کد خبر: 813191
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶
مستند جدید «تخت سلیمان» به معرفی این محوطه باستانی بر اساس پژوهش ها می پردازد.





به گزاش"مهر" پژمان مظاهری پور تهیه کننده و کارگردان «تخت سلیمان» درباره این مستند گفت: این اثر به بررسی تاریخ مطالعات باستان شناسی محوطه تخت سلیمان می پردازد و ما در آن شناسنامه ای از تاریخ شناسایی این محوطه از زمانی که باستان شناسان روی آن کار کرده اند، ارائه دادیم.

وی افزود: در این مستند، کاوش های باستان شناسی را که در محل مذکور انجام شده، جمع آوری کرده ایم. تخت سلیمان مربوط به دوره ساسانیان است و آتشکده سلطنتی دوره ساسانی در این محوطه قرار داشته است.

این مستندساز یادآور شد: آذرگشسب محل زیارت پادشاهان ساسانی بالاخص خسرو انوشیروان بوده، بعد از ورود اسلام نیز به حیات خود ادامه داد و تا قرن چهارم پابرجا بوده است.

مظاهری پور با تأکید بر اینکه در این مستند بر اساس پژوهش ها جلو رفته اند، تأکید کرد: برای «تخت سلیمان» با باستان شناسان گفتگو کردیم که یکی از آنها دکتر دیتریش هوف پژوهشگر مؤسسه باستان‌شناسی آلمان، از چهره‌های شناخته‌شده بین‌المللی در مطالعات ساسانی است که در این محوطه کار کرده و دیگری ابراهیم حیدری باستان شناس ایرانی که مسئول محوطه باستانی تخت سلیمان است.

وی در پایان اعلام کرد: این مستند می کوشد زوایای مختلف و ویژگی های گوناگون تخت سلیمان را به عنوان اولین محوطه باستان شناسی که بعد از انقلاب به ثبت جهانی رسید برای مخاطبان آشکار کند. محوطه ای که توسط میراث فرهنگی ساماندهی شده و گردشگران زیادی در طول سال از آن دیدن می کنند.

«تخت سلیمان» تولید جدید شبکه مستند شنبه سوم مهر ساعت ۲۱:۳۰ از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود و یکشنبه چهارم مهر ساعت ۱۰ بازپخش می شود.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار