کد خبر: 807817
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۵
از مخالفت‌هاي جمهوريخواهان و وعده دونالد ترامپ به پاره كردن توافق و مخالفت برخي مقامات ايراني با آن كه بگذريم آنچه مسلماً از اهميت بيشتري برخوردار است...
محمد اسماعيلي
از شورش بانك‌هاي خارجي عليه برجامتا امان‌نامه«از مخالفت‌هاي جمهوريخواهان و وعده دونالد ترامپ به پاره كردن توافق و مخالفت برخي مقامات ايراني با آن كه بگذريم آنچه مسلماً از اهميت بيشتري برخوردار است اين مي‌باشد كه در پشت اين صحنه و جداي از رقابت‌هاي انتخاباتي امريكا، شورشي بي‌سر و صدا عليه توافق هسته‌اي توسط بانك‌هاي بين‌المللي در جريان است و اين بانك‌ها با ايران همكاري نمي‌كنند» اين بخشي از مقاله روز گذشته روزنامه فايننشال تايمز است كه در آن به بررسي چرايي علت عدم‌همكاري بانك‌ها با ايران به‌رغم توافق هسته‌اي پرداخته است. اين اولين بار نيست كه يك رسانه غربي از بي‌بهره بودن برجام براي طرف ايراني سخن به ميان آورده و از مسدود بودن ارتباطات بانكي و مالي بانك‌هاي كشورمان با بانك‌هاي اروپايي سخن به ميان مي‌آورد، آنچنان كه تاكنون بارها رسانه‌هاي مختلف چنين مسئله‌اي را عنوان و برخي از اعضاي تيم مذاكره‌كننده كشورمان نيز آن را تصديق كرده‌اند. اعترافات ديرهنگام اعضاي تيم مذاكره‌كننده و ساير مقامات دولتي در حالي است كه چالش ايران و امريكا از روز اجراي برجام تاكنون تنها به ارتباطات بانكي بانك‌هاي ايراني و اروپايي خلاصه نمي‌شود، آنچنان كه عدم‌استفاده ايران از چرخه دلار در معاملات و ارتباطات مالي بين‌المللي، بسته بودن سوئيفت براي طرف ايراني، مانع‌سازي جهت سفر نكردن تجار و توريست به ايران و عدم‌توانايي ايران جهت دريافت پول‌هاي حاصل از فروش نفت گوشه‌اي از مشكلات اساسي در دوران پسابرجام بوده كه هر كدام به تنهايي براي به بن‌رسيدن يك توافق بين‌المللي مانند برجام كفايت مي‌كند.

فايننشال تايمز در حالي از عدم‌تعهد امريكايي‌ها در متن برجام مي‌نويسد و از مانع‌تراشي آنها در دوران پسابرجام اينگونه مي‌گويد كه اين مسئله حول محور سؤالي ناراحت‌كننده مي‌چرخد، مبني بر اينكه وزارت دادگستري امريكا چگونه با بانك‌هايي كه قصد تعامل با ايران را داشته باشند برخورد خواهد كرد. طي سال‌هاي اخير، بانك‌هاي امريكايي اجازه همكاري با همتايان ايراني خود را نداشته‌اند. زماني كه آقاي كري در سال گذشته توافق هسته‌اي را اعلام كرد، اين تحريم‌ها را برنداشت كه طرف ايراني همچنان اصرار دارد بدون پذيرش واقعيت و موانع جدي كه در مسير اجراي برجام توسط غربي‌ها قرار گرفته است، براي دعوت بانك‌ها، سرمايه‌گذاران و تجار ساير كشورها از جيب امريكايي‌ها خرج كرده و به آنها تضمين مي‌دهند كه براي سرمايه‌گذاري در كشورمان از مقامات ايالات‌متحده تضمين لازم را خواهند گرفت!

برهمين اساس روز پنج‌شنبه وزير امورخارجه كشورمان در همايش بررسي فرصت‌هاي اقتصادي مشترك ايران و شيلي اعلام كرد ايران آمادگي دارد براي رفع برخي نگراني‌ بانك‌هاي خارجي در زمينه همكاري با ايران از بخش ويژه نظارت بر تحريم‌ها در خزانه‌داري امريكا دريافت كند. اعلان چنين مسئله‌اي از سوي محمدجوادظريف گوياي اين نكته است كه دستگاه سياست خارجه از عدم‌تمايل بانك‌ها و تجار و سرمايه‌گذاران كشورهاي مختلف از همكاري با كشورمان باخبر بوده و تنها راهكار را نه عمل امريكايي‌ها به متن برجام بلكه ارائه تضمين‌هاي كافي از سوي مقامات اين كشور براي ترغيب ساير كشورها جهت مفاهمه با ايران مي‌داند؛ مسئله‌اي كه تحقق آن بسيار بعيد و دور از ذهن به نظر مي‌رسد و دولتمردان اين مسئله را هم به‌خوبي می‌دانند و به همين دليل تلاش مي‌كنند بدون ارائه مطلوب اطلاعات به جامعه درباره برجام همچنان در مواضع رسمي و غيرررسمي دستاوردهاي برجام را بي‌شمار عنوان كنند، آنگونه كه در يكي از آخرين موضع‌گيري‌ها علي جنتي بيان مي‌كند: «مذاكرات برد- برد داشتيم، يعني نه آنها و نه ما به اهداف كامل خود نرسيديم. ايران‌هراسي كه راه انداخته بودند برداشته شد و در گذشته يك وزير نمي‌توانست به خارج از كشور برود اما اكنون استقبالي كه از روحاني در فرانسه صورت گرفت بسيار بالاتر از دستاورد برجام است. تحريم بانكي برداشته شد و مي‌توانيم به ‌راحتي گشايش اعتبار كنيم و بسياري از شخصيت‌هاي ايراني در تحريم بودند كه برداشته شد اما برخي بانك‌ها هنوز مورد تحريم هستند.»

تلاش براي القاي موفقيت در داخل توسط دولتمردان در حالي است كه فايننشال تايمز در ادامه مقاله مورد اشاره خود به مانع‌تراشي وزارت دادگستري امريكا و محقق نشدن اهداف كشورمان از توافق هسته‌اي اينگونه مي‌نويسد: «اين مسئله حول محور سؤالي ناراحت‌كننده مي‌چرخد مبني بر اينكه وزارت دادگستري امريكا چگونه با بانك‌هايي كه قصد تعامل با ايران را داشته باشند برخورد خواهد كرد. طي سال‌هاي اخير، بانك‌هاي امريكايي اجازه همكاري با همتايان ايراني خود را نداشته‌اند. زماني كه آقاي كري در سال گذشته توافق هسته‌اي را اعلام كرد، اين تحريم‌ها را برنداشت.» آنچه در اين ميان مبرهن است اين مسئله است كه دولتمردان يازدهم تلاش مي‌كنند مانع ارائه اطلاعات و آمار صحيح به جامعه شده و با موضع‌گيري حمايتي از متن و اجراي برجام در تريبون‌هاي مختلف با تزريق خوشبيني نسبت به امريكا، افكار عمومي را همچنان به اين ايده كه مذاكره با امريكا مرتفع‌كننده مشكلات داخلي است، اميدوار نگه داشته و به نوعي موفقيت در انتخابات آتي را تضمين كنند چرا كه در صورت نااميدشدن مردم از نتايج مردم، شكست اين طيف در انتخابات 96 قطعي است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار