کد خبر: 1237758
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۳
نشریه آمریکایی به نقل از منابع گزارش داد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و احتمالا رهبر آینده ایالات متحده، ظاهرا در حال بررسی توافقی با روسیه برای عدم گسترش ناتو به سمت اوکراین و گرجستان است.

جوان آنلاین: دونالد ترامپ احتمالا رقیب جمهوری‌خواه جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی در انتخابات نوامبر است. کمپین او هنوز نام یک تیم امنیت ملی یا دستور کار جدید ناتو را منتشر نکرده است، اما نشریه آمریکایی «پالتیکو» در مطلبی که سه‌شنبه منتشر شد، یک مورد احتمالی را گردآوری کرده است.

در این مطلب به نقل از دو کارشناس امنیت ملی همسو با ترامپ آمده است: «به‌عنوان بخشی از طرحی برای اوکراین که قبلا گزارش نشده بود، نامزد احتمالی جمهوری‌خواه در حال بررسی توافقی است که به موجب آن ناتو متعهد به عدم گسترش بیشتر به سمت شرق - به‌ویژه در اوکراین و گرجستان - است و با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه درباره اینکه مسکو چه مقدار از خاک اوکراین را می‌تواند نگه دارد، مذاکره می‌کند.»

یکی از منابع که خواست نامش فاش نشود و ظاهرا با تفکرات ترامپ آشناست، گفت او برای «جلوگیری از گسترش ناتو و عدم بازگشت به مرزهای سال ۱۹۹۱ برای اوکراین» آماده است، اما هیچ گزینه دیگری از جمله «تامین مقادیر زیادی تسلیحات» به کی‌یف را رد نکرد.

در حالی که «بعید است» ترامپ به طور کامل از ناتو خارج شود، او احتمالا این بلوک تحت رهبری ایالات متحده را اصلاح می‌کند تا اعضای اروپایی آن مسئولیت‌های بیشتری را بر عهده بگیرند؛ مساله‌ای که منابع پالتیکو نگران هستند که آنها واقعا قادر به انجام آن نباشند.

به گفته یکی از منابع ناشناس همسو با ترامپ، اعضای اروپایی این بلوک که حداقل ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف امور نظامی نمی‌کنند، «از وسعت دفاعی و تضمین امنیت» ایالات متحده برخوردار نخواهند شد.

البریج کولبی، معاون وزیر دفاع ترامپ در امور استراتژی به پالتیکو گفت: «ایالات متحده نیروی نظامی کافی برای همه ندارد. ما نمی‌توانیم در اروپا علیه روس‌ها بجنگیم، وقتی بدانیم چینی‌ها و روس‌ها در حال همکاری هستند و چینی‌ها تهدیدی خطرناک‌تر و مهم‌تر هستند.» کولبی افزود، اعضای اروپایی این نهاد نظامی «نیاز دارند مانند الان نیروهای جنگی معتبری برای مقابله با حمله روسیه تولید کنند.»

به عنوان بخشی از «تغییر جهت‌گیری رادیکال» ناتو در دوران ترامپ، ایالات متحده پایگاه‌های هوایی و دریایی خود را در اروپا حفظ خواهد کرد، اما «بخش عمده‌ای از پیاده‌نظام، زره‌پوش، تدارکات و توپخانه» را به عهده متحدان قاره‌ای می‌گذارد.

به نوشته وب‌سایت پالتیکو، کشورهای اتحادیه اروپا «به وضوح آماده ایفای نقش نظامی چشمگیر به این زودی‌ها نیستند»، در حالی که این قاره «از نظر اقتصادی ضعیف‌تر و بیش از هر زمان دیگری به منابع انرژی ایالات متحده وابسته است.»

ریچارد گرنل، سرپرست سابق اداره اطلاعات ملی ترامپ در واکنش به مقاله پالتیکو در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) گفت: «مهم است که توجه داشته باشیم که همه این نظرات از سوی دونالد ترامپ نیست.» کمپین ترامپ به درخواست‌های این رسانه برای اظهار نظر پاسخ نداد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار