کد خبر: 718669
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۳
مشاور بین الملل رهبر معظم انقلاب:
از لحظه‌اي كه بيانيه لوزان را وزير امور خارجه كشورمان و مسئول سياست خارجه اتحاديه اروپا قرائت كردند تا به الان بسياري از مقامات غربي عليه جمهوري اسلامي ايران به لفاظي و ادبيات تهديد‌آميز روي آورده‌اند؛ اتفاقي كه دقيقاً پس از توافقنامه ژنو 3 هم صورت گرفت و مقامات غربي در فاصله كوتاهي ادبياتي با محور تهديد و تحقير جامعه ايراني را به كار بردند.
از لحظه‌اي كه بيانيه لوزان را وزير امور خارجه كشورمان و مسئول سياست خارجه اتحاديه اروپا قرائت كردند تا به الان بسياري از مقامات غربي عليه جمهوري اسلامي ايران به لفاظي و ادبيات تهديد‌آميز روي آورده‌اند؛ اتفاقي كه دقيقاً پس از توافقنامه ژنو 3 هم صورت گرفت و مقامات غربي در فاصله كوتاهي ادبياتي با محور تهديد و تحقير جامعه ايراني را به كار بردند.  در يكي از آخرين اظهارات تهديد‌آميز غربي‌ها روز گذشته وزير جنگ اسرائيل، كشورمان را به حمله‌ اتمي توسط اسرائيل تهديد كرد. موشه يعلون در پاسخ به سؤالي ‌درباره «‌ نحوه مقابله با تهديد ايران»، ضمن يادآوري اقدام امريكا در حمله اتمي به ژاپن در جنگ دوم جهاني گفت: گاه لازم است چنين تصميم‌هايي گرفته شود.  هر چند كه اظهارات وزير جنگ رژيم صهيونيستي آخرين تهديد نظامي عليه كشورمان نيست و طي روزهاي آتي بايد منتظر سخناني مشابه از سوي مقامات غربي باشيم اما مرور مواضع غربي‌ها طي 50 روز اخير عليه كشورمان چشم انداز نامناسبي را براي آينده مذاكرات ترسيم مي‌كند؛ تهديدات مكرر و متعدد مقامات رسمي و غير رسمي طرف غربي كار را به جايي رساند كه مقام معظم رهبري هفته گذشته طي بياناتي تأكيد كردند: « مذاكره در زير شبح تهديد چه معنايي دارد؟... يك ملت اگر نتواند از هويت خود، از عظمت خود، آن‌چنان كه هست، در مقابل بيگانگان دفاع بكند، قطعاً توسري خواهد خورد.»  پس از اين سخنان بسياري از مسئولان و كارگزاران نظام لازم ديدند كه در مقابل تهديدات روز افزون غربي‌ها اعلام موضع كنند.
علي‌اكبر ولايتي، مشاور امور بين‌الملل رهبر معظم انقلاب يكي از شخصيت‌هايي است كه در گفت‌وگو با دفتر حفظ و نشر آثار آيت‌الله العظمي خامنه‌اي در پاسخ به اين سؤال كه چرا امريكايي‌ها ادبيات تهديد آميزشان هر روز توسعه بيشتري پيدا كرده، پاسخ مي‌دهد: در حال حاضر از تصور «امريكا تنها ابر قدرت دنياست و ديدگاه دنياي تك‌قطبي» فقط يك توهم براي امريكايي‌ها باقي مانده است. در حقيقت امريكا به يك «دُن‌كيشوت» تبديل شده كه فقط در «توهم ابرقدرتي» است و با تكيه به گذشته‌اش، ديگران را تهديد مي‌كند.
وي ادامه مي‌دهد: در مورد ايران قطعاً اين تهديدها پشتوانه‌ عملي ندارند. تجربه‌اي كه امريكا در كشورهاي ضعيف‌تر از ايران دارد، تجربه‌ شكست‌خورده‌اي است. به همين علت، رئيس‌جمهور فعلي امريكا، در همان ابتداي دوره‌ اول رياست‌جمهوري، يكي از وعده‌هايش اين بود كه هر جا نيروهاي امريكايي درگير هستند، آنها را به وطن‌شان برمي‌گرداند و تا آنجا كه ممكن است، از دخالت‌هاي نظامي در دنيا كم مي‌كند. لذا اين نوع ادعاها با سياست كلي آنها مغايرت دارد. ايران سابقه‌ طولاني از شنيدن اين نوع تهديدها دارد و امروز اين تهديدها بي‌پشتوانه‌ترين تهديد‌ها در طول تاريخ انقلاب اسلامي است. بنابراين نكته‌ اول اين است كه جرئت عملي كردن اين تهديدها را ندارند.
ولايتي افزود: نكته‌ دوم اينكه اگر قرار است اين مذاكرات درست پيش برود، بايد متوازن و در فضايي تعاملي باشد. مذاكرات بايد براساس همان قرارهاي اوليه پيش برود.  امريكايي‌ها نبايد همين‌طور به روش خودشان ادامه بدهند، تهديد كنند و با «دورويي‌هاي سياسي» سعي كنند به اهداف خودشان برسند. از يك طرف رئيس‌جمهور امريكا مي‌گويد اگر كنگره بخواهد كاري كند، ما وتو مي‌كنيم و از طرف ديگر، با اين موضوع كه مصوبه‌‌اي برخلاف روند توافق در كنگره تصويب شود، موافقت مي‌كند.
مشاور امور بين‌الملل مقام معظم رهبري تصريح مي‌كند: اين يك نوع تناقض در گفتار و رفتار است. اگر به اين تناقضات، آن تهديدها هم اضافه شود، يكي از نتايجش اين است كه «اصل مذاكرات» به خطر مي‌افتد. لذا به آنها توصيه مي‌كنيم كه دست از اين تهديدها بردارند، براي اينكه هيچ توجيهي ندارند.
ولايتي با اشاره به تناقضات مقامات امريكايي ادامه مي‌دهد: وزير خارجه‌ امريكا در خلوت با مسئولان مذاكره‌كننده‌ ما چيزي مي‌گويد و در جلوت حرف ديگري مي‌زند. اين بيش از آنكه به نفع امريكايي‌ها باشد، به ضرر آنهاست و فضاي متوازن بين دو گروه ايران و 1+5 را به خطر مي‌اندازد و از جانب ايران به نوعي زياده‌خواهي تعبير مي‌شود. به همين علت، رهبر معظم انقلاب بيان فرمودند كه مذاكرات زير شبح تهديد معنايي ندارد. بنابراين اگر بخواهند به اين كارشان ادامه دهند، ادامه مذاكرات به خطر مي‌افتد.
  وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا ‌رسيدن به يك «توافق خوب» شدني است، پاسخ مي‌دهد: البته فقط بحث تهديد نيست. بعضي ادعاهاي ديگري هم امريكايي‌ها دارند كه امكان رسيدن به توافق را دچار ترديد مي‌كند. براي مثال رهبر معظم انقلاب و رئيس محترم ‌جمهور در يك روز، يك نظر واحد را اعلام كردند مبني بر اينكه بايد موضوع محدود كردن فعاليت‌هاي هسته‌اي صلح‌آميز ايران و برداشتن تحريم‌ها، همزمان با هم آغاز شود.
ولايتي توضيح مي‌دهد: در حالي‌ كه آنها مي‌گويند ايران اقداماتي را كه تعهد مي‌كند، انجام بدهد يعني سانتريفيوژها و مقدار مواد غني‌ شده‌اي را كه مي‌تواند نگه دارد محدود كند و بعد آژانس آن را تأييد كند تا ما هم به تعهدات خودمان عمل كنيم. آيا اين عملاً غيرمنطقي است؟! آن هم با سابقه‌اي كه از آژانس مي‌شناسيم. ما اساساً ترديد داريم در اينكه آژانس تحت تأثير بعضي از اعضاي 1+5 نباشد و منصفانه قضاوت كند. اين موضوع با آنچه رهبر انقلاب اسلامي فرمودند و رئيس‌ محترم جمهور اعلام كردند مغايرت دارد. بنابراين برداشتن تحريم‌ها و محدودكردن فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي ايران، بايد توأمان و همزمان با هم باشد.
وزير امور خارجه سابق كشورمان ديگر تناقضات رفتاري- گفتاري امريكايي‌ها را اينگونه بيان مي‌كند: موضوع ديگر، مدت زماني است كه از زبان دولتمردان امريكايي شنيده مي‌شود. كسي مي‌گويد دوره‌ محدوديت‌‌ها 10 سال است، ديگري مي‌گويد 15 سال و شخصي ديگر از 25 سال حرف مي‌زند. اين زمان‌ها مورد تأييد ايران نيست.
مشاور امور بين‌الملل رهبر معظم انقلاب مي‌افزايد: نكته‌ سوم اينكه آنها گفته‌اند از بعضي مراكز مي‌خواهند بازديد كنند كه شامل بعضي از مراكز نظامي هم مي‌شود. رهبر معظم انقلاب در صحبت‌هاي‌شان فرموده‌اند كه مسئولان نظامي مأذون نيستند براي بازرسي سيستم دفاعي جمهوري اسلامي ايران، به فردي اجازه بدهند. اين مسائل جزو امنيت جمهوري اسلامي ايران است و چنين اذني از سوي فرماندهي كل قوا و رهبري داده نشده است. اما آنها مرتب اين موضوع را تكرار مي‌كنند كه بايد اين مراكز را ببينيم.
وي خاطر نشان مي‌كند: پس اين موارد جزو خط‌قرمزها است و آنها اصرار دارند كه خط‌قرمزها را بشكنند و از اين حدود عبور كنند. اين خودش تبديل به يك مانع مي‌شود. رهبر معظم انقلاب هم تأكيد كردند كه خط‌ قرمزها بايد رعايت شود. البته تيم مذاكره‌كننده‌ ما پايبند به اين خط‌قرمزها هستند و بايد آنها را رعايت ‌كنند. همچنين وظيفه‌ همه‌ كساني كه در اين زمينه كاري مي‌كنند يا نظري مي‌دهند اين است كه خط‌ قرمزها را رعايت كنند. بر اين موضوع تأكيد مي‌كنم كه خط‌قرمز‌هاي اعلام‌شده «قطعي» هستند و به‌ هيچ‌وجه اين خطوط نبايد از طرف مذاكره‌كنندگان ناديده گرفته شود.  ولايتي تأكيد مي‌كند: امريكايي‌ها هر بار مذاكره مي‌كنند، بعدش دبّه در مي‌آورند و همان حرف‌هايي را كه قبلاً به‌نوعي درباره‌ آنها تفاهم حاصل شده است، دو مرتبه تكرار مي‌‌كنند و بعد ادعاهاي جديدي مطرح مي‌نمايند. اين معنايش همان خوي زياده‌خواهي امريكاست كه فكر مي‌كنند مي‌توانند با يك كار رواني و تبليغاتي و با كش دادن قضايا، ايران را وادار كنند بيشترين امتياز را بدهد و كمترين نتيجه را بگيرد.  وزير امور خارجه اسبق كشورمان در ادامه به سياست‌هاي جمهوري اسلامي ايران در حوزه نظامي مي‌پردازد و بيان مي‌كند: معلوم است كه ما دنبال كار نظامي نيستيم، ولي نفس اينكه ايران بتواند قدرت هسته‌اي داشته باشد و قدرتمند باشد، آنها را مي‌ترساند.
مشاور امور بين‌الملل مقام معظم رهبري در پايان هشدارهايي را هم به تيم مذاكره‌كننده كشورمان داده و بيان مي‌كند: كساني كه مذاكره مي‌كنند و در متن جريان مذاكرات هسته‌اي هستند، جز اينكه خطوط قرمز را رعايت كنند، چاره ديگري ندارند. اگر روزي خداي‌نكرده از اين خطوط گذر كنند، همان‌طور كه رهبر معظم انقلاب فرمودند، ما در مسائل اساسي، محرمانه و غيرمحرمانه با مردم نداريم و واقعيات را به مردم خواهند گفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار