ژانر فيلمهاي كودك و نوجوان از جمله گونههاي سينمايي است كه در تمام كشورهاي جهان از اهميت بالايي برخوردار است؛ كشورهايي كه با ايده، هدفمند و توجه بسيار براي كودكان و نوجوانان خود فيلم ميسازند و در اين مسير همه جوانب را در نظر ميگيرند؛ كودكان و نوجواناني كه در آينده به جوانان آن كشورها تبديل ميشوند؛ جواناني كه تمام اميد يك دولت و ملت براي اعتلابخشي كشورشان هستند. بيشك ميتوان گفت يكي از بزرگترين پيشگامان عرصه فيلمهاي كودك و نوجوان و به خصوص انيميشنهاي سينمايي «هاليوود» است؛ هاليوودي كه امروز تمام تلاش خود را به كار گرفته است تا بهترين آثار خود را در عرصه كودك و نوجوان توليد كند و در اين راستا نيز انيميشنهاي جذابي را توليد كرده است؛ انيميشنهايي كه در عين جذابيت و كيفيت، اهداف غولهاي فيلمسازي دنيا را دنبال ميكنند؛ اهدافي كه بعضاً ضد اسلامي هستند و گاهي هم ترويج همجنس گرايي را در لايه دوم خود دنبال ميكنند. كشور ايران نيز چندين سال است كه به صورت جديدي ساخت انيميشنهاي جذاب براي كودكان و نوجوانان را آغاز كرده و در اين مسير نيز توانسته است اتفاقات خوبي را رقم بزند؛ انيميشنهايي كه گاه مرزهاي جغرافيايي را كنار زدند و توانستند مخاطبان جهاني پيدا كنند. در اين مسير ميتوان به انيميشنهايي مانند «شاهزاده روم»، «فهرست مقدس» و «فيلشاه» اشاره كرد؛ انيميشنهايي كه توانستند علاوه بر افتخارات بينالمللي بسيار، در اكران بينالمللي نيز موفق واقع شوند و از بازار جهاني نيز سهم خواهي كنند اما متأسفانه ساخت آثار انيميشن در سينماي ايران به حالتي سينوسي تبديل شده است، يعني يك ماه يك انيميشن جذاب براي كودكان و نوجوانان ايران وجود دارد و به يكباره چندين ماه هيچ فيلم و انيميشني براي كودكان و نوجوانان وجود ندارد، انگار كه كودكان و نوجوانان به يكباره تمام ميشوند و ديگر نيازي به يك اثر مناسب سن خود ندارند.
سالهاست مديران مختلف سينمايي، پس از روي كار آمدن شعار ميدهند كه بايد سينماي كودك چنين و چنان شود اما اين شعارها و وعدهها هيچ وقت جامه عمل نميپوشند، چراكه از همان اول هم برنامهاي براي انجام آن وعدهها و شعارها وجود نداشته است. مدتهاست ديگر برنامه متقني در عرصه فيلمهاي كودك و نوجوان وجود ندارد حتي شايد بتوان گفت هيچ برنامه متقني در سينماي ايران وجود ندارد و اين عدم وجود برنامهاي جامع و هدفمند، فيلمسازان را هم سردرگم كرده است. همين امر باعث شده است بسياري از مخاطبان سينماي ايران به جاي مراجعه به سينما در خانه خود بنشينند و فيلم خارجي دانلود كنند و از تماشاي فيلمهاي جذاب خارجي لذت ببرند؛ مخاطباني كه شايد اگر با اشتباهات مديران سينمايي ايران، از سينما فراري نميشدند، امروز سينماي ايران يكي از سودآورترين صنايع كشور بود.