کد خبر: 1228201
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
گزارش «جوان» از نخستین روز نمایشگاه کتاب تهران
پنج عنوان از این کتاب‌ها ویژه این نمایشگاه و در همین ایام نمایشگاه به چاپ رسیده‌اند که عنوان سه تای این کتاب‌ها عبارتند از «نی بی‌صدا- الشام و کجایی؟». یکی از برنامه‌های روایت فتح تجدید چاپ کتاب‌های پرمخاطب است که ۴۰ عنوان کتاب تجدید چاپی نیز به دلیل تقاضای بالای مخاطب به این نمایشگاه خواهد رسید. 
 علی شیرین 

جوان آنلاین: ادبیات و نشر دفاع مقدس در این سال‌ها به همت ناشران و نویسندگان و اصحاب فکر و فرهنگ به تدریج جایگاه و سهم خود را از فرهنگ و نشر کشور و نمایشگاه‌ها بازیافته و برگزاری نمایشگاه کتاب بدون آثار ادبیا‌ت و فرهنگ دفاع مقدس ناقص و بی‌معنا تلقی می‌شود. 
گشتی کوتاه در راهرو‌ها‌ی سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در نخستین روز نمایشگاه امسال نشان می‌دهد آثار و محصولات نشر دفاع مقدس با تلاش ناشران و همت و عزم نو‌یسندگان و فعالان فرهنگ و ادبیات دفاع مقدس و تکاپویی که برای ایجاد تنوع در تولیدات مکتوب و چاپی صورت گرفته از قبل به جایگاه شایسته‌تری دست یافته‌است. 
با توجه به عرصه‌ها و لایه‌های پنهان اسناد و خاطرات و روایات ناگفته هشت سال دفاع مقدس و زمینه‌سازی برای حضور جوانان خلاق موجب‌شده تا اعتماد به آثار این حوزه افزایش چشمگیری یافته و ضمن ارتقا‌ی اعتبار علمی و ادبی شاهد اقبال افزون‌تر مخاطبان به ژانر ادبیات پایداری باشیم. بر این اساس نگاهی به فعالیت برخی از ناشران حاضر در نمایشگاه کتاب ما را به گستردگی و اهمیت این فعالیت بی‌وقفه آگاه می‌سازد. 

 روایت فتح یاد‌گار شهید آوینی 
انتشارات روایت فتح یادگار، سید شهیدان اهل قلم در طی ۲۵ سال فعالیت بی‌وقفه بیش از ۳۰۰ عنوان کتاب تولید کرده که از این تعداد حدود ۲۵۰ عنوان کتاب در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به نمایش گذاشته شده‌است. مهدی محمد‌خانی، مدیر این انتشارات با اشاره به تازه‌های نشر روایت فتح از عرضه ۱۴ عنوان کتاب چاپ نخست با عناوین اسیر آلواتان، راه سفید، سوقی، پس از دیوار، راز بی‌بی جان، سیاح، کتاب‌ها شیمیایی نمی‌شوند، عشق چرا ندارد، مجنون من لیلی است و جنگ بدون صلح نام می‌برد. 
 وی می‌افزاید: البته پنج عنوان از این کتاب‌ها ویژه این نمایشگاه و در همین ایام نمایشگاه به چاپ رسیده‌اند که عنوان سه تای این کتاب‌ها عبارتند از «نی بی‌صدا- الشام و کجایی؟». یکی از برنامه‌های روایت فتح تجدید چاپ کتاب‌های پرمخاطب است که ۴۰ عنوان کتاب تجدید چاپی نیز به دلیل تقاضای بالای مخاطب به این نمایشگاه خواهد رسید. 
 مرتضی اسدی، مسئول روابط عمومی این انتشارات هم برگزاری برنامه جشن امضا برای ۱۰ کتاب، چهار برنامه رونمایی و تبیین، یک برنامه رونمایی برای کتاب‌های صوتی مجموعه زندگی، گشایش دوره دوم آموزشی نویسندگی و پژوهشگری به همراه کارگاه آشنایی با جغرافیای مدافعان حرم و ویژه برنامه کتب شهدای فاطمیون در سالروز تأسیس لشکر فاطمیون در ۲۳ اردیبهشت را از جمله برنامه‌های غرفه انتشارات روایت فتح دانست و از علاقه‌مندان جهت بهره‌مندی از این برنامه‌ها در غرفه این انتشارات واقع درراهروی ۲۱ غرفه ۵۱۱ دعوت کرد. 

 نگاه تخصصی به کتاب کودک 
مدیر انتشارات صریر هم با بیان اینکه نمایشگاه جایگاهی برای تبادل فکری و تعامل فرهنگی است، گفت: انتشارات بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به صورت یک نشر متمرکز در نمایشگاه کتاب تهران همراه با ۲۰ ناشر استانی با عرضه ۲هزار عنوان کتاب شرکت کرده‌است. 
وی ادامه داد: از این تعداد ۲۰۰ عنوان از تازه‌های نشر است که تعدادی از این عناوین تازه به حوزه کودک و نوجوان اختصاص دارد، از جمله «یک هادی عزیز»، «ایران ما» و چاپ ششم «عصمت» که در نشر صریر به چاپ رسیدند. 
همچنین ناشران استانی و نشر‌های وابسته نیز تقریباً هر کدام با ۱۰ تا ۲۰ عنوان اثر تازه برای عرضه در نمایشگاه کتاب تهران حضور دارند. 
میربابا ادامه داد: غرفه انتشارات کودک صریر به عنوان ناشر تخصصی در حوزه دفاع مقدس حضور دارد، همین طور که می‌دانید ناشر کودک در حوزه دفاع مقدس خیلی کم است که ما به عنوان ناشر تخصصی کودک چند سال است در نمایشگاه کتاب تهران حضور داریم. 
او ادامه داد: برنامه‌های جنبی هم در این بخش از جمله رونمایی، بررسی و نقد کتاب‌ها را تدارک دید‌ه‌ایم و برای هر استان یک برنامه رونمایی در نظر گرفتیم که برنامه تازه‌های نشر را در غرفه مجمع ناشران دفاع مقدس یا سالن‌های گوشه و کوشک کتاب برگزار خواهیم کرد. بحث و بررسی درباره ادبیات دفاع مقدس، زندگینامه‌نویسی، خاطره‌نگاری و خاطره‌نویسی و نشر و اقتصاد آن را هم طی نشست‌هایی در نمایشگاه کتاب تهران دنبال خواهیم کرد. 
انتشارات حماسه یاران نیز با ۱۵ عنوان در راهروی ۱۴، نشر مرزوبوم با همکاری انتشارات مرکز اسناد دفاع مقدس و اسناد انقلاب اسلامی با ۳۳۹ عنوان کتاب و ۶۴ اثر جدید در راهروی ۲۱ و غرفه ۴۸۴، انتشارات شهید کاظمی با بیش از ۶۰ عنوان کتاب در راهروی ۲۱ غرفه ۵۰۷، انتشارات پیام آزادگان در راهروی ۱۰غرفه ۱۹۵، انتشارات آتشبار وابسته به سازمان حفظ آثار (انتشارات ارتش) راهرو یک غرفه چهار حضور دارند به همراه ناشران بسیار دیگری که نتیجه تلاش خود را در این نمایشگاه به صحنه آورده‌اند. 

 نقد درون گفتمانی نیاز نشر دفاع مقدس 
بررسی‌ها نشان می‌دهد یکی ازکاستی‌های حوزه نشر و فرهنگ و گفتمان دفاع مقدس نبود گفتگو و بحث و تعامل فکری و تضارب افکار و نقد درون‌گفتمانی در میان صاحبان فکر و نظر و تحلیل است، نبود کارگاه‌ها و نشست‌های نقد و تحلیل کتاب و آثار چاپی و تبادل‌نظر و ایده و تحلیل متون و طرح مباحث تازه فکری و ادبی یکی از نواقص موجود است که این مباحث و نقد‌ها را ناگفته و ناشنیده در ذهن‌ها و زبان‌ها باقی می‌گذارد، البته این برنامه‌ها بیشتر باید با مدیریت صاحبان فکر و اندیشه و آزادانه در بیرون از ساختار‌های تصمیم‌ساز و در فضایی روشنگرانه برگزار شود تا مؤثر واقع شود و منشأ حرکت و مبدأ تحول باشد. در این راستا دفتر امور ایثارگران وزارت ارشاد امسال تصمیم گرفته نشست‌های نقد و بررسی کتاب‌های حوزه ایثار و شهادت را در نمایشگاه کتاب برگزار کند. 
مریم امیدی، مسئول برگزار‌کننده نشست نقد و بررسی کتاب‌های حوزه ایثار و شهادت در این‌باره می‌گوید: هدف از برگزاری این نشست‌ها این است که زمینه الگو‌برداری از سیره و سبک زندگی شهدا، ایثارگران، جانبازان و آزادگان فراهم شود. تلاش می‌کنیم بتوانیم حقانیت، مظلومیت و ایثار تمام کسانی که در حفظ تمامیت ارضی کشور جان خود را فدا کرده‌اند، نشان بدهیم. 
نشست نقد و بررسی جایگاه ایثار و شهادت در کتاب‌های کودک و نوجوان با حضور حمید هنرجو، هادی خورشاهیان و احمد عربلو روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت و نشست نقد و بررسی کتاب‌های زندگینامه شهدا، جانبازان و آزادگان با حضور مرتضی قاضی، محمدعلی آقا میرزایی، قادر آشنا و دکتر محمد میرکاظمی روز شنبه ۲۲اردیبهشت از ساعت ۱۶ در غرفه امور ایثارگران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار