کد خبر: 727130
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۱
روحاني: دوران تهديد و تحريم به سرآمده است
رئيس‌جمهور با تأكيد بر اينكه «ايران، اكنون بيش از هر زمان ديگر آماده دوستي و همكاري و تعامل و تفاهم است»، گفت: ايران فرداي توافق با شش قدرت بزرگ جهاني و شروع دوران پس از تحريم، آماده همكاري‌هاي گسترده‌تر با قدرت‌هاي اقتصادي نوظهور جهان است تا ضمن كسب توانمندي بيشتر در برآوردن نيازهاي جمعيت بزرگ خود، سهم افزون‌تري در صلح، ثبات و ‌امنيت جهاني ايفا كند.
رئيس‌جمهور با تأكيد بر اينكه «ايران، اكنون بيش از هر زمان ديگر آماده دوستي و همكاري و تعامل و تفاهم است»، گفت: ايران فرداي توافق با شش قدرت بزرگ جهاني و شروع دوران پس از تحريم، آماده همكاري‌هاي گسترده‌تر با قدرت‌هاي اقتصادي نوظهور جهان است تا ضمن كسب توانمندي بيشتر در برآوردن نيازهاي جمعيت بزرگ خود، سهم افزون‌تري در صلح، ثبات و ‌امنيت جهاني ايفا كند.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دفتر رياست جمهوري، حجت‌الاسلام روحاني كه شامگاه پنج‌شنبه در نشست سران سازمان همكاري شانگهاي، اعضاي گروه بريكس و اتحاديه اقتصادي اوراسيا در شهر اوفا روسيه صحبت مي‌كرد، اظهار داشت: دوران تهديد و تحريم به سرآمده است و آنان كه ساليان دراز، در مسير نادرستي حركت مي‌كرده‌اند، اكنون در وين گرد هم آمده‌اند تا از اين بحران خود‌ساخته، با منطق و گفت‌وگو عبور نمايند. رئيس‌جمهور تأكيد كرد: خوشبختانه مذاكرات هسته‌اي با تدبير و تفاهم به انتهاي خود نزديك شده است و قدرت‌هاي غربي سرانجام با تكريم اذعان نموده‌اند كه رشد و توسعه علمي ايران توقف‌ناپذير است. دكتر روحاني خطاب به سران سه سازمان تأثيرگذار در عرصه سياسي و اقتصادي جهان گفت: ما ‌با اتكا به سهم بيش از ۵۰ درصدي از جمعيت جهان، ‌نهادسازي‌هاي قدرتمند اقتصادي با حضور توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان بزرگ انرژي جهان، از توانايي و ظرفيت لازم براي استقرار رويكردهاي متناسب با شرايط جديد قرن ۲۱ برخوردار هستيم.
رئيس‌جمهور با اشاره به اينكه «پيشرفت‌هاي علمي و فناورانه، تأثيراتي گسترده بر فرايند رشد اقتصادي و توسعه پايدار در تمامي كشورهاي جهان داشته و موجب ارتقاي مراودات فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي و نهايتاً پديد آمدن اقتصادهاي بزرگ نوظهور شده»، گفت: ايران با جمعيت ۸۰ ميليون نفري، منابع كم‌نظير انرژي، معادن فراوان كاني‌هاي فلزي و غيرفلزي و قرار گرفتن در ميان بازاري وسيع، كانوني ويژه براي هم‌افزايي‌هاي اقتصادي است.

   ايران علاقه‌مند به متنوع‌سازي روابط اقتصادي خود
دكتر روحاني با تأكيد بر اينكه «ايران به شكلي جدي علاقه‌مند است تا براي متنوع‌سازي روابط اقتصادي خود، در همكاري‌هاي بين‌المللي حضور و مشاركتي فعال‌تر داشته باشد»، اظهار داشت: ايران نقطه استراتژيك پيوند شرق و غرب است و با موقعيتي راهبردي، شبكه مناسب حمل و نقل ريلي و جاده‌اي، فرودگاه‌هاي مجهز و استاندارد، بنادر تجاري در شمال و جنوب، عبور كريدورهاي ترانزيتي شمال- جنوب، جاده ابريشم، راه‌آهن و بزرگراه سراسري آسيايي، گذرگاه اتصال اروپا – قفقاز - آسيا موسوم به تراسيكا و نيز كريدور جاده‌اي و ريلي اتصال چين و آسياي مركزي به درياي عمان، هابِ ترانزيتي منحصر به فردي را براي سرمايه‌گذاري ايجاد كرده است.
رئيس‌جمهور، قانون تشويق و حمايت از سرمايه‌گذاري خارجي در جمهوري اسلامي ايران موسوم به فيپا را يكي از مترقي‌ترين و جامع‌ترين قوانين حمايت از سرمايه‌گذاري خارجي در سطح منطقه برشمرد و گفت: ما در چارچوب اين قانون، سرمايه‌گذاران خارجي را از حقوقي همانند اتباع داخلي برخوردار كرده‌ايم و حمايت از سرمايه‌ها و سرمايه‌گذاران در اولويت‌هاي مهم ايران قرار گرفته است. دكتر روحاني تصريح كرد: در اين راستا، جمهوري اسلامي ايران افتخار خواهد داشت در «مجمع سران كشورهاي صادركننده گاز» در نوامبر سال جاري در تهران، ميزبان ابتكاري مهم براي «پيوند اقتصاد و انرژي» باشد.

   غلبه بر چالش‌ها نيازمند احترام به حقوق بين‌الملل
رئيس‌جمهور در ادامه، غلبه بر چالش‌هاي جهان در قرن ۲۱ را نيازمند چند‌جانبه‌گرايي، احترام به حقوق بين‌الملل، اصلاح نهادهاي حاكميت سياسي و اقتصادي و توسعه همكاري‌هاي بين‌المللي دانست و تصريح كرد: در اين مسير، امنيت ملي و منطقه‌اي و مقابله با تروريسم و افراطي‌گرايي خشونت‌بار، مهم‌ترين عرصه همكاري‌هاي نوين است.
دكتر روحاني افزود: ما بايد بتوانيم كشورها و مردم درگير در بحران‌هاي موجود به ويژه تروريسم كور را نجات داده و از ادامه و گسترش اين پديده شوم در ميان ملت‌ها جلوگيري نماييم. متأسفانه عدم حضور جدي و نا‌هماهنگي‌هاي موجود در كشورهاي ما، درمقابله با اين پديده زشت، بسياري از كشورهاي منطقه را دستخوش بحران‌هاي جدي نموده است.
رئيس‌جمهور تأكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران به عنوان يكي از با‌ثبات‌ترين كشورهاي منطقه، پيشنهاد مي‌كند تا با اراده جدي‌تر و همكاري بيشتر به مبارزه با افراط و تروريسم بپردازيم. من بار ديگر و پس از تصويب قطعنامه پيشنهادي‌ام در سازمان ملل متحد، براي مقابله با افراط‌گرايي خشونت بار، دست ياري و همكاري را به سوي شما دراز مي‌كنم و بر اين باورم كه با كمك يكديگر خواهيم توانست منطقه را از لوث وجود خشونت‌بارترين جنايات قرن بيست و يكم پاك نماييم.
دكتر روحاني همچنين در حاشيه اين نشست با سران كشورهاي روسيه، چين، هند، بلاروس و افغانستان ديدار و گفت‌وگو كرد.

   همكاري‌هاي منطقه‌اي راه مبارزه با تروريسم
رئيس‌جمهور كشورمان عصر پنج‌شنبه در ديدار با ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور روسيه با اشاره به تحولات سريع منطقه به ويژه در مقابله با تروريسم و افراط‌گرايي، به موضوع تروريسم در عراق و سوريه اشاره كرد و همكاري‌هاي چند جانبه درباره اين معضل منطقه‌اي را ضروري خواند.
رئيس‌جمهور با تأكيد بر راه‌حل سياسي به منظور حل و فصل مشكل سوريه و با اشاره به حمايت ايران و روسيه از دولت قانوني اين كشور اظهار داشت: تهران و مسكو بايد گام‌هاي جدي خود را در مقابله با تروريسم تعميق بخشند و با مشاركت ديگر كشورهاي منطقه براي ريشه‌كني اين پديده شوم همكاري كنند. دكتر روحاني موضوع يمن را يك تراژدي در شرايط منطقه خواند و خواستار همكاري ايران و روسيه براي توقف درگيري و كشتار زنان و كودكان شد.
رئيس‌جمهور، روابط ايران و روسيه را راهبردي دانست و با تأكيد بر همكاري‌هاي فزاينده اقتصادي دو كشور، گفت: روابط ايران و روسيه در ابعاد گوناگون اقتصادي، علمي و گردشگري در حال توسعه بوده و در خلال دو سال اخير گام‌هاي خوبي براي تقويت اين همكاري‌ها، برداشته شده است.
ولاديمير پوتين رئيس‌جمهوري روسيه نيز در اين ديدار با اشاره به توسعه همكاري‌هاي دوجانبه، اظهار داشت: روابط تهران – مسكو در ابعاد اقتصادي، سياسي، فرهنگي و علمي رو به گسترش است و اين زمينه خوبي را براي برداشتن گام‌هاي مناسبي در روابط دو كشور ايجاد خواهد كرد. رئيس‌جمهوري روسيه پيشرفت مذاكرات هسته‌اي را قابل توجه خواند و اظهار داشت: روسيه تلاش‌هاي فراواني را براي حل اين مشكل و حمايت از حقوق هسته‌اي ايران به كار گرفته است. پوتين با تأكيد بر ضرورت مقابله با تروريسم و افراط‌گرايي، همكاري‌هاي منطقه‌اي به ويژه تعاملات ايران و روسيه را براي ثبات و امنيت منطقه از جمله در سوريه ضروري دانست.

   روابط ايران و چين راهبردي است
رئيس‌جمهور همچنين عصر پنج‌شنبه در ديدار «شي جين پينگ» رئيس‌جمهور چين با اشاره به همكاري‌هاي گسترده تهران – پكن تصريح كرد كه ايران از گسترش بيش از پيش روابط با چين در همه عرصه‌ها استقبال مي‌كند.
روحاني در اين ديدار گفت: خوشبختانه حركت پرشتابي در روابط دو كشور در حال شكل‌گيري است و اميدوارم برنامه توسعه همكاري سياسي دو كشور كه در گفت‌و‌گوي سران در شانگهاي پايه‌ريزي گرديده است با همين شتاب به پيش رفته و تعاملات دوجانبه كه شكل راهبردي دارد در كوتاه‌ترين مدت ممكن به نتيجه برسد. رئيس‌جمهور در اين ديدار همچنين با اشاره به روابط اقتصادي و بانكي دو كشور، علاقه‌مندي ايران به توسعه ابعاد مختلف اين همكاري‌ها را ابراز داشت و گفت: ضرورت دارد به ارگان‌هاي ذيربط در خصوص نهايي كردن فرصت‌هاي موجود و تبادل پيش‌نويس‌هاي مربوطه، دستورات براي اقدام لازم ارائه گردد. دكتر روحاني در ادامه از نقش چين در پيشبرد مذاكرات هسته‌اي قدرداني كرد و همكاري ايران و چين در مذاكرات هسته‌اي را از ديگر ابعاد تعاملات دو كشور دانست و خواهان گسترش اين همكاري‌ها شد.
رئيس‌جمهور چين نيز در اين ديدار با اشاره به روابط خوب و رو به توسعه تهران – پكن، تصريح كرد: چين علاقه‌مند به توسعه روابط راهبردي با ايران است. «شي» اظهار داشت: از نقطه نظر ما هم ‌اكنون نيز روابط ميان دو كشور جنبه راهبردي دارد اما در عين حال اين روابط بايد بيش از پيش توسعه يابد. وي همچنين به مذاكرات هسته‌اي ميان ايران و گروه 5+1 اشاره كرد و گفت: چين علاقه‌مند است اين مذاكرات هر چه سريع‌تر به نتيجه برسد و بر اين باوريم كه مذاكرات وارد مرحله نهايي شده و همه طرف‌ها خواهان به نتيجه رسيدن اين مذاكرات هستند.

   استقبال ايران از توسعه روابط اقتصادي با هند
ديدار با نارندرا مودي نخست‌وزير هندوستان، از جمله برنامه‌هاي رئيس‌جمهور در حاشيه نشست سران شانگهاي بود. حجت‌الاسلام روحاني‌، روابط تهران - دهلي‌نو را صميمانه و تاريخي توصيف كرد و اظهار داشت: اميدواريم اين ديدار پايه‌گذار حركتي سريع و رو به جلو در روابط بين دو كشور باشد. وي تصريح كرد: آثار حركت به جلو در روابط بين دو كشور در ماه‌هاي گذشته نمايان شده و حضور جنابعالي به عنوان نخست وزير هند فرصتي مغتنم براي توسعه روابط في‌مابين مي‌باشد. رئيس‌جمهور با اشاره به درخواست هند جهت توسعه بندر تجاري چابهار و همچنين پيوستن هند به پروژه كريدور شمال به جنوب ادامه داد: دولت جمهوري اسلامي ايران از توسعه فعاليت‌هاي تجاري و اقتصادي با هند استقبال مي‌كند. دكتر روحاني بر آمادگي دولت جمهوري اسلامي ايران براي همكاري با هند در سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي نفت، گاز و همچنين توسعه بندر چابهار، توريسم و همكاري بخش‌هاي خصوصي دو كشور به ويژه در حوزه‌هاي علمي و فناوري تأكيد كرد.

  نبايد اجازه دهيم تروريسم چهره اسلام را مخدوش كند
رئيس‌جمهور با تأكيد بر اينكه نقش ايران و هند در مبارزه با تروريسم در منطقه بسيار حساس است، به شرايط ناگوار مردم يمن اشاره كرد و گفت: متأسفانه در كشور يمن شاهد كشتار زنان، كودكان و غيرنظاميان هستيم. وي نقش ايران و هندوستان در منطقه براي حفظ ثبات و همچنين مبارزه با تروريسم را نيز مهم دانست و گفت: همكاري دو كشور نه تنها در زمينه‌هاي تجاري و اقتصادي، بلكه براي ريشه‌كن كردن تروريسم در منطقه بسيار ضروري است.
دكتر روحاني در اين ديدار كه در حاشيه اجلاس مشترك گروه بريكس و سازمان همكاري‌ شانگهاي برگزار شد، به رواج افراط‌گري و خشونت در منطقه طي سال‌هاي گذشته اشاره كرد و گفت: متأسفانه كشور عراق و افغانستان دچار يك بحران امنيتي شده‌اند و با حضور گروه‌هاى تكفيري همچون داعش در اين كشورها منطقه با شرايط بسيار ناگواري روبه‌رو شده است.
نخست‌وزير هند نيز در اين ديدار با تأكيد بر نقش راهبردي جمهوري اسلامي ايران در شناسايي و خشكاندن ريشه‌هاي تروريسم در منطقه و همچنين برقراري ثبات و امنيت اظهار داشت: نبايد اجازه دهيم تروريسم به تصوير اسلام و مسلمانان در جهان لطمه وارد كند. وي افزود: ايران، هند و كشورهاي همسو بايد با توجه به پيشنهاد جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل در خصوص «جهان عاري از خشونت» با يكديگر همكاري كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار