کد خبر: 920431
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰
انتشار بخش دیگری از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با هیئت دولت
بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر دستور ایشان به دولت برای تشکیل یک کارگروه قوی، پرکار، دانا، خطرپذیر و شجاع جهت بررسی مشکل بانک‌ها و نقدینگی منتشر شد. صبح روز یک‌شنبه ۲۴ تیرماه خبر مهمی روی خروجی خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها قرار گرفت.
بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر دستور ایشان به دولت برای تشکیل یک کارگروه قوی، پرکار، دانا، خطرپذیر و شجاع جهت بررسی مشکل بانک‌ها و نقدینگی منتشر شد.
صبح روز یک‌شنبه ۲۴ تیرماه خبر مهمی روی خروجی خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها قرار گرفت. خبر حاکی از جلسه مهم رهبر انقلاب با هیئت دولت بود؛ جلسه‌ای خارج از برنامه‌های از پیش معین‌شده رهبر انقلاب. تا به حال، رهبر انقلاب معمولاً در هر سال، یک یا نهایتاً دو بار با «کابینه دولت» دیدار می‌کردند؛ یک دیدار در ماه مبارک رمضان و در کنار سایر دیدار‌های رمضانی ایشان بود که عمده آن نیز به نهج‌البلاغه‌خوانی و ذکر توصیه‌های اخلاقی و رفتاری مدیران و مسئولان تراز اول اجرایی کشور اختصاص می‌یافت و یک دیدار هم در شهریورماه و همزمان با هفته دولت که معمولاً رهبر انقلاب ضمن برشمردن برخی از محاسن و معایب دولت، توصیه‌هایی اجرایی برای پیشبرد بهتر امور به هیئت دولت می‌فرمودند، اما حالا در واپسین روز‌های تیرماه، رهبر انقلاب، دیدار دیگری را خارج از روال مذکور ترتیب دادند. جالب آنکه برخلاف دو دیدار قبل که معمولاً درخواست برگزاری آن از سوی هیئت دولت به رهبر انقلاب داده شده بود، این بار رهبر انقلاب هیئت دولت را برای حضور و برگزاری جلسه فراخواندند.
مهم‌ترین دستور کاری که در این جلسه مورد توجه قرار گرفت، تأکید رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد و تهاجمی است که از سوی غرب علیه کشورمان صورت گرفته است. شاید وضعیت فشار اقتصادی فعلی بسیاری را برای بهبود شرایط نا امید کرده باشد به خصوص آنکه نابسامانی‌ها و مشکلاتی که از ۴۰ سال پیش به دلایل گوناگون حل نشده باقی مانده‌اند، هم اکنون در حال نمایش خود با عوارض گوناگون هستند.

با این حال رهبر انقلاب، اما دقیقاً مبتنی بر امکانات و ظرفیت‌های واقعی کشور در نقطه مقابل این تفکر قرار دارند. از نظر ایشان درست است که وضعیت کشور با چالش‌هایی همراه است، اما بدان معنا نیست که کشور در انسداد یا بن‌بست قرار دارد.
ایشان در دیدار خود در ماه مبارک رمضان سال ۹۱ به این نکته اشاره می‌کنند و می‌فرمایند: «این راه، چالش دارد، اما راه باز است، بن‌بست وجود ندارد. هدف جبهه مخالف نظام اسلامی و انقلاب اسلامی و دشمن ما این است که راه را بن‌بست نشان بدهد. خودشان هم می‌گویند ما بایستی این کار‌ها را بکنیم، این فشار‌ها را وارد کنیم، این محاصره را بکنیم، این تحریم را بکنیم تا مسئولان جمهوری اسلامی در محاسبات خودشان تجدیدنظر کنند. من عرض می‌کنم ملاحظه واقعیت‌ها نه‌فقط موجب می‌شود ما در محاسبات گذشته‌مان تجدیدنظر نکنیم، بلکه ما را به درستىِ راهی که پیمودیم و راهی که انقلاب جلوی ما گذاشته، مطمئن‌تر می‌کند.»

کارگروه قوی، دانا، خطرپذیر و شجاع تشکیل دهید
در این میان پایگاه اطلاع رسانی حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب گزیده‌ای از بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار اعضای هیئت دولت با ایشان مبنی بر دستور ایشان به دولت برای تشکیل یک کارگروه قوی، پرکار، دانا، خطرپذیر و شجاع جهت بررسی مشکل بانک‌ها و نقدینگی را منتشر کرده است که نشانه اوج توجه ایشان به موارد اقتصادی و ورود جدی به مباحث تخصصی در حوزه اقتصاد به خصوص حوزه پولی و بانکی است. در این دیدار رهبر انقلاب تأکید کردند: به مشکل نظام بانکی به‌طور جدی باید رسیدگی بشود این حرفی است که همه می‌زنند... در نظام بانکی و مشکل نقدینگی‌ای که الان در کشور وجود دارد، اگر چنانچه ما می‌توانستیم با هنرِ هدایت این نقدینگی به کار‌های سازنده و مفید، کشور را پیش می‌بردیم، این نقدینگی نعمت بزرگی بود، الان یک بلای بزرگی است، واقعاً یک چیز خیلی خطرناکی است. این رقم نقدینگی خیلی رقم فوق‌العاده‌ای است هم رقمش خیلی بالا است، هم رشدش زیاد است ۱۵۰۰ هزار میلیارد یک چیز افسانه‌ای است. به نظر من مسئله بانک‌ها و به خصوص تکیه روی مسئله نقدینگی احتیاج دارد به یک کارگروه دانا، حساس، پُرکار، خطرپذیر و شجاع دولت یک کارگروهی تشکیل بدهد... یک کارگروه قوی فعالِ شب‌وروزکار، معین بشوند فقط برای اینکه فکر کنند ببینند با مسئله بانک‌ها و با مسئله نقدینگی چه‌جوری بایستی برخورد کنند. بخش‌های جذابی را برای جذب نقدینگی در نظر بگیرند که البته یک فهرستی به من داده شده... نگذاریم که این نقدینگی سرازیر بشود به طرف ارز و به طرف طلا و به طرف مسکن و به طرف کالا‌ها که خب طبعاً به هرجا که این نقدینگی رو کند و هجوم بیاورد، پدر آن منطقه درمی‌آید... البته کارگروهی که بخواهند بنشینند و هفته‌ای یک جلسه داشته باشند، فایده ندارد، باید یک کارگروه دائمِ شبانه‌روزی از آدم‌های فعال تشکیل بشود، بنشینند واقعاً کار کنند، فکر کنند، سرِ یک ماه، دو ماه، سه ماه یک برنامه کاری روشنی مشخص کنند و بیاورند بدهند به آقای رئیس‌جمهور، دستور اقدام داده بشود و بلافاصله مشغول عمل بشوند... یعنی یک‌چنین چیزی لازم است...»

فرصتی طلایی برای دولت
این بیانات نشان می‌دهد تلاش برخی از رسانه‌های خارجی برای تحمیل این توهم که دولت عملاً از جریان اداره کشور خارج شده، بی‌اساس و ناموجه است. دولت همچنان از نگاه مقام معظم رهبری به واسطه رأی مردم مسئول اداره کشور و ساماندهی شرایط فعلی است. دولت نه تنها از اختیار کافی برای بهبود اوضاع برخوردار است، بلکه حمایت تام و تمام رهبری را نیز در پشت سر خود دارد که نمونه آن تشکیل شورای هماهنگی در سطح سران برای فعالیت‌های اقتصادی و تصویب بدون درنگ آن‌ها از سوی رهبری برای پیشبرد سریع امور است. حالا باید دید که دولت از این فرصت برای خدمت‌رسانی بیشتر و تحول وضع اقتصادی استفاده خواهد کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار