جوان آنلاین: در شرایطی که پیش از این برای شرکت در قرعهکشی خودروسازان شاهد نوعی تقاضای کاذب و در نهایت بلیتهای بخت آزمایی بودیم هم اکنون پای بلیتهای قطار نیز به این موضوع باز شده تا جایی که بر اساس اظهارات جدید مدیرعامل راهآهن ۲۵میلیون تقاضا برای ۵/ ۱ میلیون بلیت قطار ثبت شده است!
مدیرعامل راهآهن با اشاره به ثبت ۲۵میلیون تقاضا و عرضه ۵/ ۱ میلیون بلیت گفت: برخی افراد با رباتها بلیتها را شبانه رزرو میکردند که برای جلوگیری از این تخلف، کپچا به سامانه فروش اضافه شد.
فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی در دومین نشست ستاد سفرهای نوروزی ۱۴۰۴ از «جبارعلی ذاکری» مدیرعامل شرکت راهآهن سؤالی را مبنی بر وجود گلایه عمومی و دسترسی نداشتن به بلیت قطار مطرح کرد که ذاکری در پاسخ گفت: در برابر ۲۵میلیون تقاضای ثبت شده در سامانه، ۵/ ۱ میلیون بلیت عرضه شده است.
وی تصریح کرد: در اوایل حضورم در شرکت راه آهن این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و متوجه شدیم، عدهای شبانه با فعالکردن رباتهایی نسبت به خرید بلیت اقدام میکردند. این درحالی است که سامانه، امکان ارائه مشخصات هویتی خریدار، زمان خرید و تعداد بلیتهای فروش رفته را نمایش میدهد.
ذاکری خاطرنشان کرد: به طور مثال شبانه در یک دقیقه ۱۰۰ بلیت از سامانه برداشت شده است و این نشان میدهد رباتهایی فعال بوده است.
مدیرعامل شرکت راهآهن تأکید کرد: برای جلوگیری از فعالیت رباتها، شرکت حملونقل ریلی رجا دو ماه قبل سازوکاری را فراهم کرد (من ربات نیستم) که خریدار بلیت فقط با فعال کردن آن و وارد کردن کپچا بتواند نسبت به خرید بلیت قطار اقدام کند.
کمبود بلیت قطار، البته تنها مشکل مسافران نیست و در چند ماه گذشته قیمت بلیتها نیز افزایش عجیب و غریب داشته است.
گزارشها نشان میدهد، بلیت قطارهای پنجستاره در کمتر از هفتماه اخیر بیش از ۱۰۰درصد افزایش یافته و این افزایش قیمت طی سه مرحله در تیرماه، آذرماه و بهمنماه اعمال شده است. همچنین، قطارهای سه و چهار ستاره نیز با افزایش ۶۲درصدی در دو مرحله در تیرماه و بهمنماه مواجه شدند.
بسیاری از کارشناسان تأکید دارند، مسئولیت این تغییرات قیمتی بهطور مستقیم بر عهده شورایعالی ترابری به ریاست «فرزانه صادق» وزیر راه و شهرسازی و هیئت مدیره راهآهن جمهوری اسلامی ایران به ریاست «جبارعلی ذاکری» مدیرعامل این شرکت است.
در خصوص تأثیر این افزایشها بر شرکتهای ریلی، قیمت بلیت بهویژه در قطارهای سه و چهار ستاره کمتر از قیمت تمامشده است و شرکتهای ریلی مسافری با زیانهای قابل توجهی روبهرو هستند. اگرچه گرانسازی سادهترین راهحل برای این مشکل است، اما فشار آن بر مردم وارد میشود.
بهتر است که راهآهن با جدیت بیشتری به دنبال راهکارهایی مانند ماده ۱۲ و جبران زیان شرکتهای مسافری ریلی که در برنامه هفتم توسعه مطرح شده است، باشد. این اقدامات میتواند به اقتصاد شرکتهای ریلی کمک کرده و در عین حال فشار مضاعفی به مردم وارد نکند.
همچنین بررسیها نشان میدهد، در خصوص بازار بلیت هواپیما نیز گرانیها سرسام آور شده و گزارشها نشان میدهد، برخی ایرلاینها بلیت پروازهای داخلی را بالاتر از سقف اعلامشده از سوی انجمن شرکتهای هواپیمایی به فروش میرسانند.
بر اساس جدول پایش نرخ بلیت شرکتهای هواپیمایی که از سوی انجمن شرکتهای هواپیمایی در اختیار رسانهها قرار گرفته است، سقف قیمت بلیت اکونومی در مسیر تهران ـ مشهد ۳ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۷۰۰ تومان تعیین شده است.
همچنین سقف نرخ بلیت پرمیوم این مسیر ۵ میلیونو۳۰۳ هزارو ۵۵۰ تومان و سقف نرخ بلیت بیزینس ۶ میلیونو۱۸۷ هزارو ۷۴۵ تومان اعلام شده است.
بررسی بازار حملونقل هوایی و نرخهای بلیت عرضهشده در سایتهای مجوزدار، از جمله علیبابا، نشان میدهد هواپیمایی وارش بلیت پرمیوم پرواز ۳۰ بهمن را با قیمت ۶میلیونو۲۸۹هزار و ۹۰۰ تومان عرضه کرده است، این مبلغ حدود یک میلیون تومان بالاتر از سقف اعلامشده به وسیله انجمن شرکتهای هواپیمایی است.
در مسیر پروازی تهران ـ بندرعباس نیز سقف قیمت بلیت اکونومی ۴ میلیونو۲۴۶ هزار و ۱۰۰ تومان، پرمیوم ۶ میلیون و ۳۶۹ هزار و ۱۵۰ تومان و بیزینس ۷ میلیونو ۴۳۰ هزار و ۶۷۵ تومان تعیین شده است.
با این حال، نرخهای عرضهشده در سایتهای فروش بلیت نشان میدهد، قیمت بلیت پرمیوم این مسیر برای روز ۳۰بهمن، ۵ میلیون و ۷۸۹ هزار تومان و بیزینس ۷ میلیون و ۴۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان است، همچنین نرخ بلیت بیزینس این مسیر برای اول اسفند به ۷ میلیونو ۵۶۵ هزار تومان رسیده که از سقف تعیینشده بالاتر است.
در مسیر پروازی تهران ـ کیش، سقف قیمت بلیت اکونومی، پرمیوم و بیزینس بهترتیب ۴ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان، ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تعیین شده است.
با توجه به این تفاوتهای قیمتی، مشخص نیست سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکتهای هواپیمایی چه نظارتی بر اجرای نرخهای مصوب دارند و اینکه چگونه با شرکتهایی که بلیت را گرانتر از سقف تعیینشده به فروش میرسانند، برخورد خواهد شد.
نرخ بلیتهای هواپیما نیز از دیگر موضوعاتی بود، که در دومین جلسه بررسی سفرهای نوروزی ۱۴۰۴ در وزارت راهوشهرسازی مورد انتقاد قرار گرفت.
در این نشست فرزانه صادق، وزیر راهوشهرسازی از گرانشدن بیضابطه بلیت هواپیما انتقاد کرد و خواستار برخورد جدی با شرکتهای هواپیمایی متخلف شد.
وی بیان داشت: این روزها قیمت بلیت هواپیما سرسامآور شده است و برخی شرکتهای هواپیمایی هر ساعتی که تصمیم میگیرند، قیمتها را بالا میبرند.
وی ادامه داد: در حالی که با شرکتهای هواپیمایی تفاهم کردیم، در دولت از قیمت سوخت مراقبت کنیم تا افزایش نداشته باشد، اما با وجود این نسبت به افزایش قیمت بلیت اقدام کردهاند.
وزیر راهوشهرسازی گفت: با توجه به مصوبه اخیر ستاد تعزیرات، باید به نرخ بلیت هواپیما ورود کنیم و اگر نمیتوانند مانع افزایش نرخ شوند مجوزشان باطل خواهد شد.
وی اظهار داشت: در این صورت آن دسته از شرکتهای هواپیمایی پاسخگو تشویق شده و از سوی مردم متوجه میشوند که نظارتهای ما فقط نظارتهای بخشنامهای و تذکر لسانی نیست.