جوان آنلاین: «مهدی غضنفری» در گفتگو با خبرنگار اقتصادی با اشاره به نشست مشترک امروز (سه شنبه) صندوق با وزیر راه و شهرسازی با هدف حمایت از طرحهای کلان حوزه حملونقل اظهار داشت: در حوزه لجستیک اعم از دریایی، هوایی، جادهای و ریلی در سالهای اخیر در ایران و کشورهای همسایه سرمایه گذاری زیادی شده به طوری که این موضوع به یک موضوع راهبردی تبدیل شده است.
به گزارش ایرنا، وی با تاکید بر اینکه رقابت بین کریدورها، شریانها و گذرگاههای منطقهای به یک موضوع جدی تبدیل شده است، افزود: در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران از یک موقعیت ژئوپولتیک در منطقه برخوردار است، اگر نتوانیم کریدورهای لازم را در اختیار صنعت ترانزیت کشور اعم از هوایی، زمینی، دریایی و ریلی ممکن است در آینده بازار لجستیک کشور و ترانزیت کشورمان گرفته شود و یا سهم ما در این بازار ناچیز باشد و یا حتی خسارتهایی از این ناحیه به مردم وارد شود.
غضنفری یکی از موضوعات مورد بررسی در صندوق توسعه ملی را آسیب شناسی در زمینه وضعیت تسهیلات دهی این صندوق به بخش حمل و نقل کشور دانست و گفت: این آسیب شناسی نشان داد که نیازمند برخی اصلاحات در شیوهنامهها هستیم.
وی ادامه داد: برای نمونه در شیوه نامه موجود، پرداخت تسهیلات برای واردات هواپیما فقط به هواپیماهایی داده میشود که حداکثر ۷ سال از عمر آن گذشته است و از این رو تصمیم بر این شد تا بخشی از این شیوه نامهها اصلاح و در هیات امنای صندوق توسعه ملی به عنوان نهاد بالادست مصوب شود.
بیشتر بخوانید
اختصاص ۲.۵ میلیارد دلار خط اعتباری برای توسعه صنعت حملونقل کشور
راهبرد دولت وفاق برای جذب سرمایه گذاری خارجی
برنامهها و اقدامات ایدرو در خصوص سیاستهای کلی توسعه دریامحور
رئیس صندوق توسعه ملی با بیان اینکه در کنار بحث ترانزیت، بخش تولید نیز برای رشد، نیازمند لجستیک چابک و ارزان است، افزود: در جلسه امروز از وزیر راه و شهرسازی خواسته شد تا درباره انجام اصلاحات در شیوه نامهها و نیز احصای نیازمندیهای بخش ترانزیت کشور با صندوق همفکری کنند.
غضنفری تاکید کرد: در این جلسه مقرر شد شیوهنامهها به گونهای اصلاح شود که واردات تجهیزات مورد نیاز بخش حمل و نقل کشور بر اساس شاخصها و استانداردهایی باشد که نهادهای تخصصی اعم از وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواپیمایی، کشتیرانی و راه آهن اعلام میکنند.
وی با اشاره به تعیین سقف ۲.۵ میلیارد دلاری برای حوزه حمل و نقل در صندوق توسعه ملی، اظهار داشت: درخواست کنندگان تامین لجستیک مورد نیاز شبکه حمل و نقل کشور اعم از ریلی، دریایی، هوایی و جادهای که در بخش خصوصی فعال هستند، با معرفی وزارت راه و پس از تایید نهادهای تخصصی، میتوانند تسهیلات لازم را در چارچوب شیوه نامه و نظام نامه صندوق دریافت کنند.
رئیس صندوق توسعه ملی ادامه داد: با توجه به انبوه درخواستها برای دریافت تسهیلات از صندوق، مقرر شد کارگروهی شکل گیرد تا مواردی که قابلیت و اهلیت دارند، شناسایی و از این تسهیلات برخوردار شوند.