کد خبر: 834602
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۹
تغيير هيئت حاكمه امريكا و استقرار ترامپ در كاخ سفيد زمينه‌ساز دور جديدي از ايران‌هراسي توسط دستگاه رسانه‌اي غرب و مرتجعين منطقه شده است.
عباس حاجي‌نجاري
تغيير هيئت حاكمه امريكا و استقرار ترامپ در كاخ سفيد زمينه‌ساز دور جديدي از ايران‌هراسي توسط دستگاه رسانه‌اي غرب و مرتجعين منطقه شده است. اگرچه ترامپ سخنراني‌هاي آغازين خود را بيشتر به مسائل داخلي امريكا اختصاص داده بود، اما يك روز پس از ورود به كاخ سفيد هنگامي كه سند خط مشي سياست خارجي اين كشور را منتشر كرد. از ادامه سياست‌هاي ضد ايراني امريكا رونمايي كرد. در اين سند در بخش مربوط به توان نظامي امريكا با عنوان «دوباره ارتش‌مان را قدرتمند كنيم»، به توان موشكي ايران اشاره شده است. ‏ در اين سند آمده است: «ما يك سامانه دفاع موشكي پيشرفته براي محافظت از خود در برابر حملات موشكي كشورهايي چون ‏ايران و كره ‌شمالي خواهيم ساخت.»

در همين زمينه شوراي روابط خارجي امريكا در سندي كه نشريه فارين‌افيرز آن را منتشر كرده است راهبردهاي 1)اصلاح و ارائه مجدد برجام 2) اجبار و انزوا عليه ايران 3) عقبگرد ايران در منطقه را به رئيس‌جمهور آينده امريكا پيشنهاد مي‌دهد. اين نشريه مي‌نويسد: «با توجه به جنبه‌هاي نگران‌كننده‌اي كه در برجام وجود دارد، رئيس‌جمهور بعدي امريكا بايد آن را اصلاح كند... ايالات متحده علاوه بر تجديدنظر در برجام، بايد ايران را به‌خاطر اقداماتش در منطقه، حمايت از تروريسم و نقض حقوق بشر تنبيه نمايد... بايد با بازگشت تحريم‌ها تا جايي كه ممكن است ايران را از اقتصاد جهاني جدا نماييم... واشنگتن هنگامي كه در حال اجراي فشار اقتصادي و تفرقه‌افكني در جامعه ايران است، نبايد از پس زدن نفوذ اين كشور در خاورميانه غافل بماند.»

اين سناريو البته اين‌بار با حضور نظامي انگليس در منطقه و برگزاري رزمايش‌هاي مشترك با برخي از مرتجعين منطقه و تلاش براي تشديد سياست خصمانه اعراب عليه ايران، تكميل شده است. در تازه‌ترين نمونه اين تهديدنمايي وبگاه انگليسي «مورنينگ استار» در زمينه برگزاري رزمايش دريايي امارات و انگليس مي‌نويسد: اين دو كشور يك رزمايش دريايي را از روز يك‌شنبه (26دي)در اقدامي تهديد‌آميز عليه ايران آغاز كردند. امارات متحده عربي در نزديكي دهانه خليج فارس و تنگه راهبردي هرمز كه نزديك به يك سوم نفت جهان از اين منطقه عبور مي‌كند، قرار گرفته است. بر اساس اين گزارش، اين رزمايش كه «خنجر دريا» نام دارد شايد به قصد ارعاب و تهديد ايران كه در شمال خليج فارس قرار دارد، برگزار شده است.

شيخ‌نشين‌هاي خليج فارس بارها نگراني خود را از توافق هسته‌اي ايران و 1+5 اعلام كرده‌اند و از واشنگتن خواسته‌اند براي مقابله با تهديدات ادعايي از سوي ايران، تضمين‌هايي براي اعراب بدهد. براي اين منظور، دولت باراك اوباما سال گذشته براي اطمينان دادن به متحدان عربي‌اش وعده داد كه سپر موشكي براي مقابله با تهديدات ايران در منطقه مستقر خواهد كرد.
با مروري بر نوع مواضع اتخاذشده عليه ايران در هفته‌هاي اخير اين دور جديد از ايران‌هراسي را مي‌توان متفاوت از گذشته ارزيابي كرد، چرا كه هم غربي‌ها و هم مرتجعين منطقه اين‌بار با واقعيت‌هاي تحولات منطقه مواجه شده و در برابر اقتدار منطقه‌اي ايران خود را ناتوان مي‌بينند؛ اقتداري كه ديگر بهانه حمايت از تروريسم به آن نمي‌چسبد، بلكه ايران به محور مذاكراتي در آستانه تبديل شده است كه هدف اصلي آن مقابله با تروريسم و برگرداندن آرامش به منطقه‌اي است كه طي سال‌هاي اخير جولانگاه تروريست‌هايي بوده است كه امريكا، انگليس، عربستان، قطر، تركيه، امارات و... حاميان اصلي آنها بوده و دفاتر جذب و اعزام تروريست‌ها به سوريه و عراق تا چندي پيش در كشور‌هاي‌شان علناً فعاليت مي‌كردند.

بر اين اساس، اگرچه اهدافي نظير زمينه‌سازي فروش تجهيزات جديد نظامي، توجيه احداث پايگاه‌هاي نظامي در پيرامون جمهوري اسلامي ايران، استقرار سامانه‌هاي موشكي امريكا در منظومه امنيتي جمهوري اسلامي ايران در شكل‌گيري اين ايران‌هراسي نقشي جدي دارد، به گونه‌اي كه وزير دفاع اسبق امريكا، رابرت گيتس، در چهارمين «كنفرانس امنيتي منامه» پيشنهاد كرده بود كه با هدف مقابله با تهديد موشك‌هاي بالستيك ميان برد جمهوري اسلامي ايران، يك «چتر دفاع موشكي مؤثر» در كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس مستقر شود اما ركن اصلي اين دور جديد ايران‌هراسي، تأثيرگذاري بر محيط داخلي ايران در آستانه انتخابات آينده است.
 
اوايل دي ماه «ري تكيه» تحليلگر ارشد امريكايي در مقاله‌اي در نشريه «نشنال‌ريويو» مي‌نويسد: دوران رياست «باراك اوباما» رو به خاتمه است كه فاجعه‌بارترين ميراث خارجي او همانا «رويكردش در قبال ايران» بود. اين امر موجب شد ايران امروز از يك زيرساخت اتمي كه به تدريج در حال رشد است، بهره‌مند شود. ايران براي اولين بار در تاريخ معاصر، از خليج فارس درياي مديترانه را فرماندهي مي‌كند. در ادامه تأكيد مي‌كند كه اينك سران ايران از جايگاه خود امريكا را تنبيه مي‌كنند و در عين حال نيروهاي سپاه پاسداران اين كشور نظاميان امريكايي را در آب‌هاي بين‌المللي به سخره مي‌گيرند.
بنابراين دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور جديد امريكا بايد همه نگراني‌هاي موجود را برطرف سازد. او سپس چهار پيشنهاد به ترامپ مي‌دهد كه اولين آن لزوم بازنگري در برجام است. ديگري قطع روابط اعراب با ايران و سومين پيشنهاد دور كردن ايران از عراق است. اما پيشنهاد اصلي او نشانه‌گيري پايه‌هاي بنيادين نظام ايران با بهره‌گيري از نيروهاي داخلي است. در اين زمينه او توصيه مي‌كند كه امريكا همان كاري را كه در لهستان انجام داد بايد در ايران نيز انجام دهد و با مخالفان داخل اين كشور روابط برقرار كند. امريكا در داخل ايران ياران آماده‌اي دارد كه بايد تلاش كند آنها قدرت گيرند. او تأكيد مي‌نمايد: به عقب راندن ايران در خاورميانه «دستور روز واشنگتن» است و برهم زدن مرزهاي امپراتوري جمهوري اسلامي بايد اولويت مهم دولت ترامپ باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار