کد خبر: 939575
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۵
در مورد زعفران ایران همین بس که بدانیم به‌رغم اینکه اکثر مردم فکر می‌کنند این محصول متعلق به استان‌های شمال شرقی کشور است، ولی در حال حاضر ۲۴ استان درگیر تولید زعفران هستند.
سيداحمد هاشمى اشكا
سرویس ایران جوان آنلاین: بازارپسندی و توجه به مدل توریستی زعفران در کشور می‌تواند منجر به ایجاد ارزش افزوده شود. با توجه به اینکه ایران بزرگ‌ترین تولید کننده زعفران در دنیا است؛ گروهی در تربیت حیدریه به این فکر افتاده‌اند که تا برای استفاده از این همه ظرفیت در این صنعت، رویدادی استارت آپی در صنعت زعفران برگزار کنند. کاری که حتماً می‌تواند صنعت زعفران را متحول کند.

یکی از بازار‌های صنعت زعفران بازار عرضه گل و پیاز زعفران است که این بازار می‌تواند در زمینه ایجاد اشتغال و سودآوری حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد ولی به شرطی که دست دلالان از مراحل خرید تا فروش حذف شود. همچنین گل‌های زعفرانی که به فروش می‌رسند معمولاً در محیط نامناسبی قرار می‌گیرند که این باعث میکروبی شدن گل زعفران می‌شود. در همین راستا یکی از استارت آپ‌هایی که در صنعت زعفران وارد شده برای حذف واسطه‌ها و خرید گل‌های زعفران در شرایط بدون میکروب توانسته اپلیکیشینی را طراحی کند.

مدیر مرکز رشد واحد‌های فناور تربت حیدریه با بیان اینکه حذف دلالان با یک اپلیکیشن ایرانی برای خرید زعفران با کیفیت در حال اجراست، می‌گوید: «به واسطه این اپلیکیشن گل‌های زعفران در محل زمین کشاورزی به فروش می‌رسند و به محل دیگری وارد نمی‌شوند؛ به این صورت که به واسطه این نرم افزار خریدار و فروشنده می‌توانند تعامل برقرار کنند تا در بستر آنلاین گل مزرعه به خریدار به فروش برسد. همچنین دلالی در پروسه فروش گل زعفران که منجر به نوسانات بازار می‌شود از بین می‌رود؛ همچنین گل زعفران در مزرعه بدون اینکه وارد مکانی شود و میکروب جذب کند، به فروش می‌رسد.» به گفته مسعود جمشیدیان این اپلیکیشن طوری طراحی شده که می‌تواند قیمت کارشناسی شده را برای زعفران تعیین کند؛ البته برای فروش پیاز زعفران هم می‌توان با این اپلیکیشن با فروشنده و خریدار در تعامل بود. تاکنون چنین نمونه‌ای برای خرید و فروش گل زعفران نداشته‌ایم و سرمایه‌گذاری روی این موضوع می‌تواند تحول شگرفی در فروش گل زعفران ایجاد کند.

زعفران دارویی حیاتی

کارکرد گیاهانی از جمله زعفران تنها به صنعت غذایی محدود نمی‌شود بلکه می‌توان از آن‌ها در صنعت دارویی نیز بهره برد. از همین رو محققان کشور در صدد بر آمدند تا از گیاه زعفران برای درمان زخم‌های دیابتی استفاده کنند. زخم‌های دیابتی‌ها عفونی هستند و قابلیت ترمیم ندارند از همین رو گروهی از دانشجویان به این فکر افتاده‌اند تا تحقیقاتشان را بر روی پروژه‌ای در جهت تولید پماد، پانسمان و چسب درمان از زعفران متمرکز کنند. در طول این تحقیقات حالا توانسته‌اند اثبات کنند که ماده‌ای در زعفران می‌تواند در ترمیم زخم‌های دیابتی مؤثر باشد. در همین رابطه علیرضا رامندی، دانشجوی بیوتکنولوژی دانشگاه تربت حیدریه با بیان اینکه در این پروسه از فناوری نانو بهره بردیم، می‌گوید: «تولید نانو ذرات نقره از بنیه زعفران، موجب ترمیم زخم‌های دیابتی می‌شود؛ طی آزمایشات بررسی نانوذره و تأثیر آن در موش‌های مبتلا به دیابت به نتیجه رسیدیم که این ماده می‌تواند زخم‌های دیابتی را ترمیم کند. پروسه درمانی اثر ماده تولیدی روی موش‌های ۲۱ روزه نشان داد که ترمیم زخم دیابتی امکان‌پذیر است.» وی با بیان اینکه درصدد هستیم که پژوهش خود را در قالب مقاله استخراج کنیم، تأکید می‌کند: «پانسمانی که با فرآوری زعفران تولید خواهد شد برای افراد مبتلا به زخم‌های دیابتی کاربرد دارد. ما یقین داریم که این طرح ارزش تجاری‌سازی شدن را دارد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار