کد خبر: 726669
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹
پارك‌هاي علم و فناوري، سازمان‌هايي براي استقرار و حضور حرفه‌اي شركت‌هاي فناوري و واحدهاي تحقيق و توسعه صنايع و مؤسسات پژوهشي هستند كه در تعامل با يكديگر و نيز با دانشگاه‌ها مشغول فعاليتند.
معصومه اميني

اصلي‌ترين هدف آنها افزايش ثروت در جامعه است. پارك‌هاي علم و فناوري و شركت‌هاي دانش‌بنيان از جمله سازمان‌هايي هستند كه توانسته‌اند با جذب نخبگان و دانشمندان جوان زمينه شكوفايي نوآوري در عرصه‌هاي علمي و تبديل علم به ثروت را فراهم كنند. علاوه بر افزايش ثروت در جامعه از طريق ارتقاي علم و دانش، تجاري‌سازي نتايج تحقيقات، افزايش قدرت رقابت شركت‌ها، كمك به جذب دانش فني و سرمايه‌هاي بين‌المللي و داخلي از ديگر اهداف پارك‌هاي علم و فناوري مي‌باشد.

با چنين رويكردي پارك علم و فناوري قزوين در چه وضعي قرار دارد؟

پارك علم و فناوري استان قزوين از اسفندماه سال 1390 در زميني به مساحت ۳۰ هكتار در شمال قزوين در نزديكي دانشگاه بين‌المللي امام خميني(ره) و در مجاورت دانشگاه آزاد اسلامي واحد قزوين بنا گشت و فاصله آن تا نزديك‌ترين شهر صنعتي كمتر از ۱۵ كيلومتر است. به گفته دكتر علي رجب‌پور، رئيس پارك علم و فناوري استان قزوين در حال حاضر ۴۱ شركت دانش‌بنيان در پارك علم و فناوري استان قزوين مستقر هستند و ۲۲ واحد فناوري جديد در قالب واحدهاي نوپا و دفا‌تر تحقيق و توسعه در اين پارك به همت جوانان نخبه استان فعال ‌شده‌اند. لازم به ذكر است در حال حاضر در پاك علم و فناوري قزوين شركت‌هايي وجود دارند كه توانمندي خوبي براي صادرات دارند و برخي محصولات خود را به كشورهايي نظير فرانسه صادر كرده‌اند. از اساسي‌ترين مشكلات پارك قزوين مي‌توان به كمبود بودجه پژوهشي و كمبود زيرساخت جهت پذيرش واحدهاي بيشتر اشاره كرد.

مهندس فاطمي، مدير امور مؤسسات پارك علم و فناوري استان قزوين هدف شكل‌گيري پارك علم و فناوري استان قزوين را مانند پارك‌هاي علمي ساير استان‌ها، افزايش ثروت در جامعه مي‌داند. وي با اشاره به مشكلات تأمين منابع مالي براي شركت‌هاي دانش بنيان، افزود: «نكته‌اي كه در پارك و مراكز رشد كشور مغفول مانده اين است كه پارك‌هاي ما تخصصي نيستند، حتي لازم است بحث بازاريابي و بحث تأمين مالي هم تخصصي گردند. درست است كه يكي از اصلي‌ترين منابع تأمين مالي ما بانك‌ها هستند ولي عملاً بسياري از توليدكننده‌ها به دليل سيستم پيچيده بروكراسي، قيد وام گرفتن از بانك‌ها را زده‌اند و بقيه شركت‌هاي سرمايه‌گذاري نيز اكثراً فقط در رشته‌اي خاص سرمايه‌گذاري مي‌كنند. به‌طور مثال با يكي از شركت‌ها كه صحبت مي‌كرديم مي‌گفت كه من فقط علاقه‌مندم در حوزه سلامت يا رفاه سرمايه‌گذاري كنم.» فاطمي ادامه داد: «تصور مي‌كنم به‌زودي پارك‌ها و مراكز رشد هم مانند شركت‌هاي سرمايه‌گذاري به سمت تخصصي شدن پيش مي‌روند و ناگزير مي‌گردند در حوزه خاصي فعاليت كنند كه البته لازم است اين نكته مدنظر قرار داده شود كه انتخاب حوزه خاص توسط پارك‌ها و مراكز رشد بايد متناسب با ظرفيت‌هاي علمي و صنعتي و منابع طبيعي و پتانسيل‌هاي استان و منطقه باشد.»

مدير امور مؤسسات پارك علم و فناوري استان قزوين با انتقاد از وعده‌هاي غيرواقعي مسئولان و تبليغات كاذب از طريق اين وعده‌ها، افزود: «يكي از آفت‌هايي كه پارك‌ها درگير آن هستند بحث تبليغات بيش ‌از اندازه و گاهي ناصادقانه از جانب مسئولان و سايت‌ها براي ورود به بحث شركت‌هاي دانش‌بنيان است كه با وعده‌هايي از قبيل تعلق وام و معافيت مالياتي به اين شركت‌ها، عده‌اي را گرفتار زرق‌وبرق غيرواقعي آن مي‌كنند. همان‌گونه كه در سال‌هاي گذشته امتحان شده، اين تبليغات عموماً نتايج خوبي در پي نخواهد داشت. البته اصل اين موضوع بسيار مهم و مورد تأييد رهبري و رياست جمهور است و منكر آن نيستيم كه يكي از نتايج درست پيشرفت كردن اين شركت‌ها براي كشور اين است كه ما را از وابستگي اقتصاد نفتي جدا و به وابستگي به سرمايه‌هاي معنوي، فكري و دانشي متكي مي‌كنند كه اين نكته بسيار ارزشمند است.»

فاطمي با اشاره به تبعيض مالي و اطلاعاتي موجود در ميان استان‌ها، مشكل پارك علم و فناوري قزوين را دوري از اطلاعات و منابع مالي دانست و تأكيد كرد: «مشكل اصلي بيشتر استان‌ها بحث دوري از اطلاعات و منابع مالي اصلي است. منابع و اطلاعات اصلي در تهران و نهايتاً در اصفهان و مشهد است كه داراي پارك‌هايي با قدمت بالاتري هستند.‌» وي ادامه داد:‌«چند ماه پيش در نمايشگاه «علم تا عمل» متوجه شديم كه يكي از پارك‌ها 2 ميليارد تومان خط اعتباري گرفته، درحالي‌كه ما شش ماه پيش نامه زده‌ايم كه يكي از شركت‌هاي‌مان كه طرح برگزيده كشوري در سال‌هاي گذشته بوده يك ميليارد و 800 ميليون تومان اعتبار نياز دارد. تنها 250 ميليون تومان اعتبار براي شركت مذكور مصوب شده، كه فقط نيمي از اين مبلغ را پرداخت كرده‌اند و براي مرحله دوم هم خواسته‌اند كه ابتدا مبلغ مرحله اول تسويه شود، كه البته اين كار نيز انجام‌شده است و پيگيري‌هاي ما براي افزايش اعتبار اين شركت نتيجه‌اي نداشته است.»

وي اين مثال را نشانه‌اي بر عدم تناسب اختصاص بودجه دانست و گفت:‌«هيچ تناسبي بين اعتباراتي كه به استان‌ها تعلق مي‌گيرد وجود ندارد. استان‌هايي مثل تهران و اصفهان به‌واسطه ارتباطات بيشتري كه با مسئولان تراز اول كشور دارند و نيز دستيابي گسترده‌تري كه به اطلاعات موردنياز دارند مي‌توانند كارهاي بزرگ‌تري انجام دهند، درحالي‌كه اين كار‌ها براي ما به علت وجود نداشتن اين ارتباطات يا كمرنگ بودن آنها سخت‌تر انجام مي‌شود.»

در ادامه فاطمي خاطرنشان كرد:‌«در استان قزوين منابع طبيعي فراوان و صنعت آماده‌اي وجود دارد اما در بحث متأسفانه در بحث دانشگاه لنگ مي‌زنيم كه البته ارتقاي اين قسمت كار پيچيده‌اي نيست و با گرفتن مجوز براي رشته‌هاي مرتبط و جذب هيئت‌علمي و انجام اموري از اين قبيل مي‌توان اين بحث را تقويت كرد.»

وي همچنين عنوان كرد:‌«اگر بخواهيم به‌طوركلي مقايسه‌اي ميان پارك‌هاي استان‌هاي كشور داشته باشيم بايد صادقانه عرض كنم درست است كه پارك استان قزوين در حالت كلي نسبت به پارك‌هاي استان‌هايي چون تهران، اصفهان و آذربايجان شرقي از رتبه پايين‌تري برخوردار است اما در رشته‌هاي خاصي جزء رتبه‌هاي بر‌تر كشوري هستيم. مثلاً دانشكده مكانيك دانشگاه آزاد تاكستان از دانشگاه‌هاي دولتي و آزاد ديگر در استان قوي‌تر است و همچنين گروه شيمي دانشگاه بين‌المللي امام خميني(ره) حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد. در حالت كلي نيز اگر بخواهيم مقايسه‌اي ميان استان قزوين و ساير استان‌ها داشته باشيم در سطح متوسط كشوري قرار داريم.»

تخصصي كردن پارك‌ها، شفافيت در اطلاع‌رساني، مديريت مردمي و سپردن كار‌ها به دست شركت‌هاي دانش‌بنيان از جمله راهكارهايي است كه به رشد و پيشرفت پارك‌ها و مراكز رشد كمك مي‌كند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار