کد خبر: 725358
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۳
در بين تمامي گزينه‌هاي احتمالي
بر‌اساس روال هميشگي و هرساله براي معرفي فيلم غيرانگليسي‌ زبان به مراسم اسكار، امسال نيز اول اكتبر ۲۰۱۵ برابر با نهم مهرماه 94، نماينده كشورمان براي حضور در اين برنامه معرفي خواهد شد.
مصطفی شاه کرمی
بر‌اساس روال هميشگي و هرساله براي معرفي فيلم غيرانگليسي‌ زبان به مراسم اسكار، امسال نيز اول اكتبر ۲۰۱۵ برابر با نهم مهرماه 94، نماينده كشورمان براي حضور در اين برنامه معرفي خواهد شد. 
بدون ترديد امسال با توجه به موفقيت‌هاي چشمگير و قابل اعتناي فيلم «شيار 143» در جشنواره‌ها و مراسم مختلف داخلي و نيز اكران‌هاي موفق اين فيلم در بسياري از مجامع بين‌المللي، مي‌تواند بهترين گزينه براي نمايندگي سينماي كشورمان در مراسم اسكار باشد. از پنج سال پيش كه فيلم سينمايي «جدايي نادر از سيمين» به كارگرداني اصغر فرهادي توانست به عنوان نماينده ايران، اسكار بهترين فيلم غيرانگليسي‌ زبان را بگيرد، به ترتيب فيلم‌هاي «يه‌حبه قند» رضا ميركريمي، «گذشته» اصغر فرهادي و فيلم «امروز» به كارگرداني رضا ميركريمي به عنوان نمايندگان ايران به مراسم اسكار معرفي شده‌اند. البته در بين آثار اشاره شده فيلم «يه حبه قند» به دليل اقدامات ضد اسلامي ايراني سينماي هاليوود با پيشنهاد رئيس وقت سازمان سينمايي و تأييد وزير ارشاد دولت دهم مبني بر تحريم مراسم اسكار، حضور پيدا نكرد. البته اين در حالي است كه دو فيلم ديگري كه در سال‌هاي بعد به عنوان نماينده كشورمان به اسكار معرفي شدند نيز نتوانستند به جمع نامزدهاي نهايي اسكار راه پيدا كنند. 
سال گذشته و در جريان انتخاب نماينده كشورمان در مراسم اسكار، زمزمه‌هايي مبني بر حضور يا عدم حضور شيار 143 به گوش مي‌رسيد كه در نهايت فيلم «امروز» به كارگرداني سيدرضا ميركريمي به عنوان نماينده سينماي كشورمان به اسكار معرفي شد. محمدحسين قاسمي، تهيه‌كننده «شيار 143» در گفت‌و‌گو با «جوان» در اين باره مي‌گويد: براي معرفي يك فيلم جهت نمايندگي سينماي كشورمان در مراسم اسكار، داشتن يكسري شاخصه‌ها جزو ملزومات اصلي انتخاب آن فيلم محسوب مي‌شود. از جمله شاخصه‌هايي كه يك فيلم بايد دارا باشد، بحث اكران آن فيلم در يك بازه زماني يك ساله(از نهم مهرماه تا هشتم مهرماه سال بعدش) است. در آن ايامي كه قرار بود نماينده سينماي كشورمان براي حضور در اسكار معرفي شود، فيلم «شيار 143» فرصت اكران پيدا نكرد و بنابه‌اين دليل نتوانست در بين 10 فيلم انتخابي هيئت انتخاب‌كننده قرار بگيرد. اما مراسم امسال فرق دارد. چه اينكه نه‌تنها «شيار 143» اكران عمومي داشته است بلكه حتي موفقيت‌هاي قابل‌توجه متعدد داخلي و خارجي زيادي را به دست آورده است كه اين فيلم را در ميان ديگر رقباي احتمالي مجزا و برجسته مي‌كند. 
امسال به غير از فيلم «شيار 143» به كارگرداني نرگس آبيار از فيلم رستاخيز احمدرضا درويش نيز به عنوان ديگر گزينه احتمالي و رقيب اين فيلم نام برده مي‌شود كه احتمالاً تا قبل از سررسيد هشتم مهرماه اكران عمومي خواهد شد. هرچند امتيازاتي كه شيار 143 در مقايسه با رستاخيز دارد، بسيار بيشتر است اما دوستان بايد هوشياري لازم را داشته باشند و يادشان نرود كه اگر فريادهاي حق‌طلبانه ابراهيم حاتمي‌كيا و برخي رسانه‌هاي ارزشي نبود، برخي از اعضاي هيئت انتخاب سي و دومين جشنواره فيلم فجر به بهانه‌هاي واهي و البته شبه‌روشنفكري‌شان مي‌خواستند اين فيلم را ذبح كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار