کد خبر: 936015
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۵
به دنبال پیروزی‌های گسترده محور مقاومت و فروپاشی گروه‌های تروریستی در سوریه، اردن به عنوان یکی از حامیان تروریست‌ها نه تنها سیاست‌های خود را تغییر داده بلکه دو کشور تلاش می‌کنند با عبور از گذشته، روابط خود را در سطح تبادل هیئت‌های وزارتی بهبود دهند.
به دنبال پیروزی‌های گسترده محور مقاومت و فروپاشی گروه‌های تروریستی در سوریه، اردن به عنوان یکی از حامیان تروریست‌ها نه تنها سیاست‌های خود را تغییر داده بلکه دو کشور تلاش می‌کنند با عبور از گذشته، روابط خود را در سطح تبادل هیئت‌های وزارتی بهبود دهند.
منابع آگاه سیاسی فاش کردند که تماس‌هایی میان اردن و سوریه برقرار است تا سطح روابط دو کشور به تبادل هیئت‌های وزارتی طی هفته‌های آینده برسد. اخیراً عمر الرزاز، نخست‌وزیر اردن گفته بود که مایل است از برخی وزرای سوری استقبال کند.
این تحولات چند روز پس از دیدار یک هیئت پارلمانی اردن با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه صورت می‌گیرد. این سفر که هفته قبل به ریاست عبدالکریم الدغمی، رئیس اسبق پارلمان اردن صورت گرفت در نوع خود اولین سفر از سال ۲۰۱۱ محسوب می‌شود. منابع خبری گزارش دادند بشار اسد از الدغمی خواست پیام شفاهی را به عبدالله دوم، پادشاه اردن منتقل کند. اسد در این پیام گفت: به پادشاه اردن بگویید ما به جلو چشم دوخته‌ایم نه به عقب. اردن یکی از حامیان اصلی تروریست‌ها محسوب می‌شود و سیاست‌های این کشور در باز گذاشتن مرز‌های خود به روی گروه‌های تروریستی نقش مهمی در طولانی شدن جنگ سوریه داشت، اما پس از ورود روسیه به کارزار سوریه امان خیلی زود به این نتیجه رسید که دمشق سقوط نخواهد کرد و لذا از آن زمان سیاست‌های خود را به صورت محسوسی در رابطه با سوریه تغییر داد. حالا همزمان با نزدیک شدن به مراحل پایانی جنگ سوریه، به نظر می‌رسد تلاش‌هایی در جریان است تا روابط اردن و دمشق بهبود یابد. چند هفته قبل یک گذرگاه مرزی بین دو کشور مجدداً بازگشایی شد و گزارش‌ها حاکی از استقبال تجار دو طرف از این تحولات است. ارتقای روابط به سطح وزیران نشان می‌دهد دمشق و امان برای احیای روابط خود همانند قبل از جنگ مصمم هستند. ولید المصری، وزیر شهرداری‌ها و حمل و نقل اردن در پیامی مستقیم از میزبانی از همتای سوری خود در امان استقبال کرده است. به نظر می‌رسد وزیر گردشگری اردن نیز می‌خواهد از همتای سوری خود برای سفر به امان دعوت کند.

اردوغان: دیگر داعشی در سوریه وجود ندارد
رئیس‌جمهور ترکیه گفت: «دیگر داعشی در سوریه وجود ندارد، تنها گروه‌های کوچکی هستند که آموزش دیده و برای مواقع خاص و ایجاد هرج و مرج در ترکیه و منطقه، تحت لوای داعش نگه داشته شده‌اند.» به نظر می‌رسد هدف رئیس‌جمهور ترکیه از بیان این اظهارات اشاره به ادعای امریکایی‌ها است که می‌گویند برای مبارزه با داعش باید در سوریه بمانند و کرد‌ها را تجهیز کنند.
رئیس‌جمهور ترکیه تأکید کرد: «فعالیت شاخه سوری پ. ک. ک. تنها یک هدف دارد و آن کشور ما است. ما نمی‌توانیم در برابر فعالیت‌های این گروه ساکت باشیم.»
شاخه سوری پ. ک. ک. همان «یگان‌های مدافع خلق» یا «نیرو‌های دموکراتیک سوریه» هستند که در شمال شرقی سوریه به پیاده نظام امریکا تبدیل شده‌اند. این نیرو‌ها اخیراً تلفات سنگینی متحمل شده‌اند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه روز گذشته اعلام کرد که حملات چند روز اخیر داعش به پایگاه‌های نیرو‌های سوریه دموکراتیک در شرق دیرالزور به کشته شدن ۹۲ تن از این نیرو‌ها منجر شده است که از زمان تشکیل این نیرو‌ها در سال ۲۰۱۵ برای یک عملیات بی‌سابقه است.

اسد: رسانه باید خلأ‌های موجود در جوامع عربی را پر کند
رئیس‌جمهور سوریه در دیدار با یک هیئت از اعضای دبیرخانه عمومی اتحادیه روزنامه‌نگاران عرب بر نقش رسانه در مبارزه با طرح‌های خارجی تأکید کرد. در جریان این دیدار بر اهمیت نقش رسانه در عرصه عربی تأکید شد، زیرا جنگ‌های خارجی که علیه ملت‌های عربی آغاز شده، فکری و رسانه‌ای است و رسانه‌ها حامل و ناقل عملی ابزار‌های فکری این جنگ‌ها به شمار می‌روند. اسد تأکید کرد که مصون نگه داشتن فعالان عرصه رسانه برای حفظ ملت‌ها یک امر اساسی است، زیرا آنچه از مدت‌ها در خارج رخ می‌دهد بازی با مفاهیم است. وی گفت: چالش اصلی برای رسانه، بر عهده گرفتن مسئولیت آگاه‌سازی و ارائه اطلاعات به عامه مردم است، تا ملت بتوانند تحلیل داشته باشند و ارتباط آنچه را که پیرامون‌شان می‌گذرد پیدا کنند.
اعضای این هیئت نیز اعلام کردند که تصمیم این اتحادیه برای برگزاری نشست‌های دبیرخانه عمومی در دمشق به خاطر این بود که این پیام به مردم جهان داده شود که سندیکا‌ها و اتحادیه‌های عربی در جنگ علیه تروریسم حامی سوریه هستند. این افراد با اشاره به آگاهی ملت سوریه که باعث شد با وجود حمایت همه‌جانبه خارجی از جنگ علیه سوریه در برابر آن بایستد، خاطرنشان کردند که پیروزی در نبرد رسانه‌ای نیازمند تغییر گفتمان و زبان رسانه‌ای است تا بر مردم تأثیر بیشتری داشته باشد و در نتیجه ابزار‌هایی برای تقویت شهروند عربی در برابر طرح‌های خارجی وجود داشته باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار