جوان آنلاین: «مصرفکنندگان در خاورمیانه از اواخر سال ۲۰۲۳ در بحبوحه خشم گسترده نسبت به حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه محصولات بسیاری از شرکتهای آمریکایی در منطقه را تحریم کردند»؛ این در مقدمه گزارش پایگاه تحلیلی آمریکایی المانیتور درباره تحریم برندهای بزرگ حامی اسرائیل در نتیجه جنگ غزه آمده است.
به گزارش فارس، بر اساس گزارشی به قلم نویسنده ساموئل وندل که در المانیتور منتشر شد، پویش گسترده تحریم در خاورمیانه برای برندهایی که حمایت خود را از اسرائیل در جنگ با غزه اعلام کردند یا در تابعیت کشورهای حامی اشغالگر هستند ادامه دارد. بر اساس دادههای مربوط به فصل درآمد تابستانی ۲۰۲۴ تحریمها منجر به زیان در فروش شرکتهای حامی اسرائیل در منطقه خاورمیانه شد که حدود ۵۰۰ میلیون مصرف کننده را در بر گرفته است. در این گزارش آمده در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ شرکتهایی مانند مک دونالد و استارباکس به چالشهای مستمر یا تأثیر جنگ جاری در خاورمیانه اشاره کردند و در عین حال به نتایج کلی ناامیدکنندهای دست یافتند.
المانیتور آورده مصرفکنندگان در خاورمیانه از اواخر سال ۲۰۲۳ در بحبوحه خشم گسترده نسبت به حمایت آمریکا از جنگ اسرائیل در غزه محصولات بسیاری از شرکتهای آمریکایی در منطقه را تحریم کردند. در ۶ آگوست (۱۶ مرداد ماه) KFC کاهش ۳ درصدی در فروش را در سه ماهه دوم اعلام کرد، زیرا یام برندز، مالک رستوران زنجیرهای مرغ سوخاری این شرکت، گفت: این کاهش عمدتاً به دلیل کاهش فروش در تعدادی از بازارهای آن در نتیجه درگیریها در خاورمیانه و همچنین عملکرد ضعیف در ایالات متحده است.
ساموئل وندل در گزارش خود گفت، به طور کلی، شرکتهایی که در تیررس تحریم قرار دارند، جزئیات کمی در مورد اینکه تحریم چگونه بر وجهه عمومی آنها تأثیر گذاشته بیان میکنند، اما این تحریم به چالشهای گستردهتری پیوسته و بر نتایج نهایی آنها تأثیر گذاشته و در واقع با سایر عوامل برای ایجاد اختلال در صنعت ترکیب شده است.
به عنوان مثال، استارباکس در ۱۳ آگوست (۲۱ مرداد) لاکشمن ناراسیمهان، مدیر عامل این شرکت را برکنار کرد و برایان نیکول از شرکت چیپوتل را جایگزین او کرد.
بر اساس این گزارش، اگرچه تحریمها در منطقه عمدتاً برندهای آمریکایی مرتبط با اسرائیل را هدف قرار داده است، اما این تحریمها به شرکای داخلی تحت امتیاز برندهای آمریکایی نیز ضربه زده است. یک مثال گویا از این موضوع رستوران زنجیرهای KFC است که بیش از ۱۰۰۰ شعبه در خاورمیانه و شمال آفریقا دارد و توسط رستوران امریکانا مستقر در امارات مدیریت میشود. امریکانا در ۳۰ جولای اعلام کرد که برنامههای رشد خود را برای سال ۲۰۲۴ کاهش داده، زیرا سود خالص آن در سه ماهه دوم ۴۱ درصد کاهش یافته است.
مک دونالد
مک دونالد در ۲۹ ژوئیه (۸ مرداد) کاهش ۱ درصدی در فروش جهانی خود در سه ماهه دوم را گزارش کرد، این اولین کاهش سه ماهه آن از سال ۲۰۲۰، و شامل کاهش ۱.۳ درصدی در بخش بازارهای دارای مجوز بین المللی است. این شرکت تأثیر مداوم جنگ در خاورمیانه را به همراه عملکرد خود در چین مقصر کاهش فروش دانست. مدیرعامل مکدونالد برای اولین بار در ژانویه اذعان کرد که بسیاری از بازارهای منطقهای آن شاهد «تأثیر تجاری ملموس» از تحریمها در هستند، و فوریه شاهد شکست این شرکت در رسیدن به اولین هدف فروش سه ماهه خود در سالهای اخیر بود به نحوی که ارزش سهام آن در سال جاری حدود ۹ درصد کاهش یافت.
اقدام مکدونالد در توزیع هزاران پرس غذای مجانی میان نظامیان اسراییلی، انتقاد و تحریم گسترده را برای آن به همراه داشته است. این شرکت اعلام کرده با شرکت آلونیال که امتیاز مکدونالد را در اسراییل در اختیار داشته بر سر بازگرداندن امتیاز ۲۲۵ شعبه این رستوران با ۵ هزار کارمند در سراسر اراضی اشغالی به توافق رسیده است.
استارباکس
کافی شاپهای زنجیرهای استارباکس در ۳۰ جولای گزارش داد که فروش فروشگاههای جهانی آن در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴، ۳ درصد کاهش یافته است، در حالی که فروش فروشگاههای جهانی آن در طول سال گذشته ۷ درصد کاهش یافته است. این پس از آن اتفاق افتاد که استارباکس در آوریل (اردیبهشت) اولین کاهش فروش سه ماهه خود از سال ۲۰۲۰ را گزارش کرده بود. کاهش فروش در چین یکی از عوامل مهم در نتایج ناامید کننده سه ماهه سوم بود، اما لاکشمان نراسیمهان، مدیرعامل سابق استارباکس نیز به تاثیر تحریم اشاره کرد گفت: «بادهای معکوس در خاورمیانه، آسیای جنوب شرقی و بخشهایی از اروپا همچنان ادامه دارد آن هم با برداشتهای نادرست که به طور گستردهای در مورد نام تجاری ما مورد بحث قرار گرفت.
سهام استارباکس امسال حدود ۱۷ درصد سقوط کرد تا زمانی که مدیرعامل خود را تغییر داد که منجر به افزایش ۲۴ درصدی ارزش آن در ۱۳ آگوست شد. استارباکس بیش از ۱۹۰۰ فروشگاه در ۱۱ بازار در خاورمیانه و شمال آفریقا دارد که توسط غول خرده فروشی کویتی الشایع اداره میشود. در مارس گذشته، رویترز گزارش داد گروه الشایع قرار است بیش از ۲۰۰۰ نفر از نیروهایش را اخراج کند، زیرا این شرکت به دلیل تحریمهایی که در معرض آن قرار گرفته، متضرر شده و بیشترین اخراجها مربوط به استارباکس تحت لیسانس الشایع خواهد بود.
یام برندز
نویسنده توضیح داد که این شرکت مالک رستورانهای تاکو بل، کیافسی و پیتزا هات، کاهش ۱ درصدی فروش خود را در سراسر جهان طی سه ماهه دوم گزارش کرده است. دیوید گیبس، مدیرعامل شرکت در ۶ آگوست گفت: «تأثیرات درگیری در خاورمیانه، و همچنین مصرفکنندگان آگاهتر نسبت به هزینهها، منجر به ایجاد بادهای معکوس برای فروش در فروشگاهها شده است». کریس ترنر، مدیر مالی این شرکت، بر عدم اطمینان در مورد مسیر آینده در بازارهای خاورمیانه تاکید کرد و گفت حدود ۲۱۰ رستوران به طور موقت در خاورمیانه، مالزی و اندونزی تعطیل شدهاند.
رستورانهای امریکانا
ساموئل وندل تأیید کرد شرکت رستورانهای زنجیرهای آمریکایی امریکانا، که برندهایی مانند KFC، پیتزا هات، و کریسپی کرم را در خاورمیانه اداره میکند، در ۳۰ جولای گفت درآمدهای سه ماهه دوم سال جاری نسبت به سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳، ۱۴.۲ درصد و سود خالص ۴۰.۱ درصد کاهش یافته است. این شرکت اوضاع ژئوپلیتیک منطقه را از جمله عوامل کاهش سود خوانده است.
شرکت نوشیدنیهای گازدار
شرکت پپسی کو اعلام کرد که شعبه آن در مصر با کاهش حدود ۴ درصدی سود عملیاتی، درآمد خالص آن در سه ماهه دوم تنها حدود ۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل در منطقه آفریقا، خاورمیانه و جنوب آسیا رشد کرد.
در همین حال، جیمز کوئینسی، مدیر عامل شرکت کوکاکولا گزارش داد که حجم واحدهای قوطی آن در سه ماهه دوم در اروپا، خاورمیانه و آفریقا ثابت بوده و افزایش قیمت نداشته است او گفت: تنشهای ژئوپلیتیکی و عدم اطمینان اقتصادی در اوراسیا و خاورمیانه همچنان بر تجارت ما تاثیر میگذارد، ما در حال همکاری نزدیک با شرکای محلی خود هستیم تا ضمن سرمایه گذاری بلندمدت، از این بادهای مخالف عبور کنیم.
در این گزارش آمده برندهای عمده کالاهای مصرفی همچنان با تحریم مواجه هستند. در ۳۰ جولای، شرکت پروکتر اَند گَمبل یا بهاختصار پیاندجی شرکت چندملیتی آمریکایی در حوزه صنعت کالاهای مصرفی، فروش خالص سال مالی ۲۰۲۴ را ۸۴ میلیارد دلار اعلام کرد که تنها ۲ درصد نسبت به سال ۲۰۲۳ افزایش داشت، و دلیل آن را مشکلاتی در خاورمیانه عنوان کرد. نتایج سه ماهه دوم شرکت یونیلیور نیز نشان داد که رشد آن در جنوب شرقی آسیا کاهش فروش ۵.۷ درصدی داشته است است، جایی که برخی از مصرف کنندگان در واکنش به وضعیت ژئوپلیتیکی در خاورمیانه از برندهای چند ملیتی اجتناب کردند.
یونیلیور یک شرکت بریتانیایی-هلندی است، که مالک شمار بسیاری از نامهای تجاری بینالمللی در زمینهٔ مواد غذایی، نوشیدنیها، محصولات مراقبتهای شخصی، مواد شوینده و لوازم آرایشی بهداشتی میباشد. نستله نیز اعلام کرد که فروش گزارش شده آن در منطقه آفریقا، اقیانوسیه و آسیا به میزان ۶.۸ درصد در نیمه اول سال ۲۰۲۴ کاهش یافته است و مدیرعامل این شرکت گفت که آنها شاهد تردید مداوم از سوی مصرف کنندگان در برخی از بازارها در نتیجه وضعیت سیاسی خاورمیانه هستند.
زیان غول کشتیرانی دانمارکی
نویسنده گزارش همچنین با اشاره به تداوم تاثیر اختلالات دریای سرخ بر تجارت جهانی تا سال ۲۰۲۵ غول کشتیرانی دانمارکی مرسک در ۱ آگوست گزارش داد که درآمدهای سه ماهه دوم حدود ۲ ٪ کاهش یافته و سود، حدود ۴۰ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت و به ۹۶۳ میلیون دلار رسید. وینسنت کلرک، مدیر عامل مرسک، هنگام اعلام نتایج گفت: «تقاضای بازار قوی بوده است و همانطور که همه دیدیم، وضعیت در دریای سرخ ادامه دارد و در نتیجه فشار بر زنجیرههای عرضه جهانی ادامه دارد».