کد خبر: 1249912
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۷
مقصد در گردشگری بسیار مهم است، اما باید برنامه ریزی‌های مناسب برای گردشگران و افراد محلی را داشت تا آنان بتوانند استفاده بهتری از سفر داشته باشند.

تقریباً تعطیلات تابستانی تمام شد و مشکلاتی که مردم و جوامع محلی در مقاصد گردشگری داشتند نشان از آن بود که ما برای این دسته از افراد برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام نداده‌ایم. مدیریت درست و همه‌جانبه یک مقصد گردشگری مزایای زیادی به همراه دارد و بسیار مهم است؛ زیرا به کل منطقه‌ای که از آن به‌عنوان «مقصد» یاد می‌شود، سود می‌رساند.

هزینه‌ای که گردشگران در مقصد می‌کنند، فقط یکی از مزایای مدیریت صحیح مقصد است. درعین‌حال، مدیریت مقصد می‌تواند به جذب سرمایه نیز منجر شود و این پول به رشد و شکوفایی بیشتر مشاغل محلی کمک می‌کند. از طرفی، گردشگری ممکن است معایبی برای مقصد داشته باشد؛ مانند آسیب به محیط‌های طبیعی توسط بازدیدکنندگان یا مهاجرت اجباری مردم محلی به دلیل افزایش قیمت زندگی یا نبود مسکن مقرون‌به‌صرفه و مسکونی. جلوگیری از این اثرات منفی، از دیگر برنامه‌های مدیریت مقصد است.

مدیریت بهبود تصویر مکان و مدیریت منابع نیز از اهداف این مدیریت به شمار می‌رود. قبل از هرگونه اقدام برای مدیریت مقصد، شناخت مقصد و ویژگی‌های آن بسیار حائز اهمیت است. عناصر گردشگری تمام آن چیزی است که یک مقصد در اختیار دارد و باتکیه‌بر آن می‌توان گردشگران را جذب کرد.۵ عنصر اصلی و حیاتی گردشگری مقصد جاذبه گردشگری: جاذبه گردشگری مکانی است که گردشگران معمولاً به دلیل ارزش طبیعی یا فرهنگی، اهمیت تاریخی، زیبایی، طبیعی یا ساخته‌شده، ارائه اوقات فراغت، ماجراجویی و تفریح از آن بازدید می‌کنند.

دسترسی: میزان دسترسی به مقصد و اطراف آن، عنصر دیگر گردشگری مقصد است. این موضوع بسیار مهم در گردشگری است. امکانات رفاهی: امکانات رفاهی عنصری مهم، اما کمی مهجور در گردشگری است. گردشگران برای برآوردن نیاز‌ها و انتظارات خود به خدمات و امکانات رفاهی در یک مکان نیاز دارند.

این امکانات، نقش مهمی در شکل‌دهی تجربه آن‌ها دارد و شامل مواردی همچون سرویس‌های بهداشتی عمومی، علائم و نشان‌ها، ارتباطات، خدمات اضطراری، امکانات پستی، جاده‎ها، پیاده‌رو‌ها و آب آشامیدنی سالم می‌شوند. گردشگران ساکنان موقت هستند و معمولاً این امکانات رفاهی را با مردم محلی به‌نوعی شریک می‌شوند. گاهی گردشگران عامل توجه به رشد و توسعه امکانات رفاهی یک منطقه هستند و از این‌جهت، توسعه گردشگری به بهبود شرایط رفاهی ساکنان منطقه نیز کمک می‌کند.

اقامت: اقامت یکی از مهم‌ترین جنبه‌های مقصد است. هر مسافری پس آنکه مقصدی را برای بازدید انتخاب می‌کند، به دنبال مکانی مناسب با نیاز‌های خود برای اقامت می‌گردد و انتظار دارد که محل اقامتش خدمات مناسبی به او ارائه دهد. تفریحاتی: تفریحات اغلب به کمک جاذبه‌ها می‌آیند و ارزشی بر جاذبه می‌افزایند و می‌توانند مدت اقامت گردشگران را طولانی‌تر کنند؛ به طور مثال، دریاچه زیبایی که با فعالیتی مانند قایق‌سواری می‌تواند تولید درآمد کند و بازدیدکنندگان بیشتری داشته باشد.
توجه به هر کدام از این عناصر تأثیر به سزایی بر تجربه گردشگران دارد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مقاصد موفق، تجربیاتی را برای بازدیدکنندگان می‌سازند که نیاز‌ها و انتظارات آن‌ها را برآورده کند. محمدکاظمی فعال صنعت گردشگری در این باره می‌گوید: ما برای مقاصد گردشگری خود برنامه‌ای نداریم و بسیاری از این مناطق به‌صورت سنتی پذیرش گردشگر را دارند. وی ادامه می‌دهد: برای این مقاصد باید برنامه‌ریزی داشته باشیم و محل مقصد از گردشگری سود ببرد تا جوامع محلی با گردشگران همراهی کرده و تعارضی پیش نیاید، جوامع محلی هم از آمدن گردشگر استقبال می‌کنند و سعی در تقابل با یکدیگر نداشته باشند.
کاظمی افزود: اگر گردشگران بدون هیچ برنامه‌ای به مقاصد بروند، نمی‌توانند از جاذبه‌های آنجا به‌خوبی استفاده کنند و حتی باعث برخی کمبود‌ها می‌شود که این موضوع تقابل جدی بین جوامع محلی و گردشگران ایجاد می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار