌هاي مخالف به يكي از مناطق تحت تسلط انصارالله در اين شهر خبر دادند اما اين خبر تا عصر روز گذشته تأييد نشد. از اواخر هفته گذشته گروه‌هاي مختلف كه شامل القاعده، ‌داعش، جدايي طلبان و نيروهاي طرفدار عبدربه منصور هادي مي‌شوند تلاش‌هاي گسترده‌اي با حمايت هوايي و دريايي عربستان سعودي براي تصرف شهر عدن آغاز كرد‌ه‌اند. منابع رسانه‌اي عربستان از پيشروي اين گروه‌ها خبر داده‌اند اما مقامات انصارالله روز يكشنبه اين گزارش‌ها را تكذيب و آن را جنگ رواني توصيف كردند. از سوي ديگر همزمان با شدت‌گيري درگيري‌ها در اين شهر جنوبي شاهدان عيني گفتند كه عبدالملك الحوثي، رهبر جنبش انصارالله يمن از نيروهاي مقاومت مردمي خواست براي كمك به مردم عدن جهت رهايي از تروريست‌هاي القاعده و مزدوران عربستاني، به سوي اين شهر حركت كنند. به گزارش ايرنا به نقل از پايگاه خبري اب پرس، دستور بسيج همگاني عبدالملك الحوثي در خصوص حركت نيروها به سوي عدن از هشدار علي عبدالله صالح رئيس‌جمهوري سابق يمن درباره اينكه سقوط اين شهر موجب سقوط همه جانبه يمن خواهد شد، نشئت گرفت. شاهدان عيني گفتند: صدها نفر از نيروهاي مقاومت مردمي يمن سوار بر خودروهاي نظامي مجهز به سلاح پيشرفته و مهمات روز گذشته از صنعا براي كمك به نيروهاي ارتش و اهالي عدن در درگيري با تروريست‌هاي القاعده و مزدوران عربستاني به سوي شهر عدن به راه افتادند. ضيف الله الشامي عضو دفتر سياسي جنبش انصارالله يمن با اشاره به ادامه درگيري‌ها در فرودگاه بين‌المللي عدن و منطقه خور مكسر تأكيد كرد كه تعدادي از نيروهاي منصور هادي به اسارت ارتش يمن درآمده‌اند. يك منبع نظامي به خبرگزاري رسمي يمن (سبأ) گفت ارتش و كميته‌هاي مردمي اين كشور ضربات سنگيني را در فرودگاه بين‌المللي عدن به تروريست‌ها وارد كردند. در طرف مقابل راجح بادي، سخنگوي دولت مستعفي يمن در مصاحبه با شبكه تلويزيوني عربستاني الحدث، گفت كه حمايت از افراد مسلح وابسته به عبد ربه منصور هادي، از جمله ارسال سلاح و پول ادامه خواهد داشت.
در همين حال، انور قرقاش وزير مشاور در امور خارجه امارات روز دوشنبه در صفحه توئيتر خود با حمايت از عمليات نظامي شكست خورده در شهر عدن، آن را گامي مهم براي بازگرداندن حكومت به منصور هادي، رئيس‌جمهوري مستعفي و فراري اين كشور دانست. در تحول مهم ديگر، سخنگوي حماس اعلام كرد كه اين جنبش با عربستان در نبرد عليه يمن موسوم به طوفان اراده همكاري نمي‌كند. وي تأكيد كرد كه اخبار منتشر شده درباره همكاري ميان حماس و عربستان و مشاركت صدها نيروي فلسطيني در عمليات موسوم به طوفان اراده صحت ندارد. پيشتر يك منبع سعودي ادعا كرد جانشين وليعهد عربستان از «خالد مشعل» خواسته است 700 نيرو براي جنگ يمن در اختيار رياض قرار بدهد كه با تاكتيك‌هاي حزب‌الله آموزش ديده باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار