کد خبر: 943659
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۶
فعاليت 16 هزار تشکل جهادی در بخش‌های مختلف کشاورزی
نيازبه توليد انواع مواد غذايي با كيفيت بالا در كشور كه كشاورزي مهمترين ركن آن را از گذشته تا كنون بازي كرده است موجب شده تا اين بخش هرساله نيازمند به سرمايه گذاري وحمايت همه جانبه باشد.

محمدرضا سوري

 

نيازبه توليد انواع مواد غذايي با كيفيت بالا در كشور كه كشاورزي مهمترين ركن آن را از گذشته تا كنون بازي كرده است موجب شده تا اين بخش هرساله نيازمند به سرمايه گذاري وحمايت همه جانبه باشد.

با وجود اينكه در سالهاي اوليه انقلاب جهاد سازندگي توانست دراين زمينه اقدامات خوبي  را انجام دهد، اما با ادغام اين نهاد در وزارت كشاورزي عملا اين مهم روبه فراموشي رفت تا اينكه پس از سالها  تشكيل اردوهاي جهادي موجب شدتا دوباره اقدامات گذشته از نوع آغاز شود.

موضوعي كه به گفته رئیس تشکل‌های جهادی وزارت جهاد کشاورزی درحال حاضر ۱۶ هزار تشکل جهادی در بخش‌های مختلف کشاورزی کشور فعال است، كه اين مهم مي تواندبه توسعه خدمات بیشتر جامعه منتهی می‌شود.

دراين ميان سمنان ازجمله استانهاي كشور به شمار مي رود كه دراين زمينه فعاليتهاي بسياري را به انجام رسانده است.

 

******

از آنجا كه ايران يك كشور كشاورزي محور به شمار مي رود لذا اين مهم موجب شده تا سالانه ۱۲۰ میلیون تن محصول کشاورزی در کشور تولید شود .

اين مهم موجب شده تا 35محصول کشاورزی ایران جزو رتبه‌های 1 تا 10 جدول جهانی باشد.

سیب، کشمش و مرکبات، هندوانه، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، پیاز و موسیر و پسته با پوست، رب گوجه‌فرنگی، زعفران، مغز پسته تازه ازجمله مهمترين محصولات توليدي صادراتي به شمار مي روند.

با اين وجودسنتي بودن كشاورزي در بيشتر استانهاي كشورسبب شده تا كشاورزان به حمايت هاي مختلف نيازمند باشند.

کشاورزی در نقاط مختلف کشور همچنان به روش سنتی انجام می‌شود و 90 درصد آب استحصالی کشور در این بخش مورد استفاده قرار گرفته و هدر می‌رود و آبیاری زمین‌های کشاورزی با استفاده از روش های نوین چندان در میان کشاورزان جا نیفتاده است. روش سنتی و غرقابی کشت و تولید، کاشت محصولاتی که به آب زیادی نیاز دارد و در نهایت نبود الگوی مناسب و سراسری برای تولید محصولات زراعی، از جمله عواملی است که موجب شده کشور همواره با مشکل کمبود آب و پدیده خشکسالی و خسارات ناشی از آن در بخش کشاورزی مواجه باشد.

 ۱۶ هزار تشکل جهادی در بخش‌های مختلف کشاورزی

از آنجا كه قسمت اعظم كشاورزي در كشور به صورت سنتي است لذا اين مهم موجب شده تا هزينه بسياري بردوش كشاورزان تحميل كند موضوعي كه موجب شد تا از اوايل پيروزي انقلاب گروهي از جوانان علاقمند تحت عنوان جهاد سازندگي به كمك كشاورزان نيازمند بشتابند،كه درحال حاضر اين مهم در قالب گروه هاي جهادي انجام مي گيرد.

رئیس تشکل‌های جهادی وزارت جهاد کشاورزی بابیان اینکه ۱۶ هزار تشکل جهادی در بخش‌های مختلف کشاورزی کشور فعال است، مي گويد:« این ظرفیت به توسعه خدمات بیشتر جامعه منتهی می‌شود.»

سید محمدرضا طباطبایی نسب بابیان اینکه ۱۶ هزار تشکل جهادی در بخش‌های مختلف کشاورزی کشور فعال است، مي افزايد:« فعالیت این تشکل‌ها می‌تواند منجر به ارائه خدمات بیشتر و مطلوب‌تر در سطح جامعه شود.»

اردوهای جهادی عامل تثبيت جمعیت روستایی

مشكلات ريزودرشت در روستاها موجب شده تا از چند سال قبل زنگ خطر خالي شدن روستاها به صدا درآيدموضوعي كه با توجه به سهم بالاب روستاييان در توليدات مواد غذايي مي تواند مشكل آفرين باشد.

دراين ميان باييد از سمنان نام برد موضوعي كه موجب شدتا براي رفع مشكلات كشاورزان اين استان اقدامات خوبي از سوي گروه هاي جهادي انجام بگيرد.

فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان با اشاره به اهمیت برگزاری اردوهای جهادی برای رفع محرومیت از چهره روستاهای کشور مي گويد: «یکی از دستاوردهای مهمی که اردوهای جهادی دارد و می‌توان به آن اشاره کرد، تثبیت جمعیت روستایی است. »

سردار حسن حسن‌زاده مي افزايد:« یکی از اهداف اصلی اردوهای جهادی ارتقای روحیه جهادی، تسری دادن آن به دستگاه‌های اجرایی و رسیدن به اهداف عالیه انقلاب اسلامی است.»

وی با اشاره به اهمیت برگزاری اردوهای جهادی با حضور پرشور و گسترده بسیجیان ادامه مي دهد: «یکی از کار‌های بسیار شایسته‌ای که در بسیج در حال تکامل است و سال به سال قوی‌تر و تکامل یافته‌تر می‌شود؛ همین موضوع گروه‌های جهادی است که به‌ویژه در روستاها و شهرهای کمتر برخوردار، به منظور محرومیت‌زدایی و انجام فعالیت‌های فرهنگی، عمرانی، آموزشی و پزشکی صورت می پذیرد.»

به گفته فرمانده سپاه قائم آل محمد (عج) استان سمنان در سال‌های اخیر برگزاری اردوهای جهادی به صورت تخصصی سازمان‌دهی شده است كه بر این اساس گروه‌های جهادی با توجه به تخصص‌های موجود در حوزه‌های مختلفی مانند عمرانی، فرهنگی، آموزشی، قرآنی، درمانی و پزشکی در روستاها و حاشیه شهرها به ارائه خدمات مشغول‌اند.

فعاليتهاي فعالیت‌های جهادی با اهداف ارزشمند و والایی انجام می‌گیرد که یکی از مهم‌ترین این اهداف، تثبیت جمعیت در روستاها و ارتقای سطح فرهنگی، آموزشی، بهداشتی و نیز توانمند‌سازی اهالی روستاها در استان سمنان است.

لذا با توجه به بحث مهاجرت شدید روستائیان از روستاها به شهرها، فعالیت‌های گروه‌های جهادی در روستاها در راستای رفع مشکلات زیرساختی از قبیل آب و جاده و مواردی از این دست و در مجموع رفع کمبود در زیرساخت‌های مورد نیاز روستاها، می‌تواند بسیار راهگشا و مؤثر باشد.

اشتغال پایدار روستاها اولويت اول  گروه‌های جهادی

از آنجا كه روستاها نقش مهمي در زمينه توليدات محصولات غذايي وكشاورزي دارند ، لذاين مهم مي طلبد تا تمامي زير ساختها واقلام مورد نياز آنها فراهم شود موضوعي كه موجب شده تا اردوهاي جهادي براي حل اين مشكلات در زمانهاي مختلف به روستاها بروند.

يكي از اساتيد دانشگاه دراين خصوص مي گويد:« يكي از اهداف  مهم اقتصاد مقاومتی دستيابي به اشتغال پایدار در سطوح روستايي ـ شهري و ملي است. اشتغال پايدار نيز از طريق توانمندسازي و ظرفيت سازي ذينفعان و ساكنان روستايي در قالب تشكل‌هاي مردم نهاد شكل مي گيرد كه اين موضوع نيز موجب ارتقاء  توانمندي  اجتماعي ـ اقتصادي دروني جامعه روستايي مي‌شود.»

شفیعی ثابت مي افزايد:«از آنجا كه یکی دیگر از راه­ های عملی ساختن اشتغال پایدار شناسایی موارد توانمندی زنان و مردان روستایی است. گروه­ های جهادی می­توانند منافع [مشترک]حاصل از تشکل­های مردم نهاد را برای روستاییان تبیین کنند و آن­ها را به سمت همگرایی هدفمند سوق دهند.»

آمارها نشان مي دهد، از زمان تشکیل بسیج سازندگی در سال 78 تا امروز، گروه های جهادی بیش از 200 هزار پروژه عمرانی از قبیل ساخت مسجد، منزل مسکونی برای محرومان، مدرسه، سرویس بهداشتی، خانه عالم، حوزه علمیه و نیز خدماتی چون آبرسانی، برق رسانی، راهسازی و ... را اجرا و به بهره برداری رسانده اند.

اين درحالي است كه تعریف محرومیت نیازمند بازنگری است و محرومیت دیگر در برخوردار نبودن از راه، مدرسه، مسجد و بهداشت مناسب خلاصه نمی شود. گروه های جهادی با مشاهده نمونه های عینی و کسب تجربیات دقیق معتقدند برخوردار نبودن از شغل و ناتوانی در تولید محصول قابل عرضه به بازار مهمترین معیار محرومیت است. مردم اگر شغل نداشته باشند، امکانات عمرانی هم کارایی ندارد اما اگر شغل داشته باشند خودشان می توانند همه چیز را فراهم کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار