کد خبر: 935860
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۷
هرچند ترامپ تصمیم گرفته از قاتل خاشقجی حمایت کند، اما پیام‌ها و مواضعی که از کنگره شنیده می‌شود حکایت از آن دارد که سناتور‌های امریکایی برخلاف تصمیم رئیس‌جمهور خود مصمم هستند با محمد بن‌سلمان به صورت جدی برخورد کنند.
هرچند ترامپ تصمیم گرفته از قاتل خاشقجی حمایت کند، اما پیام‌ها و مواضعی که از کنگره شنیده می‌شود حکایت از آن دارد که سناتور‌های امریکایی برخلاف تصمیم رئیس‌جمهور خود مصمم هستند با محمد بن‌سلمان به صورت جدی برخورد کنند.
یک قانونگذار ارشد سنای امریکا می‌گوید در صورتی که مقام‌های سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) در گفت‌وگو با او تأیید کنند که «محمد بن‌سلمان» دستور قتل «جمال خاشقجی» را داده، او برای تحریم ولیعهد عربستان سعودی تلاش می‌کند. «لیندسی گراهام» سناتور ارشد جمهوریخواه گفت: «اگر مدارک کافی برای نتیجه‌گیری در این باره که محمد بن‌سلمان در این قتل دست داشته وجود داشته باشد، در آن صورت اقدامات لازم را برای طرح این موضوع در قالب قطعنامه در سنا انجام خواهم داد.»
لیندسی گراهام از سناتور‌های سرشناس کنگره محسوب می‌شود که روابط نزدیکی با عربستان سعودی دارد و همواره موضع تندی علیه ایران اتخاذ می‌کند. این اظهارات گراهام پس از آن صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ بدون توجه به گزارش سیا اعلام کرد از محمد بن‌سلمان حمایت خواهد کرد. این موضع ترامپ با انتقاد‌های گسترده در داخل امریکا مواجه شده و رسانه‌های امریکایی تأکید دارند حالا که ترامپ قصد حمایت از قاتل خاشقجی را دارد کنگره باید به صورت جدی با این مسئله برخورد کند.
پرونده خاشقجی باعث شده سناتور‌های امریکایی به صورت فراجناجی برای تنبیه قاتلان خاشقجی اقدام کنند. گراهام در ادامه افزود: «من همچنین در قطعنامه خودم به سنا به دیگر رفتار‌های محمد بن‌سلمان از قبیل: مدیریت جنگ یمن، داستان عجیب و غریب [حبس و گروگان گرفتن]نخست‌وزیر لبنان و محاصره قطر بدون مشورت با امریکا هم نگاه خواهم کرد، رفتار‌هایی که بسیار دمدمی‌مزاج و مخرب بوده است.» این سناتور ارشد جمهوریخواه همچنین از همکاری با «باب منندز» عضو ارشد دموکرات کمیته روابط خارجی سنای امریکا برای اعمال تحریم‌های سفت و سخت علیه عربستان سعودی در رابطه با قتل خاشقجی خبر داد و گفت که برای تحریم محمد بن‌سلمان هم تلاش می‌کند. این سناتور هم‌حزبی ترامپ گفت: «ما نمی‌توانیم یک رابطه استراتژیکِ نرمال با کسی که اینقدر دیوانه است، داشته باشیم». وی در بخش دیگری از مصاحبه درباره احتمال مجازات عربستان سعودی از طریق توقف فروش سلاح از امریکا گفت: «همه چیز روی میز قرار دارد». او که در حال رایزنی و تدارک برای ریاست بر کمیته امور قضایی سنای امریکا است، پیش از این چندین بار گفته بود تداوم روابط واشنگتن با ریاض از اهمیت بالایی برخوردار است، اما «این فرد [محمد بن‌سلمان]باید کنار برود.»

دادخواست وکلای تونسی برای لغو سفر ولیعهد سعودی
با نزدیک شدن به زمان سفر ولیعهد سعودی به تونس، وکلای این کشور با ارائه دادخواستی به دادگاه خواستار لغو سفر وی شدند. بن‌سلمان قصد دارد روز سه شنبه نیز به تونس سفر کند و در همین ارتباط شبکه الجزیره روز گذشته گزارش داد که جمعی از وکلای حقوقی تونس با ارائه دادخواستی فوری به دادگاه بدوی خواستار لغو سفر بن‌سلمان شدند. «مبارکه البراهمی» نماینده پارلمان تونس نیز در این باره گفت که سفر بن‌سلمان به تونس در راستای ترمیم چهره وی پس از قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول صورت می‌گیرد. البراهمی در مصاحبه با شبکه المیادین افزود: «هرگز نمی‌پذیریم بن‌سلمان این لکه ننگ را با سفر به تونس بشوید». وی اشاره کرد که بن‌سلمان جنایتکار است و آخرین جنایت وی نیز قتل خاشقجی است. در همین حال، ۱۰۰ تن از روزنامه‌نگاران مصری مخالفت خود را با استقبال از محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی در قاهره اعلام کردند. آن‌ها در بیانیه‌ای تأکید کردند، از بن‌سلمان به دلیل اینکه ارزش‌های انسانی از جمله حق زندگی شهروندانش را نابود کرده، استقبال نمی‌کنند. آن‌ها قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول را جنایتی علنی و به معنای واقعی کلمه دانستند. محمد بن‌سلمان روز گذشته وارد مصر شد. عبدالباری عطوان، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سرشناس جهان عرب روز گذشته در رأی‌الیوم در همین خصوص نوشت که ولیعهد سعودی با سفر دوره‌ای به چند کشور منطقه، نه تنها نمی‌تواند چهره خود را پس از ترور جمال خاشقجی بهبود بخشد، بلکه موج بزرگ مخالفت نهاد‌های مدنی با این سفر می‌تواند او را بیشتر منزوی کند.

فنلاند فروش تسلیحات به ریاض را متوقف کرد
پس از آلمان و دانمارک، فنلاند هم فروش تسلیحات به عربستان سعودی را متوقف کرد. این کشور‌ها امیدوارند که دیگر کشور‌های اتحادیه اروپا هم همین رویه را در پیش بگیرند. امریکا همچنان با وجود قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی و ادامه جنگ و تداوم بحران در یمن به فروش تسلیحات به عربستان سعودی ادامه می‌دهد. بنابر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، کپنهاک و هلسینکی با اشاره به بحران کنونی در یمن اعلام کردند که اگر چه دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور امریکا همچنان از ریاض حمایت می‌کند، اما کشور‌های دیگر تلاش‌های رو به گسترشی را در زمینه ممنوعیت فروش تسلیحات به پادشاهی سعودی در پیش گرفته‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار