کد خبر: 516927
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۰:۳۶
گفت‌وگوي «جوان» با محمد‌امين سالاري، از فعالان گروه جهادي عمار
صغري خيل‌فرهنگ

انگيزه شما براي همراهي با گروه‌هاي جهادي در سفر به مناطق محروم چه بود؟
كاملاً اتفاقي در دانشگاه با پوستر اردوي جهادي روبه‌رو شدم. در آن زمان اطلاعات كاملي از اين اردوها نداشتم و فقط مي‌دانستم عده‌اي از دانشجويان به مناطق محروم مي‌روند و كار مي‌كنند. ولي بعد از ثبت‌نام و شركت در اولين اردو به قول دوستان نمك‌گير جهادي شدم و متوجه شدم كه چه خير و بركتي درحركت‌هاي جهادي نهفته است. در كنار همه اين صحبت‌ها وظيفه مسلماني ايجاب مي‌كند كه نگران مشكلات ديگر مسلمانان باشد و تحمل محروميت آنها را نداشته باشد.

«عماريون» را معرفي و از فعاليت‌هاي اين عمده اين گروه برايمان بفرماييد؟
گروه جهادي عمار در ارديبهشت ماه سال ۱۳۸۹با هدف تبيين منويات امام خامنه‌اي در دانشگاه جامع علمي كاربردي شروع به فعاليت كرد. اين گروه با فعاليت در عرصه حركت‌هاي جهادي با محوريت شعار سال يعني توليد ملي حمايت از كار و سرمايه ايراني، انتقال روحيه جهادي به مناطق كم برخوردار، غني‌سازي اوقات فراغت دانشجويان و فارغ‌التحصيلان، حفظ و انسجام نيروهاي موجود در بسيج دانشجويي، تربيت نيروي كارآمد و همتراز نظام اسلامي و جامه عمل پوشاندن به منويات رهبري، با شعار ما مي‌توانيم و بومي‌سازي وارد ميدان شد. اين گروه به فضل خداوند توانست در تابستان ۱۳۹۱در استان مازندران، شهرستان بابل و بخش بند پي‌شرقي به شش روستاي ليسه، افراسي، ترسو، سيپرون، كريسنو و دنگچال آبرساني با خط انتقالي به طول ۲۰كيلومتر آبرساني كند. اميدوارم كه اين حركت جهادي در تمام زندگي من ادامه داشته باشد. 


دليل استمرار حضور در اين حركت‌ها با وجود مشكلات خاص خود چيست؟!
جهاد بدون سختي و كمبود‌ها براي ما بدون لذت است. شايد در بعضي از اوقات فشار اين دشواري‌ها و كم مهري‌ها ما را براي ادامه كار دلسرد كند ولي حسي ناپايدار است. به لطف خدا، آنجا كه دست ياري امام زمان (عج) همراهمان باشد در حركت‌هاي جهادي فعاليت خواهيم داشت.

تا به ‌حال در چه مناطقي حضور داشتيد و چه فعاليت‌هايي را اجرايي كرده‌ايد؟!
من در گروه‌ها و مناطق متعدد فعاليت داشته‌ام. از اين جمله مي‌توان به تابستان ۸۹ ايلام (گروه عمار)، تابستان۸۹ زنجان (گروه مهاجر)، زمستان ۸۹ البرز (اردوي مشترك عمار و مهاجر)، نوروز ۹۰ بشاگرد (گروه عمار)، تابستان ۹۰ شهرستان بابل(گروه عمار)، تابستان۹۱ شهرستان بابل (گروه عمار) اشاره كنم. تابستان امسال با گروه عمار، در استان مازندران شهرستان بابل، بخش‌بند پي‌شرقي پروژه ۲۰ كيلومتر آبرساني به ۶ روستا را داشتيم.

به نظر شما برگزاري اردوهاي جهادي چه تأثيري در محروميت‌زدايي دارد؟
اردوي جهادي در چندين عرصه و كارگروه مي‌تواند تأثيرگذار باشد مانند عمراني، فرهنگي، پزشكي، كشاورزي، دامپزشكي و... كه با توجه به نياز منطقه و توان گروه در منطقه فعاليت مي‌كنند و مهم‌ترين اصل در اين اردوها انتقال روحيه جهادي است. علاوه بر اين با توجه به اينكه در كنار فقر مادي ما شاهد فقر فرهنگي و علمي در بسياري از اين مناطق هستيم، حركت‌هايي مانند اردوهاي جهادي در جهت كاهش و برطرف‌نمودن اين نوع از كمبودها مي‌تواند مفيد واقع شود.

محروميت‌زدايي چه تأثيري در ميان مردم به ويژه نسل جوان خواهد داشت؟
امام خامنه‌اي (مدظله العالي) مي‌فرمايند: حضور يك جوان متدين و متشرع در يك مجموعه روستايي، در بين جوانان، در بين مردم مظهر مجسم آيه قرآن است. كلامي شيواتر از اين ندارم كه بگويم ولي جوان جهادگر با حضور خود در منطقه به مردم مخصوصاً جوانان به آنها ياد مي‌دهند كه با تمام كمبودها و محروميت‌ها بايد به همت خود پايبند باشند. تأثير اصلي در جا انداختن دو مفهوم «توانستن» و «شدن» است. مردم و نسل جوان بايد باور كنند كه اگر تلاش كنند هم مي‌توانند و هم مي‌شود. نه اينكه چه مردم مناطق ديگر و چه مردم خود مناطق محروم فكر كنند محروميتي اگر هست، نبود امكاناتي اگر هست، بايد براي هميشه بماند و اصلاً نمي‌شود از بين برد يا نمي‌توان. مگر اينكه صورت مسئله را پاك كنند و از آنجا به شهري با امكانات بالا بروند يا حتي همه كار را از دولت توقع داشته باشند. بايد ببينند كه با همت افراد مخصوصاً جوانان و با انجام حتي كارهاي كوچك توسط فرد فرد يك گروه مي‌توان نتيجه‌هاي بزرگي را در مدتي ايجاد كرد. نبودن چيزي دليل بر اين نمي‌شود كه نبايد باشد يا نمي‌تواند باشد. بايد روحيه تلاش را از امثال حضرت علي(ع) گرفت. اين منطق و روحيه اسلام است.

آيا با دولتي شدن حركت‌هاي جهادي موافقيد؟
خير، حيات و شادابي اين حركت‌ها به خودجوش و مردمي بودن اين حركت‌هاست و از طرفي اين به معني اين است كه ان‌شاءالله تمام دستگاه‌هاي دولتي موظف به همكاري با اين حركت باشند اما نياز هست كه براي بهتر شدن كار، حمايت‌هاي دولتي وجود داشته باشد. حمايت‌هاي دولتي هم باعث توانمندي حركت‌هاي مردمي شده است.

با چه تفكري مي‌توان جوانان را به فرهنگ جهادي جذب كرد؟
بهترين مثال براي فرهنگ جهادي فرهنگ هشت سال دفاع مقدس است و بهترين مثال براي فرهنگ هشت سال دفاع مقدس فرهنگ عاشور است. تقويت فرهنگ عاشورايي در بين جوانان آنها را با تفكر جهادي آشنا مي‌كند. فرهنگ جهادي برگرفته از فرهنگ هشت سال حماسه رزمندگان در عرصه جهاد و شهادت است.

شما حركت‌هاي جهادي‌تان را تا كجا مي‌خواهيد ادامه دهيد؟
راه و مسير را ولي فقيه‌مان برايمان مشخص و روشن كرده‌اند. امام خامنه‌اي فرمودند: با نزديك شدن به مردم، با نشستن در محيط خانه و كپر و چادرشان، نسبت به مشكلات آنها آشنا شويد. هر كس اين مشكلات را لمس كند انگيزه‌هاي تمام ناشدني براي كار و تلاش پيدا خواهد كرد. ان‌شاءالله كه اين حركت در تمام زندگي‌ام ادامه‌دار باشد حتي اگر سهم كوچكي در زندگي داشته باشد. ولي تمام تلاش خود را در تداوم حركت‌هاي جهادي به كار مي‌بندم، زيرا يكي از تأثيرگذارترين حركت‌هاي اجرايي در كشور، فعاليت‌هاي جهادي است؛ هم در روحيات شخص جهادگر، مردم، جوانان و هم در بحث خودسازي و كسب تجربه مؤثر خواهد بود و بالطبع اين براي جامعه مفيد واقع مي‌شود! و باعث خواهد شد تا در آينده بسياري از مشكلات حل شود.

اصولي را كه گروه جهادي بايد براي اقدام مؤثر به آن پايبند باشد، چيست؟
اصلي‌ترين ويژگي يك بسيجي و فعال جهادي، ايمان است كه مقام معظم رهبري هم فرمودند: «بنده شبانه‌روزي نمي‌گذرد كه شما جهادگران را دعا نكنم و اين به خاطر ايمان شماست، آن را حفظ نماييد.» ايمان نيز اخلاص را در پي خواهد داشت و اخلاص در عمل و گفتار نيز منشأ پشتكار و ازخودگذشتگي در فرد جهادگر خواهد شد. به نظر من، مهم‌ترين اصل اخلاق در كار است، دوم تخصصي و با برنامه كار كردن اعضا است. در كنار همه اين موارد، اخلاص مسئوليت‌پذيري ولايتمداري بايد از ويژگي‌هاي فعالان جهادي باشد.

تأثيرات اردوهاي جهادي و حضور شما به عنوان يك فعال جهادي در اين مناطق چه تأثيري بر شخص شما خواهد داشت؟
يكي از اصلي‌ترين اهداف اردوي جهادي تأثير بر دانشجويان و فعالان اين عرصه است. مخصوصاً دانشجويان كه در آينده‌اي دور يا نزديك سكانداران اين نظام اسلامي هستند. كمترين تأثير اين اردوها شناختن مناطق محروم و چشيدن طعم محروميت است. چرا كه امام خميني (ره) مي‌فرمايند تنها كساني با ما تا آخر خط مي‌مانند كه طعم فقر را چشيده باشند. از طرفي ديگر بعد از پايان اردوهاي جهادي يكي از دغدغه‌هاي فعالان جهادگران اين خواهد شد كه چگونه در رفع محروميت‌ها مؤثر باشند و گام بردارند. 


ورود نيروهاي بومي در اردوهاي جهادي را تا چه ميزان مناسب مي‌دانيد؟
حضور نيروهاي بومي يكي از اصول گروه ماست به طوري كه اگر در منطقه‌اي حضور نيروهاي بومي نباشد به آن منطقه نمي‌رويم. به طور مثال در اردوي گذشته در استان مازندران روزانه ۱۰۰ الي۱۲۰ نفر از اهالي براي كمك در پروژه حاضر بودند كه اين امر در انتقال روحيه جهادي به مردم منطقه كمك شاياني كرد.
همانطور كه مي‌دانيد حركت‌هاي جهادي داراي ابعاد و عرصه‌هاي مختلف و متنوعي است كه به فرموده رهبري جهاد ابعاد مختلف دارد، هم‌ فكري است هم فرهنگي هم عمراني و هم اقتصادي. ما نبايد فرهنگ جهادي را محدود به حركت‌هاي جهادي يا اقتصادي كنيم. برداشتن گامي هرچند كوچك در اين عرصه براي مردمي كه از كمترين امكانات زندگي مانند آب آشاميدني، جاده، خانه بهداشت، مدرسه و... بي‌بهره هستند مسكني براي محروميت است.

به نظرشما حركت‌هاي جهادي تا چه حدي در اشتغالزايي و حفظ سرمايه مؤثر خواهد بود؟
نيازي كه گروه‌هاي جهادي بايد به آن توجه كنند بحث اشتغالزايي در مناطق محروم است كه مي‌شود با پژوهش‌هاي منطقه‌اي، راهكاري براي اشتغالزايي و حفظ سرمايه پيدا كرد. دشمن با تبليغات وسيع براي ضربه زدن به اركان نظام از هر روزنه و كاستي استفاده مي‌كند كه در اين زمينه فعاليت گروه‌هاي جهادي گامي مثبت در ايجاد اشتغال و فراهم كردن رفاه عمومي روستا و شهر و جلوگيري از مهاجرت بوده كه سبب دلسردي دشمنان نظام مي‌شود. هر چند كه اشتغالزايي تنها به توليد شغل و فرصت كاري منتهي نمي‌شود اما مي‌توان به انجام فعاليت‌هايي در جهت حفظ شغل و حفظ سرمايه‌ها (انواع مختلف سرمايه) گام برداشت.

حرف آخر:
در پايان بايد عرض كنم، حضور يك فعال جهادي در مناطق، مردم را به انقلاب اسلامي بيشتر سوق مي‌دهد. حركت عماريون برگرفته از فرهنگ شهادت است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار