کد خبر: 633108
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۸
قصه پر غصه مطبوعات نصف جهان پایان شیرینی دارد
هنوز آفتاب طلوع نکرده که کار توزیع کنندگان روزنامه در سالن توزیع آغاز می شود، جایی که روزنامه ها می آیند تا ورق بخورند و تا شوند، دسته شوند و از هر کدام گلچینی روی دکه های سر تاسر اصفهان جا بگیرد.
راضیه کشاورز

باورش سخت است اما محل توزیع روزنامه در اصفهان فضای تنگ و تاریکی است در زیر زمین پارکینگ مجتمعی بزرگ در خیابان آمادگاه.انگار در این شهر جز فضای تنگ و تاریک حاشیه پارکینگ جایی وجود ندارد که روزنامه ها انبار شوند و در نهایت توزیع!

طی این سالها چه تیترهایی که به مشکلات محل توزیع روزنامه ها در اصفهان تعلق نگرفت، چه مسئولانی که از این مکان بازدید نکردند و چه افرادی که آمدند و رفتند تا راه حلی بیابند و گره ای بگشایند اما هر سال می گذشت و هیچ اتفاقی نمی افتاد!

سالها بود که همه قصه پرغصه توزیع مطبوعات اصفهان را شنیده بودند اما هیچ کس نه از مقام های استانی و نه سازمان های مرتبط با فعالیت رسانه ها حتی یک گام برای تغییر این روند برنداشت و در این مسیر بسیاری با تحمل درد و رنج ناشی از بیماری های مختلف یا از ادامه کار باز ماندند یا در این راه جان خود را از دست دادند، تا اینکه شهرداری اصفهان نزدیک به 18 سال پیش روند اجرای ساخت یک مجتمع مطبوعاتی را آغاز کرد.

*********

بالاخره چند سال پیش شهرداری اصفهان روند اجرای ساخت یک مجتمع مطبوعاتی چند منظوره را در کنار یکی از رینگ های ترافیکی که از نظر موقعیت جغرافیایی بهترین ویژگی را دارد آغاز کرد و سرانجام در خرداد سال جاری اولین مجتمع مطبوعاتی کشور با هزینه ای بالغ بر 10 میلیارد تومان به بهره برداری رسید .

این بار صحبت از مطبوعات و روزنامه ها بود و مسئولان روبانی را می چیدند تا درهای مجتمعی گشوده شود که متعلق به مطبوعات است.

مجتمعی بزرگ در هفت طبقه که با هدف تحقق مباحث فرهنگی، سالن کنفرانس، موزه مطبوعات، نمایشگاه دائمی برای رسانه ها، سالن جلسات و دفاتر روزنامه ها احداث گردید.

قرار شد محل توزیع مطبوعات و روزنامه ها در اصفهان برای همیشه از زیر زمین تاریک و پر دود خیابان آمادگاه خداحافظی کرده و پس از سالها انتظار، شادی به مطبوعات اصفهان هدیه داده شود. در تاریخ مطبوعات اصفهان روز هشتم خرداد ماه 1392 به ثبت رسید و تمامی اهل قلم در اصفهان خوشحال شدند.

شهردار اصفهان در مراسم افتتاح اولین مجتمع مطبوعاتی کشور، احداث این مجتمع را گامی در جهت تقویت رکن چهارم دموکراسی دانست و افتتاح آن را در تاریخ مطبوعات ایران ماندگار و جاودانه خواند.

سید مرتضی سقائیان نژاد خطاب به اصحاب رسانه گفت: این مجتمع در هفت طبقه بنا شده،هفت طبقه ای که متعلق به رسانه ها با اولویت مطبوعات محلی است واز شما درخواست دارم این مجتمع را تنها برای مطبوعات نگه دارید و نگوئید هفت طبقه زیاد است، آنچه مربوط به مطبوعات است را به اینجا بیاورید.

شهردار اصفهان به سرپرستان و مدیران رسانه های استان تاکید کرد:چهارمین رکن اصلی دموکراسی با مجتمع مطبوعاتی تقویت می شود اما مراقب باشیم به پاشنه آشیلی تبدیل نشود، چرا که برخی از اعضای شورای اسلامی شهر غایت ساخت این مجتمع را نمی دانستند و با آن مخالفت می کردند.

مخالفان چه می گویند؟!

روز افتتاح مجتمع مطبوعاتی همه مسئولان حاضر معتقد بودند در مجتمع فرهنگی مطبوعات، به عنوان تقویت کننده رکن چهارم دموکراسی و دستیابی به پله های موفقیت نظام مقدس اسلامی، باید پیش از هر چیز، مشکلات اهل قلم بررسی و تکریم شوندو پیشکسوتان و دست اندرکاران مطبوعات و رسانه ها اصفهان در صدد برطرف کردن مشکلات موجود باشند.

این مجتمع در سه فاز به فاصله ۱۰روز به بهره برداری رسید، فاز اول این طرح محل توزیع مطبوعات، فاز دوم به محل های عمومی مانند کتابخانه تخصصی و کلاس های آموزشی و فاز سوم آن محل بهره برداری روزنامه ها و هفته نامه ها با اولویت مطبوعات محلی بود.

اما با گذشت حدود هشت ماه از زمان افتتاح این مجتمع مطبوعاتی، هنوز اولین مجتمع مطبوعاتی کشور خالی از ساکنان پیش بینی شده خود، مانده است و برخی ازاهالی رسانه چندان رغبتی برای عزیمت به مجتمع مطبوعاتی نشان ندادند.

رئیس کمیسیون فرعنگی اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان در این مورد می گوید: راه‌اندازی این مجتمع مطبوعاتی یکی از نیاز‌های مهم شهر اصفهان تلقی می‌شود و بهره‌برداری از این مجتمع باید هر چه سریع‌تر صورت بگیرد.

آذربایجانی با تأکید بر اینکه استفاده از این مجتمع مطبوعاتی باید به صورتی باشد که مدیریت شهری اصفهان بتواند پاسخگوی نیاز‌های اصحاب رسانه باشد، می افزاید: البته کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزش شورای اسلامی شهر در آبان ماه امسال تذکری را در این زمینه ارائه داده است و این موضوع باید هر چه سریع‌تر مورد رسیدگی قرار بگیرد.

علیرغم اظهارنظر رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان، یکی از منتقدان راه اندازی مجتمع مطبوعاتی اصفهان معتقد است این مجتمع برای مطبوعات ساخته نشده بلکه بیشتر برای معافیت عده ای از پروانه ساخت بوده که به نام مطبوعاتی ها تمام کردند، زیرا از قبل با اهالی رسانه مشورتی نکردند و اتاق فکری با حضورشان نبود.

آهی می گوید: چه لزومی دارد همه در یک محل باشند؟ این کاری تبلیغاتی برای شهرداری بود ممکن است قصد خدمت هم در میان باشد ولی بااین شرایط اصلاً درست نیست. مجتمع با صرف هزینه بالا بیشتر برای منافع عده ای بود تابیلان کاری ارائه دهند.

این پیشکسوت رسانه ای می افزاید: مطمئن باشید از این ساختمان یک متر را هم به مطبوعات نمی دهند. جای آن در سرمای زمستان و گرمای تابستان مناسب نیست و با وجود این پارتیشن بندی هایی که شده، امنیتی ندارد.

وی بیان می کند: نیازهایی طبیعی و اختصاصی روزنامه نگاران و اهالی مطبوعات نادیده گرفته شده و تنها به تکنولوژی، تجهیزات، مکان و تجمیع آنها اندیشیده اند.

حل مشکل مطبوعات اصفهان در یک افق ۴۰ ساله !

اماسرپرست روزنامه جمهوری اسلامی در استان اصفهان یه عنوان یک موافق جانمایی و ساخت نخستین مجتمع مطبوعاتی کشور معتقداست: این مجتمع در یک افق ۴۰ تا ۵۰ ساله مشکل مطبوعات استان اصفهان را از لحاظ امکانات برطرف خواهد کرد.

محمد رضا رضایی می گوید: از سال های ابتدایی انقلاب اسلامی یکی از دغدغه های اهالی مطبوعات، بحث محل توزیع و انبار مطبوعات اصفهان بوده است چرا که این مکان در جای نامناسب و دور از شان مطبوعات و شهر اصفهان قرار داشت.

وی ادامه می دهد: در این شرایط بد اقتصادی، همت شهردار اصفهان برای احداث این مجموعه بسیار ستودنی بود که نشان دهنده اهمیت شهرداراصفهان به فرنگ و رسانه هاست.

سرپرست روزنامه جمهوری اسلامی در استان اصفهان می گوید: این مکان با امکانات فراوان بسیار برای شهر اصفهان چه از ابعاد داخلی و چه خارجی بسیار آبرومند می باشد.

انتقال بخش توزیع، به زودی!

در دنیای امروز رسانه ها نقش مهمی را ایفا می کنند و مطبوعات در رشد هر کشوری همچون رشد اقتصادی تاثیر گذار هستند و در حقیقت زیر ساخت هر گونه رشد و تحولی با مطبوعات به تحقق می رسد.

در این باره رئیس خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار "جوان" می گوید: اولین بار خانه مطبوعات پیشنهاد تأسیس مجتمع مطبوعاتی را به مسئولان داد و هدف اصلی ما این بود تا تمام امور مطبوعاتی اعم از چاپخانه، توزیع دفاتر، فرهنگسرا، مهمانسرا، مرکز آموزش، موزه نمایشگاه دائمی وغیره در این مجتمع برقرار شود.

منصور گلناری می افزاید: پس از گذشت سال ها شهرداری اصفهان ساخت مجتمع را شروع کرد، ولی اجرا به خصوص فیزیک آن با طرح اولیه ما فاصله دارد، علتش هم این است که سازنده یا طراح با مطبوعاتی ها مرتبط نبود و مشورت نکرد؛ البته اکنون نیز با ساخت این مجتمع فرصت مغتنمی برای سرپرستی روزنامه ها و هفته نامه های محلی و سراسری به وجود آمده تا در این محل متمرکز شوند.

وی با اشاره به اینکه هیات امناء مجتمع مطبوعاتی اصفهان یک ماه پیش تشکیل شد،ادامه می دهد: در جلسه هیات امناء که اعضای آن شخصیت های حقوقی از جمله معاون فرهنگی شهردار اصفهان، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان بودند، هیات مدیره 7 نفره ای نیز تشکیل شد که در حال حاضر اعضای هیات مدیره در حال تهیه اساسنامه ای جامعه برای این مجتمع هستند.

رئیس خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان تصریح می کند: دو جلسه دیگر باقی مانده تا اساسنامه مربوط آماده و وارد آیین نامه واگذاری شود.

وی با اشاره به اولویت بندی واگذاری واحدهای مجتمع مطبوعاتی، می افزاید: آن دسته از رسانه هایی که در حال حاضر محل فعالیت آنها به صورت استیجاری می باشد و همچنین رسانه های محلی استان در اولویت واگذاری واحدها قرار می گیرند که البته اجاره یا تملیک این واحدها کاملاً اختیاری است.

گلناری تاکید می کند:اولین گروهی که در روزهای آینده وارد این مجتمع خواهند شد، توزیع کنندگان روزنامه ها هستند و بالطبع با انتقال آنها، زیر زمین مجتمع تجاری خیابان آمادگاه نیز بسته خواهد شد.

وی ادامه می دهد:مديريت شهري تصميم دارد مديريت مجتمع مطبوعاتي شهر اصفهان به دست خود اهالي مطبوعات اين شهر باشد.اميدواریم با راه‌اندازي اين مجتمع فرهنگي مطبوعاتي، مجموعه رسانه ای اصفهان به عنوان قطب فرهنگي شهر، استان و كشور مطرح شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار