کد خبر: 727927
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۹
نگاهي به عملكرد تيم ملي واليبال در ليگ جهاني 2015
ليگ جهاني با همه فراز و نشيب‌هايش براي واليبال ايران به پايان رسيد و ملي‌پوشان كشورمان يك بار ديگر توانايي‌هاي خود را به رخ ابرقدرت‌هاي اين رشته كشيدند
شيوا نوروزي
ليگ جهاني با همه فراز و نشيب‌هايش براي واليبال ايران به پايان رسيد و ملي‌پوشان كشورمان يك بار ديگر توانايي‌هاي خود را به رخ ابرقدرت‌هاي اين رشته كشيدند. شاگردان اسلوبودان كواچ اگرچه با شكست غيرمنتظره به لهستان از صعود به مرحله نهايي بازماندند اما نمي‌توان ارزش بازي‌هاي زيبا، تماشاگرپسند و به زانو درآوردن مدعيان را با انتقادهاي عجولانه و غيرمنطقي زير سؤال برد.
 
 رقابت در ميان بهترين‌ها
تيم ملي واليبال كشورمان در مسابقات امسال در گروه دوم با تيم‌هاي امريكا، روسيه و لهستان همگروه بود. با وجود چنين رقبايي خيلي‌ها تصور مي‌كردند لهستان و روسيه در نهايت با اختلاف فاحش اجازه قدرت‌نمايي به ايران نخواهند داد. با شروع بازي‌ها مشخص شد كه روس‌ها عملاً حرفي براي گفتن ندارند و رقابت اصلي بين امريكا، ايران و لهستان بود. بلندقامتان پس از پشت سر گذاشتن 12 بازي ( شش پيروزي و شش شكست) با 18 امتياز در رده سوم گروه دوم قرار گرفتند. امريكا به عنوان صدرنشين و لهستان به عنوان تيم دوم به مرحله نهايي راه يافتند. مطمئناً اگر صعود لهستاني‌ها قطعي نشده بود ملي‌پوشان با انگيزه بيشتري در بازي آخر به ميدان مي‌رفتند و نتيجه بهتري هم مي‌گرفتند.

  بازي‌هاي خانگي رمز پيروزي
بر اساس برنامه‌اي كه فدراسيون جهاني در نظر گرفته بود، واليباليست‌هاي ايران شش بازي نخست خود را خارج از خانه انجام دادند. دو شكست سه بر يك مقابل امريكا، دو باخت سه بر يك و سه بر دو در مصاف با لهستان و دو برد سه بر يك و سه بر صفر برابر روسيه حاصل تلاش آنها بود. تيم كواچ اولين امتيازش را در بازي دوم خود برابر لهستان دشت كرد ( شكست سه بر دو). در بازي‌هاي برگشت اما ورق به سود سروقامتان برگشت. همانطور كه انتظار مي‌رفت بازي در ورزشگاه آزادي و حمايت همه‌جانبه مردم از تيم ملي انگيزه مضاعف به تيم تزريق كرد تا آنجا كه پيروزي‌هاي شيرين و غرورآفريني را تجربه كرديم. دو پيروزي قاطعانه سه بر صفر بر امريكا موجي از شادي را به مردم و ورزش‌دوستان هديه داد. همين مسئله موجب شد تا انتظارات از تيم ملي بالا برود. تاجايي كه شكست سه بر يك به لهستان در تهران براي خيلي‌ها قابل هضم نبود. در بازي دوم نيز لهستاني‌ها با تكيه بر تجربه بيشتر خود در نهايت سه بر دو از سد ايران گذشتند تا راه صعود واقعاً دشوار شود. با اين حال سعيد معروف و هم‌تيمي‌هايش در مقابل روس‌ها پرقدرت ظاهر شدند و با پيروزي سه بر يك اميدوارانه منتظر نتيجه ديدار لهستان و امريكا شدند. منتها با پيروزي لهستاني‌ها و قطعي شدن صعودشان ملي پوشان در بازي دوم برابر روسيه انگيزه لازم را نداشتند و سه بر يك مغلوب مهمان خود شدند.

  اعتماد به چهره‌هاي جديد
سرمربي تيم ملي واليبال درست مثل خوليو ولاسكو اعتقاد زيادي به جوانان دارد؛ در اين دوره از رقابت‌ها ديگر خبري از بازيكنان دوره گذشته از جمله تشكري، مصطفي وند، داودي، مباشري و قرا نبود و جاي آنها را جواناني باانگيزه گرفتند. كواچ حمزه زريني را به رغم مصدوميتي كه داشت از تركيب خط نزد اما فرهاد ظريف ديگر جايي در ميان اردونشينان نداشت. از سوي ديگر اسامي رضايي، صنوبري، شريفات، عابديني، معنوي نژاد، تاجر، وادي، نجفي، مرندي و بيروت پور به FIVB  ارسال شد.

  بهترين‌هاي ايران و جهان
پيشرفت واليبال ايران غير قابل كتمان است. از زماني كه ولاسكو هدايت تيم ملي را برعهده گرفت سير صعودي واليبالمان هم آغاز شد. پس از گذشت چند سال و در شرايطي كه سال 2014 عنوان چهارمي ليگ جهاني را از آن خود كرديم امسال هم نام چند بازيكن كشورمان در جمع بهترين‌ها به چشم مي‌خورد. موسوي مدافع روي تور تيم ملي براي دومين سال پياپي عنوان بهترين مدافع اين مسابقات را در دور مقدماتي به خود اختصاص داد. اين بازيكن در جريان مسابقات 137 بار اقدام به دفاع توپ كرد و در مجموع 30 امتياز به دست آورد. شهرام محمودي، عادل غلامي و ميرزاجانپور ديگر مدافعان خوب كشورمان بودند.
شهرام محمودي در طول ليگ با اسپك‌هاي قدرتمندش بارها به داد تيم ملي رسيد. محمودي با 229 اسپك توانست پس از دسوزاي برزيلي عنوان دومين اسپوكر ليگ را به دست آورد. اين بازيكن همچنين بيشترين امتياز را براي تيم ملي كسب كرد. شهرام محمودي يك تنه 141 امتياز از حريفان گرفت تا در جمع امتيازآوران ليگ چهارم شود. سعيد معروف اما نسبت به سال پيش سقوط يك پله‌اي را تجربه كرد. كاپيتان تيم ملي پس از تراويكاي ايتاليايي با ميانگين 87/3 امتياز در هر ست در رده دوم پاسورها قرار گرفت. عبادي‌پور 22 ساله يكي از ديگر ستاره‌هاي ايران بود كه با 121 سرويس بهترين سرويس زن تيم ملي كشورمان لقب گرفت.

  عدالتي كه رعايت نشد
فدراسيون جهاني واليبال مسابقات دسته يك را در دو گروه برگزار كرد؛ امريكا، لهستان، روسيه و ايران در حالي در گروه دوم قرار گرفتند كه در گروه يك اوضاع حسابي بر وفق مراد تيم‌هاي برزيل، صربستان و ايتاليا بود. در ميان آنها تنها استراليا بود كه از همان ابتدا حذف شده به حساب مي‌آمد. حضور برزيل، ميزبان مرحله نهايي، در گروه A سبب شد تا سه تيم از گروه به مرحله بعد صعود كنند؛ بي‌عدالتي‌اي كه سران FIVB توجهي به آن نكردند.

  كواچ در مظان اتهام
حذف از ليگ جهاني موجب شد تا منتقدان سرمربي تيم‌ملي لب به انتقاد بگشايند. آنها معتقدند كواچ نتوانسته انتظارات را در تيم ملي برآورده كند. اين در حالي است كه نداشتن دستيار قوي مهم‌ترين انتقاد مخالفان به سرمربي صربستاني بود؛ انتقادهايي كه فعلاً پاسخي از سوي كواچ به آنها داده نشده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار