کد خبر: 744522
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۸
ربيعي: يارانه نقدي در مسكن تزريق مي‌شود
با وجود ارائه آمارهاي رسمي درباره عملكرد ضعيف دولت در حوزه اشتغال و كارآفريني، وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با رد آمارهاي موجود گفت: ۷۰۰ هزار شغل در سال ۹۳ ايجاد شد اما ۳۰۰ هزار شغل ريزش داشت.
با وجود ارائه آمارهاي رسمي درباره عملكرد ضعيف دولت در حوزه اشتغال و كارآفريني، وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با رد آمارهاي موجود گفت: ۷۰۰ هزار شغل در سال ۹۳ ايجاد شد اما ۳۰۰ هزار شغل ريزش داشت.
علي ربيعي با انتقاد از زير سؤال بردن آمار اشتغالزايي دولت تدبير گفت: برخي رسانه‌ها در ارائه گزارش‌هاي اشتغالي خود از برش‌هاي تصويري بهره مي‌برند، اين درحالي است كه آمارهاي تأمين اجتماعي ايجاد 700 هزار شغل درسال 93 را تأييد مي‌كند.
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي اشتغالزايي در واحدهاي خرد، كوچك و محلي را ضرورت امروز جامعه دانست و گفت: هيچ اعتقادي به ايجاد شغل در واحدهاي بزرگ ندارم. هزينه ايجاد شغل در يك پالايشگاه 12 ميليارد تومان و در پتروشيمي 3 ميليارد و 500 ميليون تومان است، اين درحالي است كه با 20، 30 و در نهايت 80 ميليون تومان در بخش تعاون مي‌توان اشتغالزايي‌هاي مناسبي داشت. ربيعي با اشاره به سرنوشت‌هاي نامطلوب كارخانه‌هاي فولاد در سراسر كشور گفت: نيازمند رشد 6تا7 درصدي هستيم اما اين رشد به معني ايجاد اشتغال نيست. ما رشد بدون اشتغال را تجربه مي‌كنيم.
وي ادامه داد: توسعه به معني تنديس بزرگ و ايجاد مشاغل در صنايع بزرگ نيست. توسعه به معني فقرزدايي و از بين بردن ناعدالتي‌هاست. يكي از برنامه‌هاي دولت توجه به بنگاه‌هاي كوچك است كه اشتغال بزرگ را در بنگاه كوچك و تعاوني دنبال مي‌كنيم. در حال حاضر با پديده رشد بدون اشتغال مواجه هستيم كه سالانه بايد 800 هزار شغل ايجاد كنيم.
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با تأكيد براينكه دولت در عرصه اشتغالزايي موفق بوده است، گفت: روند خطي اشتغال رسمي به غيررسمي دو به يك است، آمارها نشان مي‌دهد ايجاد 700 هزار شغل در زمينه‌هاي مختلف صحت داشته است.
هم‌اكنون 22 ميليون و 500 هزار نفر شاغل هستند كه تعداد بيمه شدگان 15 ميليون نفر است. اين در حالي است كه ربيعي چندي پيش گفته بود هر پنج دقيقه يك نفر به جمعيت بيكار كشور افزوده مي‌شود و بايد هر سال براي ۸۰۰ هزار نفر شغل ايجاد كرد و اين آمار يعني از همه ظرفيت‌ها و توان بايد به نحو احسن استفاده كرد.
   
شغل‌هاي غيررسمي
وي افزود: اين نسبت نشان مي‌دهد 7 ميليون شغل رسمي در كشور وجود دارد، بنابراين 700‌هزار شغلي كه طبق آمار ارائه شده در سال 93 اعلام شد با نسبت ذكر شده مصداق دارد، به طوري كه مي‌توان گفت 250 هزار شغل به صورت غير رسمي ايجاد شده است.
ربيعي مشاغل ايجاد شده در سال 93 را در بنگاه‌هاي كوچك و متوسط اعلام كرد و گفت: طبق آمارهاي تأمين اجتماعي، از بيمه شده‌هاي سال 93 اكثراً در كارگاه‌هاي زير پنج نفر مشغول به كار بودند. وي با ارائه آماري در اين خصوص تأكيد كرد: از 300 هزار شغل ايجاد شده در بنگاه‌هاي خرد و كوچك، 200 هزار نفر توسط وزارت كار معرفي شده‌اند، بنابراين اين روند نشان دهنده تغيير ذائقه شغل به مسائل خرد و كوچك است.
  
دفاع از آخوندي
ربيعي با دفاع از عملكرد وزارت مسكن در بحث اشتغالزايي گفت: برخي مدعي هستند كه عملكرد وزارت مسكن در مسكن مهر اشتباه بوده، اين افراد مطالعه دقيق ندارند. در بحث مسكن يك ميليون و 400 هزار واحد مسكن مهر برعهده بخش تعاون بود كه تاكنون 950‌هزار واحد را تحويل داده‌ايم و مابقي را تا پايان سال تحويل خواهيم داد.
وي با بيان اينكه بحث مسكن اجتماعي و حمايتي را با همكاري وزارت راه دنبال مي‌كنيم، گفت: آقاي آخوندي تك تك مناطق كه براي مسكن مهر برنامه‌ريزي شده بود را بازديد كردند و از نزديك در جريان مشكلات قرار گرفتند. خوشبختانه مشكلات بحث مسكن مهر برطرف شده است.
وزير تعاون درباره مسكن اجتماعي گفت: مسير در ساخت مسكن اجتماعي طولاني است. مسكن اجتماعي را در جلساتي با معاون مسكن وزارت راه پيگيري مي‌كنيم و مقرر شده است از محل هدفمندي يارانه‌ها بخشي از اين پول صرف مسكن شود.
  
حذف يارانه‌بگيران
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با اعلام خبر حذف ۲ ميليون و ۱۰۰ هزار نفر از يارانه بگيران و ادامه اين روند تا پايان امسال گفت: براي افزايش مشمولان سبد كالا منتظر اعتبارات هدفمندي يارانه هستيم. وي با اعلام اين خبر كه تاكنون 2 ميليون و 100‌هزار نفر از يارانه بگيران غير نيازمند حذف شده‌اند، گفت: اين تعداد تا پايان سال بيشتر خواهند شد و در صورت وجود زمان نسبت به شناسايي افراد نيازمند، همچنان ادامه خواهيم داد.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا اعتبارات سبد كالايي افزايش خواهد داشت يا خير، تصريح كرد: هم‌اكنون منتظر اعتبارات هدفمندسازي يارانه‌ها از محل حذف افراد غير نيازمند هستيم.
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با بيان اينكه حذف يارانه اقشار غير نيازمند تابع پارامترهاي خاصي است، تصريح كرد: افراد نيازمند جامعه به طور كامل شناسايي شده‌اند، اما براي حذف افراد غير نيازمند روند شناسايي دقيق‌تر خواهد بود تا كمترين خطا روي دهد.
   
دفترچه‌داران
وي با بيان اينكه همواره نسبت شغل رسمي به غيررسمي نسبت دو به يك بوده است، گفت: در حال حاضر 22 ميليون شاغل داريم كه تنها 15‌ميليون داراي دفترچه تأمين اجتماعي هستند و اين نشان‌دهنده اين است كه حدود 7 ميليون شغل هنوز دفترچه تأمين اجتماعي ندارند و به سمت رسمي شدن پيش نرفته‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار