کد خبر: 636103
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۵
راههاي استان مرکزي جزء راههاي اصلي ومحورارتباط شمال به جنوب وشرق به غرب کشور محسوب مي شود. با اینکه اين سرمايه عظيم ملي هرسال روبه توسعه بوده اما کميت وکيفيت توسعه راهها ازيک سو ونگهداري آنهاازسوی ديگر همواره باچالش هایی روبروبوده است.
محمدرضا سوري

متاسفانه با انكه هرروز برتعدادخودروهای کشور افزوده می شود اما وضعیت جاده ها تغييري نكرده وروز به روز مستهلك تر مي شوند واگر هم مرمت شوند پس از مدت كوتاهي دوباره به حالت قبل باز مي گردند. آنچه مشکلات راهها را دوچندان مي كند بي دقتي ناظران وکارشناسان راهسازي استان برکيفيت اجراي طرحهاي راهسازي است که اين مسائل حاکي ازآن است که درانتخاب ،عمل آوري واستفاده ازمصالح راهسازي بي دقتي شده و کمترین نظارت ودقت بر روی پروژه ها انجام گرفته است. اجراي طرحهاي نيمه تمام راهسازي،زمان بربودن وطولاني شدن احداث راهها ، تخريب راههاي ساخته شده پس ازافتتاح وازهمه مهمتر نبود راههاي استاندارد ياناقص بودن اجراي طرحها تنها چیزهاییست که مردم امروز شاهد آن هستند.

***

درحالي كه طبق امارها استان مرکزی داراي ۵۴۰ کیلومترراه اصلي و۳۲۰ کیلومتر راه‌های بین شهری و ۷۰۰ کیلومتر راه‌های روستایی است وهمچنين بزرگراههاي مهمي از جمله ازاد راه تهران-ساوه-سلفچگان،ازاد راه ساوه –همدان،ازاد راه اراك –خرم اباد(در دست احداث)،بزرگراه سلفچگان-اراك،بزرگراه اراك-خمين(در دست ساخت)،بزرگراه خمين-گلپايگان،بزرگراه اراك-فرمهين وبزرگراه قم-اصفهان در محدوده شهرستان دليجان یا در این استان قرار داشته و یا از آن می گذرند وطبق امار حداقل روزي 800هزار خودروي سبك وسنگين از جادها وبزرگراههاي ان عبور مي كنند اما راههاي ان با مشكل جدي مواجهندبه طوري كه در اين استان117 نقطه حادثه خيز شناسايي شده كه نياز به ترميم دارد. دور برگردان ورودی سنجان، دور برگردان جاده فراهان، ورودی شهرک ابوالفضل (ع) و ورودی شهرک ولی عصر (عج) از مهم‌ترین نقاط حادثه خیز استان مرکزی هستند.

همچنين پل محیط زیست (کاوه نبیری) نیز شیب تندی دارد و در زمان بارندگی در فصل سرما خطر واژگونی در روی پل به وجود می آید.

كاهش امار تصادف اما...

پليس راه استان مركزي در برنامه هايي كه براي كاهش امار تصادفات تدارك ديده است ضمن شناسايي نقاط حادثه خيز جادهاي استان باتهيه برشور و توزیع آن در بين رانندگان عبوري، نقاط حادثه خيز رابه آنان گوشزد كرده تا هنگام عبور ازاين مناطق نكات ايمني را رعايت كنند که اين امر باعث شده تا تلفات رانندگي به ميزان قابل توجهي كاهش يابد.

با اينكه امار تصادف امسال در استان مركزي با حضورپليس واجراي قوانين جديد كاهش چشمگيري داشته است اما هنوز كاهش امار در حدقابل قبول نيست. طبق امار پزشكي قانوني استان مركزي در هشت ماه نخست امسال 462 نفر در حوادث رانندگي جان خود را از دست دادندكه اين رقم درمقايسه با مدت مشابه سال گذشته كه496نفر درتصادفات رانندگي كشته شده بودند،حدود 7درصد كاهش را نشان مي دهد.

سيد جليل حسيني مدير كل سازمان پزشكي قانوني استان مركزي با تاييد امارفوق مي گويد:بيشترامار تلفات حوادث رانندگي با370مورد در جادههاي برون شهري وپس از ان با69مورددر مسيرهاي درون شهري و 22مورددر جاده هاي روستايي گزارش شده است.

در حالي كه در تمام دنیا معمولا امار تصادف در جادهاي روستايي بسيار كم و نادر است اما امار22كشته در جادههاي روستايي استان مركزي جاي تعجب دارد.

كريمي يكي از شاهدان اينگونه تصادفات به جوان مي گويد: متاسفانه از انجايي كه جاده هاي شهري وبين شهري از شرايط مناسبي برخوردار نيستند خيلي از رانندگان مسير خلوت وامن جادهاي روستايي را براي عبور انتخاب مي كنندكه اين موضوع باعث بروز تصادفات مرگبار در این نقاط مي شود.

وي ادامه مي دهد: جداي از تلفات انساني، دامها وچهارپايان روستاييان كه براي چرا از خيابان عبور مي كنند نيز در جريان حوادث رانندگي ازبين مي روند ودر اكثر مواقع ضررهاي وارد امده قابل جبران نيستند.

چه باید كرد

این یک امتیاز بزرگ است که راههاي استان مركزي جزء راههاي اصلي ومحور ارتباط شمال به جنوب وشرق به غرب کشور محسوب مي شود اما جادهاي ان تحمل عبور روزانه800هزار سفر روزانه راندارندو این همه تردد باعث بيش از پيش فرسوده تر شدن جادهها مي شود، چرا كه جاده ها متعلق به دهه های قبل است واين موضوع موجب شده تا براحتي تخريب شوند وبراي ترميم دوباره به هزينه هاي زيادي نيازمند باشند.علاوه بر اين موضوع طبق اظهارات شاهدان به علت عدم نظارت بر كار پيمانكاران ،هرموقع نيز ترميمي صورت بگيرد پس از مدتي قسمت ترميم شده دوباره تخريب مي شود. همچنين عدم وجود تقاطع غير همسطح در جاده هااز ديگر عوامل وقوع تصادفات در اين استان است.

محمدحسين اصفري نماينده مردم اراك در مجلس باتاييد مشكلات جاده هاي استان مركزي به جوان مي گويد:جاده هاي استان در چند سال اخير نه گسترش پيدا كرده اند و نه به صورت جدي ترميم شده اند. چرا كه بودجه مورد نياز تخصيص داده نشده است.

وي ادامه مي دهد: براي حل مشكلات جاده هاي استان حداقل به صد ميليارد ريال اعتبار نياز است.

اين عضو كمسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي اظهار مي دارد:طبق برنامه پنج ساله توسعه، دولت موظف است تاراه ها وجادهاي كشور را توسعه وارتقاء دهد.

وي با تائيد بالا بودن امار تلفات تصادفات در جاده هامي گويد: از انجايي كه برخي از رانندگان راه هاي روستايي را براي تردد بر مي گزينند، ميزان تلفات راههاي روستايي افزايش داشته است وبراي حل اين مشكل بايد یک فكر اساسي کرد.

اصفري در خصوص تامين بودجه مورد نياز برای رفع مشکلات موجود نیز می گوید:هفته گذشته با دعوت ازمعاون وزير راه وهمچنين معاون توسعه راه هاي كشورانها را از نزديك با مشكلات راه هاي استان اشنا كرديم وانها نيز با ديدن مشكلات قول همكاري دادند.

وي بااعلام اينكه استان مركزي چهار راه عبور به استانهاي شرقي وغربي وشمالي وجنوبي است، به انتقاد از نگاه دولتمردان به این نقطه پرداخته و تاکید می کند: دولتها به بهانه اينكه مردم بيشتربه استانهاي شمالي سفر مي كنند توجهي به راههاي اين كشور ندارند.

راه ها، راه حل مشکلات

متاسفانه اجراي ناقص وطولاني مدت ساخت راه خمين به اراک و محلات،واراک به فراهان و بلاتکليفي کمربندي اراک به پتروشيمي،اجراي بسيار کند پل ميدان بسيج درمنطقه سردشت اراک دراستان مرکزي باعث شده تا با وجود تمام تلاشهايي كه براي كاهش تصادفات از سوي پليس وبرخي از مسئولين شهري انجام شده امانتيجه دلخواه بدست نيايد. البته برخي از مسئولين مي گويندبا ساخت آزادراه ساوه- همدان به طول 90 كيلومتركه بخش سوم اين طرح به طول 30 كيلومتر به پيمانكار سپرده شده و قرار است براي نخستين بار در خاورميانه با استفاده از روش بتن، سطح معبرآن ساخته شود وهمچنين با ساخت مركز فرماندهي بحران در استان مركزي كه تا كنون يك ميليارد و 500 ميليون تومان هزينه برداشته است اميد مي رود تا هرچه زودتر مشكلات استان خصوصا در بخش راه سازي حل شود.

اما انچه كه بايد مورد توجه قرار بگيرد اين است كه متاسفانه در خيلي از كارهايي كه در كشور انجام مي شود اينده نگري مورد توجه قرار نمي گيرد. از طرفي در بحث انتخاب پيمانكار نیز معمولا هركس قيمت كمتری مي دهد برنده مي شود وهيچ نظارتي بركار اونيست وحتي ضمانتي نيز از او گرفته نمي شود. اما کارشناسان معتقدند جداي از خسارت هاي مادي كه به خاطر وقوع تصادفات بر جاي مي ماند هر نيروي جواني كه جان خود را در اينگونه حوادث از دست مي دهد از لحاظ اقتصادي يك ميليارد تومان به اقتصاد كشور ضرر مي رساند. با این اوصاف، چون استان مركزي نقش مهمي در توليدات اقتصادي در كشور دارد وهمانطور كه در بالا به ان پرداخته شد اين استان چهار راه رسيدن به ساير استانهاي كشور است، وجود راه هاي استانداردو بي عيب ونقص اهميت زيادي در شكوفايي اقتصاد كشوردارد كه حتما بايد مورد توجه مسئولان اقتصادي قرار بگيرد چرا كه وجود راههاي خوب زمينه ساز پيشرفت هر كشوري به شمار می آید كه بايد در ایران نیز به ان توجه ويژه ايي شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار