کد خبر: 603836
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۱
مسعود ميرزا حيدر، آوازخوان سنتي و دبير كانون موسيقي بسيج هنرمندان سپاه استان تهران:
رضا محمدي

مسعود ميرزا حيدر، هنرمند فعال در عرصه موسيقي سنتي كه سابقه 40 ماه رزمندگي در پرونده خود دارد، معتقد است كه حمايت بسيج هنرمندان از موسيقي سنتي مي‌تواند محدوديت‌ها و مهجوريت‌هاي هنر متعهد كشورمان در عرصه موسيقي اصيل و سنتي را برطرف سازد. با او كه به تازگي مسئوليت دبير موسيقي بسيج هنرمندان سپاه سيدالشهدا(ع) استان تهران را برعهده گرفته گفت‌وگوي كوتاهي انجام داده‌ايم كه پيش رو داريد.

براي شروع از خودتان بگوييد. از سابقه فعاليت‌هاي هنري و همين طور حضور و همراهي‌تان با بسيج.

من با بسيج از زماني كه به جبهه‌هاي جنگ مي‌رفتم آشنايي دارم. حدود 40 ماه در كسوت يك بسيجي افتخار پاسداري از كيان ايران اسلامي را داشتم و يك سال بعد از جنگ يعني در سال 68 هم به شكل حرفه‌اي و پيگير به عرصه موسيقي وارد شدم و سنتي‌خواني را شروع كردم. از سال 1375 در حوزه هنري تدريس موسيقي سنتي را پي گرفتم و آثاري چون «نقش گل» و «سهراب‌هاي بي‌نشان» را در پرونده هنري‌ام دارم. اكنون هم چند وقتي است كه با بسيج هنرمندان همكاري و ارتباط دارم.

انگيزه همكاري‌تان با بسيج هنرمندان چه بود؟

متأسفانه در موسيقي سنتي عرصه كار براي ما تنگ شده است. اين امر به دليل پديد آمدن موسيقي‌ها و آثار بي‌هويتي است كه تحت شعارهايي چون جوانگرايي و در واقع با انگيزه‌هاي مالي كه برخي از تهيه‌كنندگان دنبال مي‌كنند، سعي دارند تا فضاي جامعه را در اختيار بگيرند. به اين ترتيب ميدان به موسيقي سنتي و اصيل كمتر داده شود. بنابر اين به شخصه اميد دارم كه بسيج با انگيزه‌ها، پتانسيل‌ها و امكاناتي كه دارد عرصه را براي ما باز كند تا بتوانيم از فرصت پيش آمده در جهت اشاعه هنر متعهد فعاليت كنيم.

با حضورتان در بسيج هنرمندان اين فرصتي كه صحبتش را كرديد به دست آمده است؟

خوشبختانه بسيج هنرمندان طرح‌هاي خوبي در اين زمينه دارد. البته اين قشر از بسيج هنوز تازه كار است، ولي با استفاده از توان، انگيزه و امكانات بسيج و نيز نظر كارشناسان و افرادي كه در زمينه‌هاي مختلف هنري فعاليت‌ دارند مي‌توان طرح‌ها و ايده‌هاي خوبي ارائه داد و در عرصه عمل اجرا كرد. به عنوان نمونه به همراه دوستان در بسيج هنرمندان قرار است نيازهاي جامعه را شناسايي و اقدام به خلق آثار فاخر و درخور شأن جامعه اسلامي‌مان كنيم.

در همكاري با بسيج هنرمندان قرار است بيشتر روي چه عناوين و موضوعاتي موسيقي توليد كنيد؟

از طرف بسيج پيشنهاد كار در مؤلفه‌هايي چون موسيقي آئيني، حماسي، انقلابي و موضوعي شده است. اما در كل هر آنچه بتواند گامي در جهت هنر متعهد يا موسيقي ارزشي باشد مدنظر است و ان‌شاءالله در همان زمينه‌ها فعاليت خواهيم كرد.

به نظر شما تا چه ميزان مي‌توان به اقدامات بسيج در عرصه‌هاي گوناگون هنري اميدوار بود؟

بسيج همواره در بسياري از وقايع و رويدادها خط شكن بوده و حضور فعالي داشته است. چه در دوران دفاع مقدس و چه عرصه‌هاي گوناگون تفكر بسيجي پيشرو و بن بست شكن بوده است. اكنون هم كه مي‌بينيم با جديت به دنبال اعتلاي هنرهاي ارزشي است. بايد اميدوار باشيم كه در آينده شاهد به ثمر رسيدن ميوه اين تلاش‌ها باشيم. هرچند مسير كوتاهي در پيش نداريم اما با توجه به ناملايمات و بعضاً كج بيني‌هايي كه در عرصه موسيقي مشاهده مي‌شود، بايد تمام تلاش خودمان را به كار ببريم و به آينده خوشبين باشيم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار