کد خبر: 1237232
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰

جوان آنلاین: کنگره امریکا به اصلاحیه‌ای رأی مثبت داد که راه را برای چشم‌پوشی از تعداد شهدای ناشی از حمله صهیونیست‌ها به باریکه غزه طی ماه‌های گذشته هموار می‌کند. یکی از اعضای کنگره چنین اقدامی را مشمئز‌کننده و گامی در جهت انکار نسل‌کشی دانسته است. 
از زمان آغاز جنگ غزه در اکتبر گذشته، بسیاری از سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی و همچنین سازمان ملل متحد به وزارت بهداشت غزه تکیه دارند تا آمار فلسطینی‌هایی را که به دست اسرائیلی‌ها به شهادت رسیده‌اند، به دست آورند. جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا در اواخر اکتبر در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «این تصور وجود ندارد که فلسطینی‌ها در مورد تعداد کشته‌شدگان حقیقت را می‌گویند.» این اظهارات نه تنها خشم فلسطینیان، بلکه خشم گروه‌های حقوق بشر و سازمان‌های غیردولتی فعال در غزه را برانگیخت. در چنین شرایطی اعضای کنگره امریکا، به اصلاحیه‌ای رأی مثبت دادند که وزارت امور خارجه را از استفاده از آمار اعلامی وزارت بهداشت غزه درباره تعداد قربانیان در نوار غزه منع می‌کند. نوشته «میدل‌ایست‌آی» در این مورد حاکی از این است که اکثریت اعضای کنگره امریکا از جمله بیش از ۶۰ دموکرات، به این اصلاحیه‌ای رأی مثبت داده‌اند. در حالی که تنها دو جمهوریخواه به آن رأی مثبت ندادند. این رأی، قانونی را به پیش می‌برد که در صورت تصویب، می‌تواند بحث را در داخل دولت ایالات متحده در مورد تأثیر مخربی که جنگ اسرائیل علیه غزه بر جمعیت فلسطینی این منطقه داشته است، خاموش کند. این اصلاحیه که بخشی از لایحه بودجه سالانه وزارت امور خارجه است، روز پنج‌شنبه با ۲۶۹ رأی موافق در برابر ۱۴۴ رأی مخالف به تصویب رسید. رشیده طلیب، نماینده فلسطینی امریکایی در کنگره، حمایت از این قانون را منزجر‌کننده دانست. او در روز رأی‌گیری در صحن کنگره سخنرانی کرد و گفت که این متمم اساساً انکار نسل‌کشی است. طلیب تصریح کرد: «این مشمئز‌کننده است که همکاران من از قانونی حمایت می‌کنند که مقامات امریکایی را حتی از استناد به تعداد کشته‌شدگان فلسطینی منع می‌کند.»
اسامه حمدان، عضو رهبری جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در کنفرانسی خبری در بیروت پایتخت لبنان با تأکید بر اینکه مرگ ناشی از گرسنگی در نوار غزه به یک واقعیت تبدیل شده است، افزود: «اوضاع در استان‌های غزه و شمال بسیار اسفبار است و خطر شهادت هزاران نفر بر اثر گرسنگی را به دنبال دارد. مردم به‌خصوص کودکان به سوءتغذیه و ضعف سیستم ایمنی بدن مبتلا شده‌اند.» حمدان گفت: «سیاست‌هایی که رژیم صهیونیستی در نوار غزه در پیش گرفته است یکی از ابزار‌های نسل‌کشی و انتقام از ملت فلسطین در غزه است. ناتوانی سران جهان برای جلوگیری از اجرای سیاست گرسنگی علیه ملت فلسطین در غزه لکه ننگی بر پیشانی آن‌ها خواهد بود.» او تصریح کرد: این رژیم عمداً اسیران را در زندان‌ها گرسنه نگه می‌دارد. دولت امریکا مسئول مستقیم اوضاع اسفبار انسانی در نوار غزه است. اسکله شناوری که دولت امریکا در غزه احداث کرده است جز اقدامی تبلیغاتی و نمایش بی‌ارزش سیاسی چیز دیگری نیست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار