کد خبر: 1227135
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰

پروژه سفارشی و شتابزده تلویزیون «بی بی‌سی» درباره نیکا شاکرمی که سال ۱۴۰۱ در اختیار «سی ان ان» بود و دروغ‌پردازی‌های آن رسانه امریکایی راه به جایی نبرد و اکنون در اختیار این رسانه انگلیسی قرار گرفته است، مصداق این ضرب‌المثل فارسی است که «کوه موش زایید». به اذعان بسیاری از تحلیلگران و صاحبنظران سیاسی، این گزارش ناشیانه تلاشی برای سرپوش نهادن بر فضاحت دموکراسی امریکایی دربرخورد پلیس این کشور با دانشجویان حق‌طلب در حمایت از مردم مظلوم فلسطین از یک سو و ابراز خشم جهانی از رژیم صهیونیستی از سوی دیگر است. طراحان این پروژه همچنین کوشیده‌اند با این اقدام مضحک افکار عمومی داخلی ایران را از آنچه در دانشگاه‌های امریکا و اروپا علیه رژیم صهیونیستی می‌گذرد، منحرف نمایند. 
با این‌حال، دکتر عبدالله گنجی، فعال سیاسی رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود، با برشمردن ۲۳ ایراد اساسی و شکلی مستندات ادعایی بی‌بی سی کوشیده است به این نکته مهم بپردازد که سفارش بگیران این به اصطلاح گزارش مستند، حتی شناختی از ابتدایی‌ترین مکاتبات اداری ندارند. در این فهرست آمده است: 
۱- در نامه مورد استناد قرار گرفته ابتدائیات رایج مثل فونت نامه‌های اداری رعایت نشده است [ بر اساس یک روش معمول، سیستم مکاتبات اداری از یک فونت تعریف شده ابلاغی پیروی می‌کند که این رسم‌الخط ادعایی، نسبتی با مکاتبات رسمی سپاه ندارد.].
۲- در سند‌های ادعایی بی‌بی‌سی، شماره پرونده سند به‌طور ناشیانه حذف شده است که احتمالاً به دلیل برداشت مبتدیانه سربرگ از جست‌وجوی ساده اینترنتی است. 
۳- نامه محرمانه بدون مهر محرمانه است [به این دلیل معقول که هیچ نامه محرمانه‌ای را تاکنون ندیده‌اند و با شکل و شمایل مهر محرمانه آشنا نبوده‌اند!].
۴- نامه بدون تاریخ است. 
۵- استفاده از عباراتی که در نامه‌های اداری رایج نیست. 
۶- استفاده از نام «ناجا» در حالی که ناجا از سال ۱۴۰۰ تبدیل به «فراجا» شده است. 
۷- تناقض میان ادعای مطرح شده در نامه مبنی بر بازداشت شدن نیکا شاکرمی در ساعت ۸ شب بعد از ظهر با اظهارات مادر نیکا که پیش از این بار‌ها گفته بود که در حدود ساعت ۲۳:۳۰ شب ۲۹ شهریور با نیکا حرف زده است. 
۸- جنازه نیکا در حیاط یک ساختمان ۳ طبقه حوالی چهارراه امیراکرم پیدا شده، در حالی که بی‌بی‌سی ادعا کرده جنازه زیر پل اتوبان یادگار امام (ره) رها شده است. 
۹- رسیدگی به این اتهامات در حوزه حفاظت اطلاعات سپاه است و سازمان اطلاعات سپاه در هیچ شرایطی به بررسی اتهامات نیرو‌های سپاه ورود نمی‌کند، در حالی که در مطلب بی‌بی‌سی بازجویی توسط اطلاعات سپاه انجام شده است. 
۱۰- بی‌بی‌سی در این گزارش ریز مکالمات مأموران را هم ساخته است و نکته جالب‌تر آنکه برای اطمینان از درستی آن، مدعی شده از یک افسر سابق به اصطلاح اطلاعاتی ایرانی صحت‌سنجی کرده است. در این صحت‌سنجی نیز افسر مورد ادعای بی‌بی‌سی برای صحت این ماجرا اطمینان کامل نمی‌دهد! بااین‌حال بی‌بی‌سی که خود علناً اعلام می‌کند که نمی‌تواند به‌طور صددرصدی این روایت را تأیید کند، اما گزارش را در سطح بین‌المللی و در سرویس جهانی این شبکه منتشر و حتی فعل و انفعالات مأموران را تصویرسازی کرده است! 
۱۱- هیچ اسم یا نماینده‌ای از سازمان حفاظت اطلاعات سپاه در عنوان متولی و صاحب کار در نامه مورد استناد بی‌بی سی وجود ندارد. 
۱۲- با وجود درون سازمانی بودن و طبقه بندی موضوع در میان حاضران در جلسه افرادی از نیروی انتظامی هم حاضرند!
۱۳- فرمانده تیپ ویژه تهران بزرگ در مهر ماه ۱۴۰۱ سردار احمدنورعلی بوده نه سردار سیدرضا موسوی. 
۱۴- حضور معاون اطلاعات قرارگاه ثارالله در جلسه‌ای که به ریاست جانشین سازمان اطلاعات سپاه در محل معاونت اطلاعات قرارگاه ثارالله برگزار می‌شود، امری طبیعی و لازم است، اما در لیست، خبری از وی نیست. 
۱۵- برگزاری ۱۶۰۰ نفر ساعت یعنی ۷۰ روز تحقیق برای بحثی که پیچیدگی خاصی نداشته در اوج بحران؟
۱۶- گزارش با ارجحیت آنی معمول نیست، ضرورت آنی بودن این گزارش چیست؟
۱۷- برای حفاطت از عنوان «رئیس» استفاده می‌شود نه «فرمانده» که در گزارش آمده به دستور فرماندهی حفاظت اطلاعات سازمان اطلاعات استان تهران... مسئول حفاظت اطلاعات سازمان اطلاعات سپاه یک استان، اینجا تهران سردار نیست. 
۱۸- استفاده از عناوین به شکل غیرصحیح نشان دهنده عدم آشنایی با مجموعه سپاه است. 
۱۹- در سپاه از عنوان بازرس و محقق در این موارد استفاده نمی‌شود، از عنوان کارشناس و... استفاده می‌شود. 
۲۰- به کار بردن عبارات نامعقولی مانند «دستش را داخل شلوار نیکا کرده بود» در گزارش رئیس سازمان اطلاعات سپاه به فرمانده کل سپاه!
۲۱- آوردن نام‌هایی مانند سردار جلیلی، سردار مجلل، سردار مینویی که در اطلاعات سپاه وجود خارجی ندارند. 
۲۲- بی‌بی‌سی چند ساعت پس از انتشار و مشخص شدن گاف هایش، نوشت: «برای حفظ امنیت افرادی که اسناد را به دستش رسانده‌اند، آن‌ها را بازسازی کرده است».
۲۳- نامه‌های طبقه‌بندی‌شده از جمله خیلی محرمانه را با یک مهر متمایز می‌کنند، درحالی‌که در این سند، لفظ خیلی محرمانه «تایپ» شده است. 
این موارد و موارد دیگر نشان می‌دهد که بی‌بی سی، تا چه میزان از ناپختگی و سرگشتگی در بافتن یک گزارش دروغین و غیرمستند، رنج می‌برد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار