سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: اکران انیمیشن «آخرین داستان» در حالی آغاز شد که این فیلم به خاطر تبصرههای سختگیرانه برای اکران در امکان خرید بلیت دچار مشکل است. این انیمیشن اکنون تنها نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۰ است. وضعیت اکران «آخرین داستان» اعتراض اشکان رهگذر کارگردان این انیمیشن را به دنبال داشته است. رهگذر در نامهای به سیدعباس صالحی وزیر ارشاد از شرایط نامناسب اکران این فیلم گلایه کرده است.
وی در نامه خود نوشت: «نمیدانم نام انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» را شنیدهاید یا نه؟! مدیران تحتالامر شما حتماً نام این اثر را که بسیار برای کشورش افتخارآفرینی کرده است، شنیدهاند؛ انیمیشنی با آبرو و با استانداردهای جهانی درباره شاهنامه فردوسی؛ همان کتابی که سالهاست در کتابخانههای ما ایرانیها خاک میخورد و همیشه از خودمان پرسیدهایم که چرا کسی برای این کتاب کاری نمیکند!
جناب وزیر! حدود ۱۰ سال پیش من جوان ۲۳ سالهای بودم که به واسطه دغدغه خانوادگی و ملی که داشتم، تصمیم گرفتم تا اثری آبرومند در رابطه با شاهنامه بسازم. میخواستم همان کاری را انجام دهم که آرزوی بسیاری از ایرانیان همچون من بود، ساختن فیلمی درباره شاهنامه فردوسی بزرگ. ناگفته نماند از همان روزهای اول بذر ناامیدی را در دل ما پاشیدند؛ به هر کدام از سازمانهای سینمایی- البته نه در دوران شما- که خودشان را متولی فرهنگ و هنر میدانستند مراجعه که میکردیم این جملات را میشنیدیم: «ساخت فیلمی با موضوع شاهنامه در اولویت ما نیست! بودجه نداریم! نمیتوانی تمامش کنی! چطور انتظار داری بودجهمان را خرج چنین فیلمی کنیم؟» آقای وزیر! ولی ما ناامید نشدیم. من و برادرانم و جوانان استودیویمان با همت خودمان این فیلم را ساختیم و برای ساختنش از همه چیزمان گذشتیم؛ من و برادرانم داراییمان را فروختیم و فیلممان را ساختیم، نه برای آنکه درگیر جنون شده بودیم، بلکه به این دلیل که به هدفمان اعتقاد داشتیم تا اینکه در سال ۲۰۱۳ در مهمترین جشنواره انیمیشن دنیا، جشنواره بینالمللی «اَنِسی» فرانسه، در بخشی که انیمیشنهای در حال ساخت باهم به رقابت میپرداختند، از بین بیش از ۹۰ اثر رسیده از سراسر جهان، جزو شش انیمیشن برتر در حال ساخت شناخته شدیم.
آن زمان بود که فرانسویها از ما حمایت کردند، حتی آنها بیش از تمامی مدیران سینمایی کشور خودمان، ما را جدی گرفتند و به بازار جشنواره بینالمللی فیلم «کن» معرفی کردند تا شاید در آنجا بتوانیم سرمایهگذاری برای به پایان رساندن فیلممان پیدا کنیم. سرمایهگذار هم پیدا شد، ولی همانطور که میدانید تحریمها مانع جدی، سر راه ورود سرمایهگذاران خارجی به ایران هستند ولی حضورمان در این جشنوارهها به ما کمک کرد تا بتوانیم سرمایهگذار خصوصی داخلی را به پروژه «آخرین داستان» جذب کنیم.
جناب وزیر، در مسیر تولید این اثر برای حدود هزار نفر به شکل مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد کردیم و در حال حاضر ۱۱۰ نفر در مجموعه دانشبنیانی که «آخرین داستان» را ساخته است، مشغول به کارند ولی صادقانه عرض میکنم که در مسیر کاریمان از دغدغههای دولت برای حمایت از اشتغالزایی، تولید ملی یا پاسداشت فرهنگ ملی و... جز شعار چیز دیگری ندیدهایم. در این ۱۰ سال هیچ حمایتی نشدیم و با دست خالی کاری را به سرانجام رساندیم که بسیاری از شرکتها و سازمانهای تحت حمایت شما که بودجههای بلاعوض میلیاردی دارند، نتوانسته بودند در تمامی اعصار حیات خود انجام دهند. ما برای اولین بار پرچم سینمای انیمیشن ایران را در مهمترین جشنوارههای فیلم و انیمیشن جهان بالا بردیم، در حدود ۳۰ جشنواره خارجی معتبر حضور پیدا کردیم که حاصل آن شش جایزه جهانی و شش جایزه داخلی بود.
جناب وزیر! «آخرین داستان» نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۰ است، به این واسطه امسال دو نماینده از کشورمان در رقابتهای اسکار حضور دارد و توانستهایم در ۳۲ کشور قرارداد پخش این انیمیشن سینمایی را ببندیم، رایت آلبوم موسیقیاش را در خارج از ایران بفروشیم، کتابهای مصورش را در داخل و خارج از ایران منتشر کنیم، بازی موبایل تبلت آن را بسازیم و باز هم تأکید میکنم که تا به امروز میلیاردها تومان پول دولتی خرج انیمیشن ایرانی شده است ولی تمام دستاوردها و موفقیتهای پروژه «آخرین داستان» بدون کوچکترین کمک دولتی کسب شده است.»