کد خبر: 724535
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۴
انتقاد رئيس اتحاديه فروشندگان مصالح ساختماني از افزايش 18‌‌درصدي ماليات به رغم كاهش 50 درصدي ساخت‌و‌ساز. فروشندگان مصالح ساختماني در پي ركود عميق بخش مسكن بيش از 32 درصد كمتر مصالح فروخته‌اند اما بايد 18 درصد نسبت به سال گذشته بيشتر ماليات بدهند.
مهران ابراهیمیان
فروشندگان مصالح ساختماني در پي ركود عميق بخش مسكن بيش از 32 درصد كمتر مصالح فروخته‌اند اما بايد 18 درصد نسبت به سال گذشته بيشتر ماليات بدهند.
 به گزارش «جوان» رئيس اتحاديه فروشندگان مصالح ساختماني بابيان اين مطلب مي‌گويد: افزايش ۱۸ درصدي ماليات در شرايط ركود عميق چه معنا دارد؟
اسماعيل كاظمي با انتقاد شديد از تفاهم مالياتي اصناف با سازمان امور مالياتي مي‌گويد: ما با پرداخت ماليات بر مبناي عدالت و اطلاعات درست موافقيم اما بر اساس آمارهاي بانك مركزي بخش مسكن در همه شهرها بيش از40 درصد و در تهران حدود 50 درصد با كاهش ساخت و ساز روبه رو شده، بنابراين نمي‌توان با اين آمار انتظار افزايش 18 درصدي ماليات را داشت.
 بنابراين گزارش ظاهراً توافق مالياتي اتاق اصناف ايران و سازمان امور مالياتي براي پرداخت ماليات بر درآمد سال 93 كه از سقف 8 تا 18 درصد افزايش تعيين شده است، نارضايتي برخي از اعضاي اصناف را به همراه داشته و آنها خواستار بازبيني و پرداخت عدالت بر مبناي ميزان خريد و فروش كالاهاي خود هستند. برخي معتقدند رئيس اتاق اصناف به دلايل امنيتي و دامن نزدن به تنش بازاريان و كسبه با بحث ماليات و دولت تن به توافق داده، مضاف بر آنكه اگر توافق نمي‌شده ارقام بالاتري براي پرداخت ماليات به اصناف تحميل مي‌شده است زيرا رئيس سازمان امور مالياتي معتقد است سهم اصناف از توليد ناخالص داخلي 26 درصد است در حالي كه هم اكنون سهم آنها در درآمدهاي بودجه‌اي 6 درصد است.
به گزارش «جوان» رئيس اتحاديه فروشندگان مصالح ساختماني تهران معتقد است ركود حاكم بر مسكن باعث شده بسياري از واحدهاي صنفي بسته شود وتاب و تحمل ماليات و رقباي نامرئي كه با سود 200 توماني براي هركيسه 50 كيلويي سيمان كار مي‌كنند را ندارند.

    تعطيلي 370 واحد صنفي

وي مي‌افزايد: از مجموع بيش از هزار واحد صنفي زيرمجموعه اتحاديه فروشندگان مصالح ساختماني 370 واحد به همين دليل غير فعال شده‌اند، 300 واحد ديگر نيمه فعال بوده و فقط بيش از 300 واحد هستند كه فعاليت مي‌كنند.
اسماعيل كاظمي با تأكيد بر اينكه قرار بود افزايش درآمد مالياتي از محل شناسايي مؤديان مالياتي جديد محقق شود، مي‌گويد: در سال 93، 70 ميليون تن سيمان در كشور توزيع شد كه 20 ميليون تن آن صادر شد و 50 تن ديگر سيمان مصرفي داخل كشور بود كه حدود 10 تا 15‌درصد آن مصرف دولتي داشت و در تهران نيز حدود يك ميليون‌و 179 هزار تن از محل اين صنف به فروش رفت.
وي با اشاره به اينكه نمي‌توان ماليات‌ها را روي هوا يا باري به هر جهت تعيين كرد، تأكيد مي‌كند: ‌برويد و ببينيد حدود 44 ميليون تن ديگر چگونه و از چه كانالي توزيع شده و ماليات آنها را اخذ كنيد. به گزارش «جوان» اين به معناي فروش بيش از 62درصد سيمان شده بدون بودن حساب و ماليات است. وي با بيان اينكه شبكه‌اي نامرئي اقدام به شناسايي پروژه‌ها كرده و از طريق پيامك فروش‌هاي خود را انجام مي‌دهد، مي‌گويد: برخي واسطه‌ها بدون آنكه هزينه‌اي بابت اجاره‌بها، پروانه كسب يا مزد كارگر و ماليات و امثال آن داشته باشند، سيمان را با سود زير قيمت مصوب مي‌فروشند كه منجر به تعطيلي واحدهاي صنفي پروانه‌دار شده است.
كاظمي در پاسخ به اين سؤال «جوان» كه چرا با راه‌اندازي صندوق يكپارچه مكانيزه نسبت به تحقق ماليات بر مبناي فروش و عدالت محور اقدام نمي‌كنيد، ‌گفت: بخشي از اصناف سطح سوادشان در حدي نيست كه به راحتي بتوانند از صندوق‌هاي مكانيزه استفاده كنند و بايد راهكاري ارائه شود تا اصناف احساس نكنند فقط وقت و هزينه سربار به آنها اضافه شده و خروجي آن تصميم يك طرفه مالياتي است.
همچنين مصطفي شكوري گرگاني يك فعال صنف مصالح ساختماني با 36 سال سابقه در اين باره گفت: متأسفانه مشكل در عدم اعتماد ما به سازمان ماليات و بي‌اعتمادي سازمان ماليات به ماست. وي تأكيد مي‌كند: درآمد من در سال جاري كاهش يافته ولي ‌هزينه‌ها افزايش يافته به نحوي كه فروش من در سال 91، 280 ميليون تومان، ‌در سال 92، ‌180 ميليون تومان و در سال 93 به حدود 80 ميليون تومان رسيد اما هر سال ماليات افزايش يافته است.  وي با اشاره به اينكه هم اكنون براي حمل هر پاكت سيمان تهران 350 تومان هزينه مي‌شود، ‌گفت:‌چطور مي‌شود كه هر پاكت سيمان مشهد با 2 هزار تومان هزينه بار در تهران ارزان‌تر از سيمان تهران ارائه مي‌شود؟‌
وي گفت: ‌پس از اعتراض به سازمان مالياتي مأمور مالياتي شما را به يك رده بالاتر مي‌فرستد و رئيس 2ميليون كم مي‌كند ‌و با ادامه اعتراض و ارجاع به رئيس بالاتر دوباره 2 ميليون بيشتر كم مي‌شود، ‌اگر ماليات بر اساس قانون است نبايد اين اتفاق بيفتد. صفايي يك فعال ديگر در اين حوزه نيز مي‌گويد:‌ركود در همه اقتصاد است اما در برخي اصناف مانند ما تأثير 90 درصدي داشته است.  وي مي‌افزايد: چرا بايد سود يك كيسه سيمان 50 كيلويي با يك آدامس 10 گرمي معادل 250 تومان باشد، در حالي كه در اين صنف هم جاي بيشتري نياز است هم انبار و هم خودروي حمل و نقل و هم ساعت كار در شهرهاي بزرگ از 12 شب به بعد است؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار