کد خبر: 728648
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۸
پرده‌ سفيد جايگزين بنر تبليغاتي «رستاخيز»
در بهمن سال 92، سالن اصلي كاخ جشنواره فيلم فجر در يكي از سردترين روزهايش، معنوي‌ترين ساعات خود را پشت سر گذاشت؛ در اين سالن فيلمي به نمايش در آمد كه سال‌ها براي ساختش زمان صرف شده بود...
الناز خمامي‌زاده
در بهمن سال 92، سالن اصلي كاخ جشنواره فيلم فجر در يكي از سردترين روزهايش، معنوي‌ترين ساعات خود را پشت سر گذاشت؛ در اين سالن فيلمي به نمايش در آمد كه سال‌ها براي ساختش زمان صرف شده بود؛ «رستاخيز»، در آن روز اثر خود را گذاشت، واقعه عاشورا را بازآفريني كرد، تن‌هاي بسياري را لرزاند و اشك‌هاي بسياري را از گونه‌هايشان جاري كرد و اين يعني كه اين فيلم اثرگذار بود.
حالا يكي از نادر‌ترين فيلم‌هاي سينمايي تاريخ سينماي ايران كه اداي دين هنر هفتم كشور به يكي از مهم‌ترين وقايع تاريخ شيعه محسوب مي‌شود از روي پرده سينماها پايين كشيده شده است مگر آنكه مراجع به فرياد اين فيلم برسند. فيلم «رستاخيز» ساخته احمدرضا درويش، بعد از سال‌ها سردرگمي در مسير اكران بالاخره براي نمايش در عيد فطر مجوز اكران گرفت. اين تصميم با تجمع عده‌اي از اقشار مذهبي در مقابل وزارت ارشاد و نيز تجمعات مشابه در ساير استان‌ها و بروز برخي حساسيت‌ها مواجه شد. با اين حال نمايش اين فيلم در شنبه اين هفته كه گذشت تا سانس‌هاي آخر در پرديس سينمايي كورش ادامه پيدا كرد اما پس از آن نمايشش به يكباره با تعويق مواجه شد و سينماپرس از واكنش منفي برخي مراجع تقليد و علما نسبت به نمايش اين فيلم و تلاش براي قطع نمايش آن در سينماها خبر داد. در نهايت سازمان سينمايي اعلام كرد كه نظر به رعايت جايگاه و شأن مراجع عظام تقليد و عالمان شاخص ديني يادآوري مي‌كنيم كه اكران فيلم «رستاخيز» تا تأمين نظر برخي از مراجع بزرگوار تقليد به تعويق مي‌افتد.
اظهارات درويش بعد از اين اتفاق نيز گوياي اميد بستن او به نظر مراجع است. او مطلبي را در اينستاگرام منسوب به اين اثر سينمايي منتشر كرده و نوشته است: «‌در آستانه عيد سعيد فطر، به دستور دولت تدبير و اميد! در معامله‌اي كاملاً سياسي، در برابر جهل و بي‌اخلاقي، پژواك نداي حسين(ع) «رستاخيز» را از اكران سينماهاي كشور پايين كشيد كه به‌رغم آن به قضاوت تاريخ، پرچم حسين(ع) با نداي مراجع عاليقدر، افراشته خواهد ماند.» فيلم «‌رستاخيز»‌ كه از محصولات حوزه هنري محسوب مي‌شود، حاميان زيادي در ميان سينماگران و رسانه‌ها دارد؛ چهره‌هايي چون كمال تبريزي، منوچهر محمدي، داريوش مهرجويي، رسول جعفريان، مجتبي راعي، علي ملاقلي‌پور و رضا ميركريمي از اين فيلم دفاع كرده‌اند. آيا اين حمايت‌ها مي‌تواند نقش مثبتي در تجديدنظر برخي از اعتراض‌كنندگان داشته باشد؟ به نظر مي‌رسد عمده اعتراض‌كنندگان به اين فيلم در تهران و ساير شهرستان‌ها فيلم را نديده باشند و بنا بر اطلاعات غيرموثقي كه به آنها داده شده در اين تجمع شركت كرده باشند، ظاهراً بخش عمده‌اي از اين اعتراض‌ها چيزي نيست جز نمايش تصوير حضرت ابوالفضل و لحظه شهادت ايشان سوار بر اسب. صحنه‌هايي كه بار دراماتيك فيلم را بر دوش مي‌كشند و سرسخت‌ترين مخاطب فيلم را هم در گريه و تأثر از اين واقعه تلخ تاريخي فرو مي‌برد. اعتراض‌ها به اين فيلم در حالي است كه عوامل آن براي گرفتن پروانه رسمي و قانوني نمايشي كه اكنون در دست دارند، بسياري از صحنه‌هاي فيلم را حذف كرده‌اند.
با وجود حمايت اهالي حرفه‌اي و آشنا با اين هنر، مديران وزارت ارشاد تحت‌تأثير تجمعات اخير، رعايت مراتب احتياط را در ارجاع اين فيلم به مراجع و نظرخواهي از آنان ديده‌اند.
هرچند شماري از مراجع تقليد در همان روزهاي نخست بعد از تجمع به مخالفت عليه اين فيلم برخاستند اما سايت فيلم رستاخيز نيز، نظر برخي از علما و مراجع تقليد را درباره نشان دادن چهره انبيا و معصومين در فيلم، تعزيه و شبيه‌خواني با قيد لزوم رعايت برخي شرايط منتشر كرده است كه از جمله آنها مي‌توان به نظر مرحوم حضرت آيت‌الله‌ العظمي امام سيدروح الله خميني(ره)، مقام معظم رهبري، حضرت آيت‌الله ‌العظمي سيدعلي سيستاني، ‌مرحوم حضرت آيت‌الله العظمي محمدتقي بهجت و مرحوم حضرت آيت‌الله العظمي سيدابوالقاسم خويي اشاره كرد. هنوز نتيجه نظرخواهي جديد وزارت ارشاد از مراجع عظام درباره اين فيلم و سرنوشتش اعلام نشده است. «رستاخيز» فيلمي است كه در جشنواره سي‌و‌دوم فجر مورد تحسين واقع شد و بهترين فيلم جشنواره لقب گرفت و در كسب سيمرغ‌هاي اين جشنواره ركورددار شد.
حالا انتظار دور ماندن چنين فيلمي از روي پرده سينماها عجيب و باورنكردني است؛ همه منتظر آمدن پيغامي از قم هستند، جايي كه مراجع بايد درباره اين فيلم نظر دهند، آن هم در حالي كه هنوز بنرهاي تبليغاتي «رستاخيز»‌ در اتوبان قم چشم‌ها را به خود خيره مي‌كند. نظر مراجع تقليد مهم است از اين لحاظ كه مي‌تواند حكمي باشد براي ختم غائله اخير و سردرگمي چندين و چند ساله اين فيلم ديني كه محتوا و پيامش به روز و درباره مبارزه عليه استكبار است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار