کد خبر: 632670
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۲
مسئولان برای شهرستان های جدید چه تدابیری اندیشیده اند
ساخت و سازهای سال های اخیر در اطراف کلانشهرها شرایطی را به وجود آورده اند که روستاها و شهرک ها یکی پس از دیگری به فکر تبدیل شدن به شهر هستند تا در کنار رشد جمعیت و بالا رفتن میزان ساختمان های مسکونی و افزایش کارگاه ها و مراکز تجاری و صنعتی شان، حداقل از امکانات و امتیازات شهر شدن استفاده نمایند.
حوریه ملکی

یکی از این نقاط که امروزه با سیر صعودی ساخت و سازها و تبع آن افزایش جمعیت مواجه است شهرستان پردیس در چند کیلومتری تهران است. جایی که همجواری با پایتخت را یدک می کشد اما هر روز از کمبود امکانات و مشکلات عدیده می نالد.

***

با اینکه هنوز چند سالی از تولد پردیس نمی گذرد اما به خاطر حضور افراد و ساکنان این شهرستان که به نوعی خود را پایتخت نشین می دانند، تلاش ها برای بهره مندی از شرایط و امکانات یک شهر بزرگ در حد تهران در این نقطه وجود دارد. پردیس آرام و بی دغدغه در حال بزرگ شدن بود که به یکباره با تزریق معجون مسکن مهر به تن آن، چنان قد کشید و فربه شد که باورش برای هیچ کس قابل قبول نیست.

هجوم جمعیت

در سال 1390 پردیس حدود 50هزار نفر جمعیت داشت اما بر اساس آمارهای موجود، در حال حاضر شهر جدید پردیس چیزی حدود 105هزار نفر را در دل خود جای داده است، یعنی رشد دو برابری جمعیت، در کمتر از یکسال و نیم.

اما وقتی به آمارهایی که از ساخت و سازهای مسکن مهر منتشر شده و مورد تأیید مسئولان امر نیز قرار گرفته اند توجه می کنیم، مشخص می شود تا سال 1394 شمسی، 135 هزار واحد مسکن مهر در شهرستان پردیس آماده و به متقاضیان تحویل داده خواهد شد، رقمی که به گفته کارشناسان مسائل شهری حدود 600هزار نفر به جمعیت این منطقه می افزاید.

البته این رقم، تنها جمعیتی است که به صورت رسمی و با برنامه ریزی های دولتمردان برای این شهر تعریف شده است و اگر بخواهیم افرادی که به صورت شخصی به ساخت و ساز یا تجاری سازی مشغولند یا گروهی که در سایر نقاط غیر از شهر پردیس ساکن می شوند اما برای کار به این نقطه می آیند را نیز به حساب بیاوریم، به عددی نزدیک به یک میلیون نفر می رسیم.

با یک حساب سر انگشتی باید گفت اگر شهر جدید پردیس در عرض یک سال و نیم گذشته جمعیتش دو برابر شده و از 50 هزار نفر به 100هزار نفر رسیده در یک سال و نیم آینده، جمعیت شهرستان پردیس به یک میلیون نفر می رسد، یعنی شاهد رشدی خواهد بود که اگر با امکانات و نیازهای شهروندان تناسب نداشته باشد، مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت.

البته موضوع وقتی جالب تر خواهد بود که بدانیم کمی آنطرفتر و در شهرستان مجاور پردیس، یعنی دماوند تنها 56 هزار نفر ساکن هستند و به امرار معاش می پردازند.

عدم تناسب خدمات

بر اساس قانون، زمانیکه منطقه ای به شهرستان ارتقای درجه پیدا کرد، نهادهای خدماتی و عمرانی باید طبق مصوبه شورای عالی اداری ظرف بازه زمانی یک تا دو ماهه نسبت به استقرار دفاتر خود در آن شهرستان اقدام کنند. با این تفاسیر اگر اداره ای در شهرستان پردیس مستقر نیست و خدمات خود را در تهران به مردم ارائه می دهد خلاف قانون عمل کرده و دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور باید به این امور رسیدگی کند.

مهدی مهاجر، فرماندار شهرستان پردیس در این رابطه از جابجایی چند اداره در شهر جدید پردیس خبر داد و با اشاره به اینکه تصویب و اجرای قوانینی از این دست در راستای خدمات رسانی به مردم صورت گرفته، ادامه می دهد: مسئولان باید دشواری های رفت و آمد یک فرد سالخورده از پردیس به تهران را در ذهن خود ترسیم کنند زیرا همه شهروندان صاحب خودرو نیستند و گاه به سختی این آمد و شدها انجام می شود.

چشم به راه مسئولان

بر اساس گزارش های موجود، چندی پیش فرمانداری شهرستان پردیس در خواستی مبنی بر تبدیل شدن جاجرود به شهر به دولت تسلیم کرده بود اما با توجه به مصوبه ای که از سوی دولت مطرح و بر طبق آن مقرر شده "در شعاع 10 کیلومتری تهران نباید هیچ شهر و شهرستانی ایجاد شود"، چنین به نظر می رسد که این درخواست بدون نتیجه باقی بماند.

مهاجر در این خصوص می گوید: موضوع مذکور با مسئولان نهادهای ذی ربط در میان گذاشته شد و بر اساس گفته این مسئولان اگر آغاز پیگیری های طرح تبدیل جاجرود به شهر قبل از ابلاغ این مصوبه باشد، احتمالاً بتوان کاری در این زمینه انجام داد.

به هر حال ساکنان پردیس با هر عنوان و پسوندی که خطاب شوند، چه روستا و چه شهر و چه شهرستان، منتظر بهره مندی از خدمات هستند. مردم می دانند که هر جا مجوز ساخت و سازی صادر می شود، حتما برای ارایه خدمات و تامین مایحتاج زندگی ها هم از سوی مسئولان، تدابیری اندیشیده شده است، و حتما شهرستان پردیس نیز شامل این مهم می شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار